Radio Netherlands Worldwide

SSO Login

meer inlog mogelijkheden:

Close
  • Facebook
  • Flickr
  • Twitter
  • Google
  • LinkedIn
Home
Maandag 28 mei Wereldomroep.nl - de website met nieuws en achtergronden voor Surinamers en hun landgenoten in Nederland.
NPS aanhang
afbeelding van Harmen.Boerboom
Map
Paramaribo, Suriname
Paramaribo, Suriname

H. Breeveld: “Verjonging essentieel voor overleven NPS”

Gepubliceerd op : 8 februari 2012 - 12:58 am | door Harmen Boerboom (Foto: Harmen Boerboom)
Lees meer over:

De Nationale Partij Suriname (NPS) moet niet langer dralen met het kiezen van een nieuwe voorzitter. Het is in het belang van de partij om zo snel mogelijk te vernieuwen en te verjongen. Dat vindt politicoloog Hans Breeveld van de Democracy Unit aan de Anton de Kom Universiteit.

De verkiezing van een nieuwe voorzitter van de NPS verloopt volgens Breeveld op een trage en onduidelijke manier. Afgelopen zondag werden tijdens een bijeenkomst in partijcentrum ‘Grun Dyari’ acht ‘voorzitterskandidaten’ gepresenteerd. Opmerkelijk daarbij was, dat de personen die zelf publiekelijk hadden aangegeven zich kandidaat te zullen stellen op de ontmoeting ontbraken. Vakbondsman Ronald Hooghart zei zijn eigen agenda in de procedures te willen bepalen. NPS coryfee John van Coblijn zei dat hij zich niet lekker voelde, en daarom niet was verschenen.

Zeer betrekkelijke woorden
Volgens Breeveld is het ongebruikelijk dat er kandidaten aan het publiek worden gepresenteerd, nog voordat de datum van de verkiezingen is vastgesteld. Eerder was al aangekondigd dat die in november van het vorig jaar zouden plaatsvinden, maar dat gebeurde niet. Breeveld zegt dat het verschijnsel niet nieuw is dat een voorzitter van de NPS verkiezingen aankondigt maar vervolgens nog lange tijd op zijn plek blijft zitten. Zo luidde Henck Arron ooit zijn vertrek in, maar zijn opvolger werd pas vijf jaar na dato gekozen. “Wanneer voorzitters pleiten voor verjonging en vernieuwing dat zijn dat vaak zeer betrekkelijke woorden uit hun monden. Want als de zeggen dat ze gaan vertrekken, dan duurt het nog lang voordat ze dat echt doen. En daarmee houden ze de verjonging binnen de partij tegen.”

Hans Breeveld
Hans Breeveld
Koningen op hun troon  
Breeveld beklaagt zich over het gebrek aan macht van de leden. “Ze luisteren naar de voorzitter en horen wat de leiding voor hun zal doen. Maar het ontplooien van eigen initiatieven is er niet bij. De macht van de leiding van de partij is te groot. Ze negeren de statuten dat er iedere drie jaar bestuursverkiezingen gehouden moeten worden. Die periode is juist ingesteldd om jonger kader een kans in de partijtop te geven.”

“De voorzitters hebben een bijna monarchistische macht. Ze zitten als koningen op hun troon. Democratisering is niet zo goed ontwikkeld binnen de politiek,” aldus Breeveld. “Het is top-down. En de leden accepteren dat.”
Volgens de politicoloog is het nodig dat er jong kader aantreedt en vernieuwing binnen de NPS een feit wordt. “We leven in een andere tijd nu, maar ik heb niet de indruk dat de oude leiders dat in de gaten hebben.

VHP wijzere partij
”Op de vraag wat Breeveld, zelf afkomstig uit een NPS-gezin en oud bestuurslid van de partij oud-president Venetiaan adviseert, antwoordt hij lachend: “ Ik weet niet of de heer Venetiaan adviseurs om zich heen heeft. Maar ik wil algemener spreken. De voorzitters van politieke partijen moeten zich realiseren dat vernieuwing in een partij soms noodzakelijk is.” Breeveld vindt dat de VHP dat bijvoorbeeld inmiddels heeft ingezien. Na het vice-presidentschap van partijvoorzitter Ram Sardjoe is nu de vernieuwer Chandrikapersad Santokhi gekozen als leider van de partij. “de VHP is een wijzere partij geweest in dezen,” vindt Breeveld.

“Het hardnekkig vasthouden aan oude systemen kan uiteindelijk leiden tot de ondergang van de politieke partij. Kan Breeveld zich een Suriname voorstellen zonder de ooit zo machtige NPS? Hij antwoord opnieuw lachend. “Ach, er zijn vele personen geweest die dachten dat zonder hun de wereld niet door zou draaien.”

Download
Hans Breeveld in gesprek met Harmen Boerboom

Reacties en discussie

Ghanshyaam 9 februari 2012 - 2:47 pm / Suriname

De leidinggevende van een politieke partij mag best wel een militair zijn, geen bezwaar, alleen moet hij nobele bedoelingen tot uiting kunnen brengen om zowel land en volk te ontwikkelen tot welvaart en welzijn. Jagdeo was een daadkrachtige president, al was hij geen militair. In Suriname kan ik echter geen gelijkenissen van hem vinden, in geen enkel politieke partij. Iemand als Bouterse met zijn ideologie vind je in waarschijnlijk 1 op 100.000, maar iemand als Jagdeo vindt je in 1 op een miljard. Geen enkel politieke partij in Suriname heeft het nationalisme van Bouterse en de daadkracht van Jagdeo. Want het zijn juist deze mensen die de ware betekenis geven aan onafhankelijkheid en welzijn van het land en volk.

Berkha Bhai 9 februari 2012 - 1:35 pm

Een vervlogen illusie van Devid.
-
Devid legt een bijna griezelige morele “lenigheid” aan de dag. En misschien kun je hem dat niet eens kwalijk nemen. In de beeldvorming bij sommige nationalisten maar ook zeker van oudsher de NPS en PNR geldt de regel dat de beeldvorming bepalend is, in de wetenschap zijn feiten en argumenten bepalend. Voor zo lang als het duurt, want hier rukt de onverschilligheid op. Zoals schrijvers al lang ontdekt hebben, ook als ze geen wetenschappelijke pretenties hebben.
-
Zolang de gedachten kronkel bestaat “de creolen de rechtmatige erfgenamen zijn van Suriname” onvoldoende gedefinieerd is, is het wetenschappelijk onbruikbaar. Dat deze kronkel bij de kroesharen als Devid bestaat is het zo moeilijk te definiëren en kan er op wijzen dat denkfouten worden gemaakt, en men probeert iets op te eisen wat eigenlijk niet bestaat.
Volgens welke maatstaf, meneer Devid? Precies, naar uw eigen onnozele maatstaven! Voor de duidelijkheid: ik gun Devid zijn mening, maar zo’n uitspraak is methodologisch onverantwoord. Ik zou graag onze ‘neger – hindoestaan’’ Sandew Hira willen vernemen naar zijn opvatting. Overigens, ik heb met zeer positieve gevoelens de bijdragen van Rubin en harley kmpnar ontvangen. Dank

Devid 12 februari 2012 - 8:03 pm / Suriname

E Bhai o, tjoep rahi jaar; kuch na bollo.
Tja hoe breng ik jou aan je westers ontwikkeld verstand, je hebt geen voorouders in Suriname tot voor 1873, welke van die toestand bewust waren om het tenminste aan jou overgeleverd hebben zoals ze andere etnische waarden die je van hen hebt meegehad.
De affiniteit die je hebt met de creool is dubbelhartig want zo waren jou ouders terwijl ze bliksems goed beseften dat Suriname niet door Ram of Hanoeman aan geschonken is of uit de lucht is komen vallen.

Jou empirsche wereld is inherent geprogrammerd om de creool te discrimineren en te misgunnen deze reactie van jou op dit kladje van me komt uiteindelijk daarop neer he ?.

De wetenschappelijke produkten zijn er en ze hebben niets met jou te maken.

Fu LaoTse 9 februari 2012 - 4:18 pm / NL

Die sandew hira die aangehaald wordt door meneer berka bhai, is volgens velen in Nederland, een oure atheist omdat hij sympatissert met Cuba- en Mao communisme en halve hindostaan. Hij heeft de bijnaam, mister Black Soul. Hij heeft het steeds tegen slavernij en kolonialisme en is steeds bezig Afro's OVERBODIG ter verheerlijken en menesen van zijn roots te haten. dat is bekend maar dan wordt het zelfs mij als Chin.te veel. Daardoor speelde deze gevaarlijke Sandew zich een sluwe toegang tot het surinaamse lezerspubliek. Ik geef u mee meneer bhai, dat sandew hira vaak verkeerde conclusies trekt. Jammer dat zijn grote vriendin en vroegere communiste nita ramcharan hem alle ruimte biedt om zijn frustraties te loodsen naar natieve zielen in Suriname. Over die meneer Sandew is inderdaad veel bekend in Nederland en inSuriname en ik las kritieken over hem inzake ...bloedverraad. Vele weten dat hij diametraal stond tegenover zijn broer de populaire ,zeer kundige advocaat J. Baboeram, alhoewel hij ook zelf had verklaard nooit goed te zijn op wijlen.zijn broer JB, slachtoffer op 8 dec 82. Zien we ooit deze Hira tegen Bouta cs schrijven in zijn commentaren ? Nee, want de groep Boua gaat dan meer vertellen over ...bloedverraad ?? NPS, zeg aan nita ramcharan om geen artikelen van sandew Hira te publiceren op starnews.

Anonymous 9 februari 2012 - 1:13 pm

Weer zo een deskundige die praat om het praten, maar de kern van het probleem verzwijgt en het Afrikaansleger er achter marcheren zonder hun hersens te gebruiken. NF heeft een goed draaiende economie in 2010 achtergelaten, en dus mede onder deskundige leiding van de NPS(men kan het ontkennen, maar dat is normaal want men is ziende blind). Wat de huidige machthebbers van onze economie maken zullen wij vanaf volgend jaar merken, want dan zijn de projecten van de vorige regering uitgevoerd. Elke politieke partij kent pieken en dalen en dat is een normale zaak want daar kan je van leren. Daarom is het mogelijk dat NF in haar huidige samenstelling de komende verkiezing ruimschoots zal winnen.

hahaha 9 februari 2012 - 3:55 pm

Jij hierboven blijf maar ontkennen,want dat is normaal immers je bent ziende blind

Zoals Breeveld terecht opmerkt:

“Het hardnekkig vasthouden aan oude systemen kan uiteindelijk leiden tot de ondergang van de politieke partij. "

Anonymous 9 februari 2012 - 3:46 pm / Suriname

Tot nu toe ben je de enige die in denial en vooral met een achteruikijkspiegel leeft, typisch NPS!

Reality check: 4 zetels en met deze koppige attitude en zoutloze kandidaat voorzitters straks 0 zetels

Anonymous 9 februari 2012 - 7:05 am

Politieke leiders spelen met zoete praatjes.Dat is hun systeem om aan het gemeenschap te overtuigen en hun stem te krijgen.Maar 1 ding wil ik mee geven aan het Surinaamse gemeenschap .Willen wij democratisch leven in Suriname...Kijk eerst naar wat met Lybie,Syrie,Irak,Iran en Egypte aan de hand is....En in de komende verkiezing wordt geen enkele mensen met een militaire achtergrond toegelaten in de politiek...Dat breng geen verandering.....Ze zijn belanden met brutaliteit....Realiseerd dat in 2015 in Suriname als we demoncratisch wil leven.....Freedom voor Suriname....Als deze regering nog het tweede jaar termijn in gaan zullen we het vergeten....

Ghanshyaam 9 februari 2012 - 1:36 am / Suriname

Eigenlijk hoeven wij niet bang te zijn. de NPS is geen nationale partij voor een ieder Surinamer. Daarentegen is de NDP wel een nationale partij voor een ieder Surinamer. Waarom je in de NPS niet alle bevolkingsgroepen hebt, maar wel in de NDP, ligt waarschijnlijk aan de nationalistische uitstraling van de leidinggevende. We hoeven er niet om te liegen, Bouterse heeft die uitstraling als vader van Suriname al zou hij geen president zijn. De leidinggevenden van de NPS inclusief de VHP zullen aan die uitstraling moeten werken om ieder bevolkingsgroep in Suriname te kunnen betrekken. Maar ja, met hun huidige mentaliteit zie ik dit geenszins gebeuren. Hopelijk komt er een dag....

Anonymous 9 februari 2012 - 1:25 pm

Binnen NDP hebben mensen die het woord dat met de letter "C" begint gemeenschappelijk hebben zich verzameld. Deze "C" vind je binnen alle volkeren, want fortuinjagers vind je overal. Kijk goed om je heen, dan zie het verschil tussen NDP en NPS. In ons land wonen Surinamers en alleen jullie soorten gebruiken zulke termen. Past binnen het concept van verdeel en heerst.

Devid 9 februari 2012 - 12:12 am / Suriname

Hr.Breeveld

Simplistische non-casuale redeneringen zijn dat allemaal.
Laten we wel wezen !
De creolen zijn de rechtmatige erfgenamen van Suriname.
Dit recht komt hun toe, als stichters met inbreng van 350 jaren onverloonde arbeid Suriname is 500 jaren . Deze bewustzijnsverruiming moet als realiteit emotieloos op zinvolle wijze aan het electoraat worden uiteengezet en aan de macht ze pretentieloos ze terzake uitrusten binnen de beste mogelijkheden.
Pas dan en dan alleen dan zal hun mentaliteit zich rechtvaardig en juist ontwikkelen.

Wanneer je de NPS achterban onder de loep neemt zie daar Flora, Rensprojekt, Latour, Tammega zij hebben deze projekten tot stand gebracht, de NDP heeft alles overgenomen.
Het electoraat van de NPS bestaat voor een belangrijk deel uit diezelfde rechthebbende erfgenamen van Suriname, is dit een grap, is dit niet waar?

Zelfs de nakomelingen van de N'djuka's, die hun stichtingsbijdrage zeer actief ontlopen hebben, toen in ruil vooreen leven van indolentie in naaktheid in het bos, die profiteren nu met volle teugen van die welvaart en welzijn.
Normaal gesproken zou dit intriest moeten zijn in de ogen van diegenen die hun bijdrage onverloond wel geleverd hebben.
En ja hoor Ventiaan heeft dat gedaan; niet te geloven.
het klinkt ludiek maar het is bloed serieus.

We praten dan niet over de toegestane politieke/economische brutaliteiten van de ontluikte koelies. Ontluikt dankzij de voorgeschotelde vruchten tot stand gebracht in 350 jaren met negerzweet en negerbloed.

Ee sorry voor die op het eerste gezicht (na dus simplistiscche en non-casuale beredenering, stellende) VERDELING van het volk.

Ik vind dat er maar gerommeld wordt in de NPS, ze misgunnen met een niet te verklaren principe, principieel hun elektoraal
Met recht massale gunning van contante welvaart en welzijn waar het land vol van zit grond daartoe als 1e inzet wordt gedachteloos nagelatenten . Erger nog ze stellen hun electoraat bloot aan geestelijke schade en schande. Kijk naar het perceel naast de NPS, moesten ze daaraan niet wat gedaan hebben. De NPS houdt hun partijgenoten in het onbewuste.

De NPS stelt zelf "niet creolen" aan op fiscale posten, die welvaart en welzijn garanderen, iets dat VHP en de javaanse partijen volstrekt niet doen. Demon, zo iemand zou in Rusland gevierendeeld worden bij Demon was het een principe van hoog morele waarde om creolen af te houden van grond.

Ee no mang.

I.p.v. welvaart en welzijn voor hun achterban te garanderen, misgunnen ze hun dat.

harley kmpnar 9 februari 2012 - 4:51 am / nl

Wat een domme bekrompen KAFFER, die DEVID. Gifmenger van de hoogste orde. Zijn braaksel is idenktiek en congruent aan zijn cerebrale intoxicatie.
Terecht zeggen velen van onze gegoede Creolen, dat de NEGER een overwegend vervloekt ras is, dan nu in de eindafse van de wereld de kans krijgt om meer en hoger bewustzijn te vergaren. Maar wat blijt dat ze ermee doen? Anderen marginaliseren en kwetsen, ondersteund met veel kolder! De slavernij kan een vloek zijn geweest, omdat de onzen ook zwaar zondigden tegen andere onschuldigen. Lees de Bijbel of vraag na !! Wat jij van een ander afpikt, zal een ander van jou of van jouw groep afpikkken, O kaffer Devid. Neem een flinke wasi.. in een beerput.

Anonymous 12 februari 2012 - 7:11 pm / Suriname

Je kos mie in Hollands kempie boy nooit wan ba kra(koeng) kaar mie KAFFER.
Mi de zeker tak nai fesie of nai baka de kaar ie somen so KAFFER dat ie no sabie no Kempie ?
Mie ne spang jere, a tak we takie,oe no gwa anoe, en mie sab mie no lee, mie tak troe en joe e tak now a no troe, a no waard foe tak so wan sanie.
Mie no de frei voe tak sa mie fenie ?
Mie ne lee en if mie hoor mie mofo, sorry ma mie e kies a fierie dat alla deng wan die go nam mie fesie o drai ien deng grebie, a belang biegie en mie ne frede foe fet djeng de zwet 350 jarie zondro wan koprosensie pai.
Ie no de boeng nai ede no ?
Iem sab tak Sranang ouwro 500 jaar nomo.
Deng 1e 350 jare a no 350 déy, alla deng blaka mang die dede wroko swetie broedoe; was fa a no fa, na deng mek Sranang dan.
Miendrie deng zeker joe grangrangranpa ben da miendrie.
If ie naab a fierie datie, joem go was wan watra ien "Ptieng Tiekie" ai boi, wan boeng watra wan man of oema sai da bilo anga opo'm ste ie kon.
Boi joe klarie uit kba boi peý tnap nownowdé, kande ie no sabie.

A libie sa je libie dape toch denk lek den wit man tak lek den wit man, geestelijk tenminste zeker toch iem tapoe boi datie wang mie ka taigie.
Go moro na Sranang.

noord-gestoord 9 februari 2012 - 1:15 pm

WHAT S THE DIFFRENT BETWEEN A BLACKMAN AND A NIGGER........,,,,,???????

ONLY A F%***¨%NG NIGGER WILL ANSWER THAT QUESTION....!!!!!!!!!!!!

PEACE YALLL.....DUMB AZZ.MOTHER FU%%***G...NEGRO.......TRY TOO UNITE...NOT TOO DESTROY EACH OTHER...!!! YALL MAKE ME SICK...!!!!

Bitawiri 9 februari 2012 - 1:37 pm

meneer/ mevr Noord-gestoord, velen van ons zullen zich achter uw mening aansluiten. We zijn trots op onze blaka-buba,zeggen we maar willen gladhaar en lichtere huidskleur... Maar we moeten weten: yu kan kibri yu granma ma' yu no man kibri ing kosokoso. Dus het typische negerzijn IS in ons, in meer of mindere mate Sommigen zijn zwaar blijven steken zoals Devid, maar niet alle creolen. Zij die niet zijn blijven steken , zoals Ik en ook hr/mevr Noord-gestoord, zal zich gelukkiger voelen door geen etnische haat te koesteren en ook anderen aan te steken. Persmensen en Politici, neem dit alles mee. Alle bevolkingsgroepen hebben elkaar nodig op weg naar vooruitgang. Maar naar onszelf behoren we kritisch te zijn en niet over de muur steeds naar anderen te kijken, is mijn boodschap aan onze afro-leiders.

Rubin 9 februari 2012 - 4:19 am

Het is schokkend dat een van onze giftige negers als Devid nogal wat bullshit kan verkondigen. Hij is blijven steken in Haiti of in Kongo. Daar hebben de negers al vele eeuwen het eigendomschap van die landen maar wat hebben ze ervan gemaakt? bananen- en voodoo-winti-republieken ! Eerlijk beschouwd is het dankzij de Hindostanen dat wij grote vooruitgang hebben geboekt, en niet dan zij de javanen of de Chinezen.Beschouwen we alle racistische uitspraken in de media door onze blakamans, dan mogen we wel gerust concluderen dat de etnische, opgeklopte haat bij de onzen gloeit tegen de Hindostanen. Totaal ongegrond,erg unfair en bovenal gevaarlijk ! Wat zal u meneer h.breeveld daartegen doen? Dubbelspel spelen heeft totaal geen zin meneer breeveld? Zijn we niet bli met onze mooie vredige bloementuin wat zo graag aan de toeristen vertellen.Verkondig op een nationaal podium dat de blakamans de rechtmatige eigenaren van SURINAME zijn, en dan mag je een ware burgeroorlog in dit land verwachten, want we lokken uit. Dan miskennen we alle anderen inclusief de INGI's / indianen. Foei dat er nog blakamans zijn die in die termen denken,NU HET ONS ZO GOED GAAT mede dank-zij de goudsector en goed betaalde ambtenarij, beter dan voor 1980. Ben het wel eens met deze Devid en met alle anderen, dat Vene de Mugabe van Suriname ,de NPS tot een marginale partij heeft gereduceerd, maar weigert dat in te zien laatstaan toe te geven.Devid, jou politiek idool is evenwel een Ingi met groot drugs-en afschuwelijk moordverleden, niet? hij is niet mijn idool, echt niet ! Dat willen we ook niet. Hij en een aantal van zijn kornuiten zijn een sta in-de-weg voor een nieuwe NDP.

Devid 12 februari 2012 - 7:37 pm / Suriname

Ja Rubin jou uit jouw reactie heb ik niet kunnen merken dat je de groep daljit's/untouchables in India ter vergelijking onder de loep hebt genomen.
Die hebben in India,nog steeds dezelfde status als 1873, ze mogen geen schoeisel aan doen, terwijl die Suriname werden binnengehaald nu grootgrondbezitters zijn en nu Vishu/Ram/etc dath of Lall heten.
Grond die onder Engelse druk door de Apartheidstichters aan hun gegund is.
Jouw reactie is een subtiele poging om in feite de verdrukten en misgegunden te vereeuwigen in hun verdomhoekje boven op het zweet en bloed van hun voorouders.
En de realiteit is dat in Suriname iedereen dit weet en begrijpt.
Wie zou dan tegen wie oorlog moeten gaan voeren.
Dit belang is een oorlog in alle opzichtenwel waard ik wil als 1e 10 afknallen en dan als een tijger vechtend erom willen sterven zeker.
Alle andere bevolkings groepen beseffen de achterstand, verdrukking, misgunning en discriminatie van de creool niemand kan tegen rechtvaardig herstel zijn of wel, niets wordt afgepakt van niemand.
Hitler omstandigheden moeten niet gesuggereerd worden wij zijn geen kaukasiers.

Jij vindt de heersende toestand waarin de creool zich bevind in Suriname waarschijnlijk heel gewoon niks aan de hand.

Anonymous 8 februari 2012 - 6:34 pm / Suriname

Verjonging is goed, maar een goede charismatische voorzitter die een partij en het land merkbaar tot grotere hoogte weet te brengen is beter.

Tot nu toe niet onder de indruk van de kandidaten...

Anonymous 8 februari 2012 - 6:09 pm / ECHTE SURINAMER

VERJONGING IN ELK GEVAL,DAARMEE BEN 100% MEE EENS. IK HOOP IN ELK GEVAL DAT MENEER HOOGHART NIET MEE DOET, WANT MOMEMTEEL IS HIJ NIET MEER TE VERTROUWEN. JE KAN HEM VERGELIJKEN ALS EEN "MACHIAFELIST", ANDERS KUNNEN WE DE NPS OPDOEKEN......

Anonymous 8 februari 2012 - 12:48 pm

Andere partijen zouden deze regel ook moeten gaan toepassen.

Anonymous 8 februari 2012 - 12:47 pm

Doe is de enigste politieke partij, die democratisch is. Zij hanteren wel de regel, na een termijn van 2 keer 5 jaar moet een andere partijbestuur, met een andere partijvoorzitter gekozen worden. Andere partijen zouden deze regel ook gaan toepassen. Ik vind Carl Breeveld politiek niet sterk, maar van bepaalde zaken heeft hij wel verstand, zoals: onderwijszaken, kerk andere geloven en samenleving, man miet man en maatschappelijke zaken. Dus zijn partituur kan hij wel stevig blazen. In vergelijking met vele anderen is hij toch de betere, vooral gelet dat hij een nieuwkomer is. Op grond daarvan de beste.

Rebel 8 februari 2012 - 10:15 am

Ik moet soms lachen om sommige reactie van mijn landgenoten.
Wraak nemen, maakt mensen blindt en zorgt voor hun ondergang.
Ben ik volkomen meen eens en dat kan je ook zien wat er op 8 dec 1982 is gebeurd.Vene heeft zoveel fabrieken kapot gemaakt volgens een andere kortzichtige paarse idioot,Bouterse heeft jullie hele land naar de klote geholpen toch kiezen jullie hem als president. wanneer gaat de NDP verjongen ???

Anonymous 8 februari 2012 - 6:39 pm / Sranan

Rebel without a cause blijf maar rancuneus lachen als een boer met kiespijn, met dit soort gedrag heeft NPS zich immers de afgrond in gewerkt. Bedankt dat je NPS helpt het ondergangsproces te versnellen :)

LEVE DOE

django 8 februari 2012 - 8:33 am

De NPS en alle andere politieke partijen zijn corrupt als de kolere! Dit is mijn pleidooi dat rechtsstreeks uit mijn hart komt zonder aanziens des persoon.

Suriname is niet corrupt, het zijn de ingezetenen die het doen, maar het Land zelf, dus de Natuur, is onschuldig!
Het relaas dat politieke- en regeringspartijen van Suriname haar burgers regelmatig belazert en haar beloftes verzaakt is niet serieus te nemen. Als neutrale burger ontwaar ik wel degelijk positieve mutaties in Suriname. Voorts is het heel logisch dat een legio beloftes gedaan door de regering o.a. „gouden bergen en gouden eieren“ godsonmogelijk gerealiseerd kunnen worden in een land waar de bevolking in grote verdeeldheid samen wonen. Daarvoor is meer nodig dan alleen maar loze beloftes, namelijk de hoofdingrediënten ontberen, dat zijn éénheid en solidariteit. Blijkens onder meer het feit, dat de meerderheid van het surinaamse volk van de upperten tot laag allooi tot thans het begrip „eensgezindheid” nog steeds verachten.

Het Surinaamse volk….. Er zijn gelovigen en ook ongelovigen daaronder die meestal op grond van schijnheiligheid aan elkaar geplakt zijn, je weet nooit of je een rechtgeaarde landgenoot voor je heb, iemand die ècht het beste met een ander voor heeft. Maar toch vaak dezelfde situatie zoals elders, want vandaag zijn ze „Katholiek“, morgen „Christen“, overmorgen „atheïst“, enkele maanden later „Heiden“, over een jaar zijn ze „Vrijdenkers“ en dan weer „Moslim“ en zo gaat dit maar door. Het merendeel zijn normaliter Farizeeërs die met alle winden meewaaien en konkelen is één van hun geliefde bezigheden. Omdat de kerkeenheid van God onschendbaar is meten de politieke partijen dat ook zichzelf aan.

Derhalve verwonderd het mij geenszins dat de huidige gang van zaken in Suriname een jojo-effect ondergaat. De politieke partijen lopen naast de schoenen van hun leider, en god staat ten opzichte van deze vromen weinig of geen kritiek toe terwijl hun bijbel aangeeft dat God argwanend is jegens dit soort gelovige gasten, zie Jesaja 58,9, en God is feitelijk bang voor de gelovigen zie hier Korintiërs 12,20, lees en overtuig uzelf en begrijp dat mensen die zeggen in een God te geloven vermeden worden door diezelfde God die zij dagelijks adoreren.

Daarom zijn politieke partijen in Suriname ook niet serieus te nemen gelet op de onmenselijk- en gemeenheden waarmee zij elkaar dagelijks bestrijden en bemodderen in Jezus naam. De éne partij is beter dan de andere, en steeds weer probeert men onderling elkaar te overtreffen in holle verkiezingspraatjes en hanengedrag. De meeste Surinaamse politieke partijen zijn totaal onbetrouwbaar, want met veel geschreeuw en weinig wol proberen zij hun zogenaamde goede bedoelingen te staven en hun eigen mening aan hun volgers op te dringen.

En als er niet voldoende kiezers komen opdraven wordt het individuele stemrecht van een stemgerechtigde vermeerderd om zodoende meerdere stemmen te kunnen krijgen. In Suriname geldt ook „Eerlijk duurt het langst, maar jatten gaat sneller”! Hun rechtsgevoel is ronduit ridicuul te noemen welke niet garant staat voor de staatsveiligheid van land en volk, en in hun idiote verwaandheid houden hun leiders daarbij geen rekening met de burgerij in hun eigenzinnige definitie van democratie en recht!

Daarom ben ik van mening dat men slechte mensen aanstonds herkent aan hun overdreven vroomheid waarbij zij om het minste en geringste subiet het woord „God“ in de mond nemen, o.a. „God bless surinam“ , „God zegen u“, „oh mijn God“, „met Gods wil”, „Gods wil is wet”, „God” heeft die drie kids tot zich genomen als bouwsteen in de hemel“ en als het regent dan piesen Gods engelen“ etc.. Daarom mensenkinderen…vroeg of laat….Pas op voor zulke lieden, ook al zijn het jouw familieleden, broers, zus, tantes, ooms, bigisma, bonuman, obiaman, pandiet, dukun, lukumang, piaiman etc., zolang zij meedoen met een fictie god in hun ritus zullen zij overwegend slecht blijven doen en hun goedgelovige slachtoffers altijd achterlaten in een spoor van vernieling, verraad en lege beloftes.
Het zijn egoïsten, want het kan ze feitelijk niks schelen wat er met hun evenmens gebeurd als zij het maar zelf goed hebben, en om zich te vrijwarren van hun asociaal Christelijk gedrag word er des zondags gebiecht teneinde te herbeginnen met anderen kwellen, machtsmisbruik en medemensen bedonderen en andere mensenrechtenschendingen.

Doch ik kan het geloofstrauma van de Surinaamse religieuzen niet kwalijk nemen, want dit hebben zij geerfd van de kolonialisten en zijn derhalve voor het merendeel een respectloos volk geworden zoals de rest van de gelovige mensheid mondiaal gezien waaraan zij gretig een voorbeeld hebben genomen. En welk volk weet tegenwoordig wat respect inhoudt? Surinamers misschien? Of de Nederlanders? Of De Fransen? Of de Arabieren? Of de Joden? Of de Palestijnen? Of de uitverkorenen van God? Of de Britten? ….Al deze hiervoorgenoemde gelovigen passen allemaal in het pak van hetzelfde laken!!

Maar er is toch hoop voor de kleinzieligen van geest, want als Surinamers ècht hun best gaan doen en samen eendrachtigheid voorstaan, krijgt Wijlen Jopie Pengel misschien ooit gelijk met zijn spreuk; „Wees Gerust, Alles Komt Terecht, Eenheid In Verscheidenheid” en jongeren van Suriname treedt niet in de voetsporen van uw oudelui, bespaar je alle ellende, dus Weg Met God!!

django

WIKASH 8 februari 2012 - 4:21 am / SURINAME

MENEER BREEVELD HEEFT GROOT GELIJK. VERJONGING. NPS MET VENE HEEFT 15 JAREN ZOVEEL FRABIEKEN KAPOT GEMAAKT .EN JAH OVER MISIE R,WIJDENBOSCH EN AL DIE KANIDATEN HET WAS EEN GOED GEREGISTRD TONEEL VAN DE HER E. LELIE HAHAH .EN NOG EEN GESCHIEDENIS VERVALSING. NIET MENER VENE DE JORKA SOEPPOE HEEFT DEMOCRATIE TERUG GEBRACHT MAAR JAH DE VHP . DE VHP HEEFT ONDEWR LEIDING VAN HEER LACHMON SAMEN MET DE HUIDIGE [PRESS D.D BOUTERSE HET LEONSBERG ACCORD GETEKEND . HET WAS DE VHP EN DE KTPI DIE WAREN UITGENODIGD MAAR ZIJN VERBROEDINGS GEDACHTE VAN DE HER LACHMON HEEFT HIJ VOOR DE NPS LETTERLIJK GEBEDELD. HIJ HEEFT VOOR DE NPS DE WEG IN DE POLITIEK VRIJ GEMAAKT .EN BYE THE WAY IEMAND DIE GEEN KOST EN KROOST HEEFT EN DE GESCHIEDENIS VERVALST MOETEN WE NIET ZIEN ALS EEN VOORZITTER KANIDAAT.WAAR WAS U R WIJDENBOSCH TIJDENS DE LEONS BERG ACCORORD. ZONDER MENER LACHMON WAS DE NPS ALLANG POLITIEK DOOD .DANKZIJ LACHMON . WAAR WAS U R WIJDEN BOSCH IN HET JAAR 1999. HOOGIE HEEFT WEER DIE VUILE WERK ALS VAKSBOND MAN VOOR JULLIE GEDAAN. SORRY MISSIE JE LEYYYYYYYYYYYY. NPS HEEFT NIKS GEDAAN VOOR HET LAND EN VOLK ALLEEN JULLIE ZAKKEN GEVULD HAHAH, LANG LEVE. HOOGHART. BREEVELD , HR RUSLAND DEZE MENSEN HBBN WIJ ALS NPS NODIG.

Fu LaoTse 8 februari 2012 - 3:46 am / NL

Deze Hansie Breeveld trapt een opendeuer in. Vernieuwing en verjonging is al lang niet eens meer de hamvraag , want dat werd duidelijk toen het licht doordrong in het brein van velen enkele jaren geleden dat Venetiaan al zo lang namens de NPS in de politiek zit, en de partij samen met een kleine kliek bewierokers, naar de afgrond heeft gebracht. Nu meeste chinezen kiezen voor de nieuwe machthebbers en niet voor NPS, die ook nog durft een racistische figuur als A.Zunder op het podium te laten praten als mogelijke kandidaat... Weg is dan het nationale karakter dat we willen hebben maar niet konden realiseren en bewijzen we weer dat dat we een ETNISCHE partij zijn. Vene wil graag iemand die hem loyaal is of hem liefdevol zal dienen, als Voorz van NPS. Dat moeten we afstraffen !!!
Voor wagelijke figuren als Hooghart, Coby, de hoogverwaande Hesdy Pigot, ( die zich halfgod waande !!) en egotripper- juwelier Oemratsing mag er geen plaats meer zijn in de nieuwe NPS. Gaan we rstanten van deze mislukte figuren opnemen, dan krijgt je ook tweespalt zoals in het hudig bestuur van de VHP, waarin de kweilende ouwe geile ramdienes sardjoe een grote macht heeft. Dan gaat de kar niet vlot lopen.
Hans Breeveld, je bent een lafaard, want je hitste wel op bij en tussen die Hindostanen van VHP maar nu durf je niet, terwijl je wel met die vernieuwing binnen de NPS zou kunnen helpen.Jammer dat je een aanhanger ben van venetiaan en niet wil toegeven in openbaar dat Vene de NPS naar de afgrond heeft geleid, met zijn top arrogante en zelfs openlijk racistische politiek. ( Chinezen binnenlaten stromen om eigen Hindostanen van onze Mama Sranan te breken, is racistisch. Breeveld, blijf de heilige etnocentrist vanuit de zijlijn opdat weinigen je echt kunnen zien, wat je uitspookt. Goed beschouwd ben je politiek mislukt al ben je politicoloog. Over jou zullen velen willen meehelpen een boek te schrijven. NPS is nu een afgedankte partij en zal niet groeien zolang NDP er is. Bouta die meer presteert dan Vene, heeft volkomen gelijk als hij zegt,dat Vene Niks presteerde en vele dingen/ politieke beslissingen voor zich uitschoof !! Vene was als Pres een grote luilak en machtzuchtige intrigator. Was er geen zware oppositie tegen zijn aanblijven, dan was hij naar termijn-4 gegaan als Pres ! en dat heeft NPS tol gekost !
NDP lust de nieuwe NPS-voorz rauw, vooral als die grote bek heeft maar politiek dom is. Fernald is heelas een figuur, die erg gesteld is op het afrikanisme roots, en dat is bekend in NDP. Dat soort etnische figuren hebben ze niet in de NDP. Kjjk, Bosje was zo populair bij Hindostanen. Waarom? gewoon, de hindostaanen vonden Bosje als persoon gewoon aantrekkelijker , vriendelijker en aanvaardbaarder als Staatshoofd.Je kan hen geen ongelijk geven. Breeveld, help ze beslissen. Maar geen etnische figuren als Voorz, anders kan je de naam NPS begraven. Eerste Frambo-drager is er nog niet te zien. In geval van Nood: Ouwe Ruth dan maar, als tijdelijk. Maar een nieuwe Horizon zien zal lang op zich laten wachten want het dal waarin de NPS is terechtgekomen, dankzij Vene en kliekje, is heel DIEP !....

Devid 15 februari 2012 - 12:43 am / Suriname

Ja Lao je slaat spijkers op koppen .
Wat minder van die brutale respectloosheid zou jou beter staan.
Terwille van de eenheid you know.
Dr.Breeveld noem je "Hansie" ie vrijpostig no ka, boi.
Onze unieke Hooghart noem je walgelijk, iem go tak eng na eng fesie.
Dr.Zunder de opzetter van SelfReliance noem je een racistische figuur
je beledigt heel Suriname hiermee Lao.

Ee ma Lao je hebt gelijk ai boi me taigie !

Anonymous 9 februari 2012 - 2:59 am / SURINAME

HARTELIJK BEDANKT VOOR DEZE REACTIE. PERSOONLIJK VIND IK DAT UW REACTIE IN ONZE DAGBLADEN GEPUBLICEERD MOET WORDEN, OM ALS EYE-OPENER TE DIENEN VOOR EEN IEDER DIE HART HEEFT VOOR ONS PRACHTIG LAND.ALS ZE ALLEMAAL ZOVEEL HART HEBBEN VOOR SURINAME, WAAROM VORMEN ZE NIET EEN NATIONAAL KABINET. WE KENNEN TEVEEL POLITIEKE PARTIJEN IN DIT LAND, DIE GEEN VAN ALLE IETS GOEDS TE BETEKENNEN HEBBEN VOOR ONS LAND.

Denny Ristie 8 februari 2012 - 3:12 am / Suriname

Wraak nemen, maak mensen blind en zorgt zo voor hun ondergang

Amory 8 februari 2012 - 2:58 am

Ben het helemaal eens met de heer Breeveld.

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br>
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.

Meer informatie over formaatmogelijkheden

Radio Nederland Wereldomroep © 1947-2012