Het Decembermoordenproces lijkt langzaam maar zeker toch naar een uitspraak te gaan. Vrijdag 10 maart werden de laatste getuigen gehoord. Hoewel hoofdverdachte Desi Bouterse en vier andere verdachten nooit zijn komen opdagen zal het Openbaar Ministerie op de volgende zitting met een eis komen.
Wanneer de volgende zitting is moet president Cynthia Valstein van de krijgsraad nog bekend maken. En hoe lang de laatste fase in het proces zal duren is nog niet te zeggen. Maar na ruim vier jaar is de fase van de getuigenverhoren afgesloten.
Ministers
Van de 22 verdachten verschenen er 17 voor de krijgsraad. De zaak tegen drie verdachten - Badresein Sital, Harvey Naarendorp en John Hardjoprajitno - worden door de gewone rechtbank behandeld omdat zij ten tijde van de moorden, 8 december 1982, minister waren.
De drie laatste verdachten die werden gehoord waren Imro Themen, Roy Esajas en Ruben Rozendaal. Vooral Rozendaal trok de aandacht, omdat hij een voor Bouterse bezwarende verklaring aflegde. Hij wil schoon schip maken en woonde daarom ook vorig jaar de herdenking van de moorden bij. Hij betuigde spijt aan de nabestaanden, met name aan de familie Kamperveen, omdat hij André Kamperveen had opgehaald om naar Fort Zeelandia te brengen.
Waarheid
In tegenstelling tot zijn eerdere verklaring zei Rozendaal nu dat Bouterse wel in Fort Zeelandia was tijdens de moorden. Hij riep de huidige president van Suriname op de waarheid te vertellen. Een echte verrassing was de getuigenis van Rozendaal niet, want in een interview met Parbode had hij soortgelijke uitlatingen gedaan.















Met veel bravoure en een 3 decade-primeur heeft de heer B. Sital bij de 32 ste herdenking van de revolutie kolonel Valk. let wel "na afstemming met de leider van de revolutie", vrijgepleit van enige bemoeienis met de heroische planning, voorbereiding, executie en aftermath van de revolutie. Een perfecte benoeming van een draaiboek dat in militaire operaties noodzakelijk is voor een succesvolle uitvoering. Misschien hier en daar een te verwaarlozen foutje want we hadden geen ervaring op 25 februari 1980. Maar bijkans 3 jaar later moet er een perfect draaiboek zijn opgesteld om de operatie van 7/8 december 1982 uit te voeren. En nu lijkt het alsof die missie door bakroes leba's djoembi's of wat voor ongrijpbare entiteit dan ook is ge-planned want de President heeft de politieke verantwoordelijkheid op zich genomen, maar hoe is het dan zo gekomen? Laten we afrekenen met deze zaak... Waar is het draaiboek ?? Of ben ik de enige die benieuwd is naar wat er ten grondslag lag aan deze missie ?? Was het geen militaire operatie?? Wat dan ?? 30 jaar verder geen verklaring. Knap !
Als je iets te zeggen hebt over onrecht is het fout andersdenkenden persoonlijk te beledigen. Je verlaagt jezelf en ondermijnt de inhoud van de discussie. Je verschaft je opponent argumenten om schijt aan je te hebben. Dat betekent dat je niet gehoord wordt door degene aan wie je je richt. Wijsheid krijg je niet kado, je moet je eigen beperkingen daartoe kunnen ontstijgen. Evenzo moet je jezelf ontstijgen om materieele doelen te realiseren. Het is de kunst deze twee wijsheden van elkaar te onderscheiden en te onderkennen dat velen hun ziel/geweten, verkopen om een doel te bereiken. Deze wijsheid heet strategische politiek. Als je het uitspeelt brij je alles wat krom is recht, uitgezonderd het geweten, voorzover dat onderdeel is van het vermogen.
Ik ben benieuwd wat die nieuwe fase in zal houden. Baas op kort termijn in de lik, lijkt me sterk, en die rechter naar die kijk ik uit. Baas is never nooit op komen dagen, zal ook niet gebeuren. Wat denken ze!!!
We zitten echt niet in de slotfase van dit langdurig gedoe, duurt nog even!!
Ferdinand Hossenbux
Als er een uitspraak/vonnis wordt gedaan,door de krijgsraad/rechtbank dan volgt er hogerberoep/en daarna volgt er weer een bodemprocedure. Zo moet men het zien. Vreselijk wat er allemaal gebeurt.
Het zou ook kunnen dat er daarna een waarheidsvinding volgt. Het kan dus nog veel jaren of een hele lange periode duren voordat er een eind komt aan deze zwarte bladzijde van de militair periode/laatste geschiedenis van Suriname. Het is te hopen dat de rechtbank en krijgsraad heel duidelijk is, waardoor er geen misverstanden onstaan over een komma of een woord of een alinea of begrippen.En dat alles maar uitgelegd kan worden zoals de letter en de wet.
@Bherka Bhai
Het is jammer om te zien hoeveel misverstanden ontstaan doordat mensen slecht luisteren of lezen. Als je mijn post goed had gelezen dan had je gezien dat ik het gebeuren van 8 december 1982 nergens goed keur. Ik zag alleen dat Bouterse met de zwakke tegenstrijdige verklaringen die tot nu toe heeft afgelegd niet veroordeeld kan worden voor moord. Simpelweg omdat er geen bewijs is zoals de wet vereist. Alle wilde verhalen en geruchten ten spijt, de rechter kan dat niet meenemen in haar oordeel. Het bewijs moet geleverd worden anders gaat de verdachte vrijuit. Dat Bouterse na het gebeuren een verklaring heeft voorgelezen die tegenstrijdig is, is ook nog geen bewijs voor moord. Hij kan zeggen dat hij vanwege zijn verantwoordelijkheid als regeringsleider die tijd met een verklaring moest komen, en dat hij in zijn onervarenheid maar iets heeft voorgelezen wat achteraf niet blijkt te kloppen. Maar daarmee is zijn schuld aan moord nog niet bewezen. Geen enkele getuige heeft hem iemand zien vermoorden of de trekker van een geweer zien overhalen. Het kan evengoed Bhagwandas zijn geweest die de slachtoffers heeft gemarteld en doodgeschoten en Bouterse kwam nog net op tijd om Derby te redden. Waarom is dat zo onmogelijk ? Omdat het niet in een bepaald straatje past ?
De rechter wijst vonnis op basis van feiten en bewijs en niet op basis van gevoelsmatigheden of emoties.
slappe lul
‘Bouterse moet onmiddellijk aftreden’
woensdag, 14 maart 2012 01:59
Paramaribo - Het Suriname comité GMAP, Geen Moordenaar als President, heeft naar aanleiding van de belastende verklaringen van oud-militair Ruben Rozendaal in het 8 december strafproces, Desiré Bouterse in een open brief opgeroepen ‘onmiddellijk af te treden als president van de Republiek Suriname’. ‘Nu ook een lid van uw groep van 16, een medeverdachte en ooggetuige, ...
onomwonden heeft verklaard dat u wel degelijk aanwezig was in het Fort Zeelandia tijdens de decembermoorden en dat u operationeel de lakens uitdeelde, is een schuldigverklaring aan meervoudige moord onvermijdelijk.
Binnen afzienbare tijd kunt u dat vonnis verwachten. Voor een ieder is duidelijk: u hebt ook uw eigen partijgenoten en aanhangers voorgelogen. Wij doen namens vele Surinamers en vrienden van Suriname een dringend beroep op u te voorkómen, dat het presidentschap van de republiek nog ernstiger wordt beschadigd. U zou uw eigen belang ondergeschikt moeten maken aan de waardigheid van het presidentschap van de Republiek Suriname.
U kunt door onmiddellijk aftreden voorkomen, dat voor het eerst in de Surinaamse geschiedenis een president wordt veroordeeld voor massamoord. Die nationale en internationale discreditering van zo een belangrijk constitutioneel instituut kunt u met uw onmiddellijke aftreden voorkómen. Doet u dat niet, dan zal dat u generatieslang worden nagedragen.’ Aldus GMAP.
@Politrix
-
Het zou toch werkelijk absurd zijn te verklaren dat iets als marteling en standrechtelijke executie met een voorop gesteld plan ( voorbedachten rade ) en in volgorde in sommige contexten wel verdedigbaar is? Ik had u wel wat hoger in geschat in u denken. Dat valt mij vies tegen.
-
Als Bouterse en de zijnen de gevergde bekwaamheid hadden gehad, dan zou de gruwelijke moorden op deze vooraanstaande burgers niet gebeurd zijn, als ze inderdaad dit niet hadden gewild. M.a.w. Bouterse erkende daags na de moorden op de nationale televisie zender dat deze 15 op de vlucht zijn dood geschoten, de uiteindelijke verantwoording te hebben voor wat er gebeurde ‘down the chain of command’.Ergens zit de schuldige schakel ook voor de militaire raad toen, maar de verantwoording zat bij de top. Zoveel te hoger de positie, zoveel te groter de roem, maar tegelijkertijd ook zoveel te groter de verantwoordelijkheid. Iedereen dorst naar roem en glorie, maar als er iets verkeerd gaat, dan proberen ze hun schulden te verbergen en/of aan anderen door te schuiven.Wat zou alles toch anders zijn, als er geen ‘untouchables’ waren. Voor de rest kan ik heimelijk berusten in de nu gevolgde aanstaande rechtspraak op de 8 december proces.
@Politrix
Helemaal mee eens, maar u schrijft ook het volgende:
"Een zichzelf respecterende rechter kan niet vonnissen op basis van gevoelsmatigheden, geruchten, en aannames"
Doet u hiermee een beroep op de rechters dat zijn objectief dienen te handelenn in deze zaak?OOk mee eens!
Maar de vraag is:
Heeft u toevallig de uitzending in Suriname 1voor12 van 6 maart 2012 gezien?. In deze uitzending toont een gedupeerde aan dat uw rechters wel degelijk anders werken. In deze zaak heeft rechter Charan genoeid en zich laten omkopen. Het is glashard vast komen te staan dat rechter Charan vrij en blij aan corruptie blijft doen.
=
Dus ik vraag uw regering om van rechters te eisen dat zij naar behoren functioneren.
-
Dit wilde ik nog even kwijt!
Ik denk dat Rozendaal onderhevig is aan persoonlijkheidstoornis.
Dan verklaart hij dit en dan weer dat......Zijn intentie is om de waarheid in een grijsgebied te laten, zodat de waarheid nooit aan het ligt kan komen.
Hoe het ook zijt, mensen mensen mensen Niet op Bouterse schelden, maar begin maar te kijken naar de aandeel van Nederland in het geheel.
Bouterse is slechts misbruikt door het Nederlands bewind in Suriname in 1982.
==
Alles heeft een veel diepere oorzaak, pak het aan bij de bron, maar neen dat durven de Surinamers niet, want dan moeten ze tegen de witte Nederland knokken..... o o o, wat onderdanig van alle schreeuwers die Bouterse alle schuld geven.
==
ALS BOUTERSE AL SCHULDIG WAS, DAN HEEFT HIJ ZIJN STRAF AL LANG GEHAD. AL 30 JAAR LANG IS TEN ONRECHTE TEGEN HEM UITINGEN GEDAAN DIE OP Z'N ZACHTS GEZEGD, TEKENEND ZIJN!
DIE DOMME ONDERZOEKERS IN SURINAME MOETEN MAAR NEDERLAND OM OPHELDERING VRAGEN, BEGIN BIJ DE BRON EN NIET BIJ BOUTERSE...
=
o O O WAT KOTS IK VAN DE HYPOCRIETE BLANKEN!
Nabestaanden Decembermoorden:
‘Levenslang’ gepaste straf
14/03/2012
Paramaribo - Levenslange opsluiting zou volgens nabestaanden van de slachtoffers van de ‘Decembermoorden’ een gepaste straf zijn voor verdachten die door de Krijgsraad schuldig worden bevonden. Daarna kan het verdere pad van verzoening en afsluiting van deze zaak worden afgelegd. Met zijn onthullingen vrijdag in de rechtszaal te Boxel, heeft verdachte Ruben Rozendaal de deur al op een kier gezet.
Dat zegt Sunil Oemrawsingh, nabestaande en voorzitter van de ‘Stichting 8 december 1982’. Het verhoor van verdachten en getuigen in deze gerucht- makende strafzaak kwam vrijdag te Boxel ten einde met een klapper. Advocaat Freddy Kruisland kijkt echter nuchter aan tegen de zaak. Hij benadrukt dat het uiteindelijk de rechter is die bepaalt.
Volgens Rozendaal die zowel als getuige als verdachte werd gehoord was Desi Bouterse, de hoofdverdachte, in Fort Zeelandia aanwezig toen de moorden werden gepleegd. Ook gaf hij aan dat het doodschieten van de mannen die de avond tevoren waren opgehaald ‘s morgens op 8 december is begonnen
Die verklaring van Rozendaal heeft niet zoveel waarde. Behalve dat de verklaring tegenstrijdig is bewijst het nog niet dat Bouterse schuldig is aan moord. Het feit dat Bouterse (misschien) aanwezig was in het Fort hoeft nog niet te betekenen dat hij heeft deelgenomen aan de moord op de 15 mensen.
Als de politie bijvoorbeeld 15 lijken ontdekt in een huis en het blijkt dat jij samen met nog 7 anderen ook aanwezig was in dat huis, dan gaat de rechter jouw niet automatisch veroordelen voor moord. Het bewijs moet geleverd worden dat jij fysiek danwel intellectueel deel heb genomen aan de moord. Jouw aandeel moet duidelijk bewezen worden.
Ken je dat geval van die manja-dief nog aan de Limesgracht ?
Een dief wordt doodgeschoten in een manjaboom en 5 politieagenten staan onder die boom. Toch heeft de rechter geen van de 5 agenten kunnen veroordelen voor moord omdat het bewijs niet geleverd kon worden wie nou precies geschoten heeft en uit welk wapen het fatale schot gekomen is. De rechter gaat niet klakkeloos alle 5 verdachten veroordelen voor moord met de kans dat er misschien ook personen bijzitten die niks verkeerds hebben gedaan.
Zo moet je deze zaak van 8 december 1982 ook zien. Er wordt veel gezegd maar tot nu toe is het bewijs heel zwak. Tot nu toe heeft niemand concreet verklaard (ook Rozendaal niet): "ik heb gezien hoe Bouterse met een karabijn Kamperveen of Daal heeft doodgeschoten".
Het enige wat Rozendaal nu zegt (in tegenstelling tot vorig jaar): "Ik heb Bouterse gezien in het Fort. Hij was aanwezig"
Maar dat is nog geen bewijs dat Bouterse iemand heeft vermoord. En daar zit de zwakte van deze zaak. Er is geen sterk en overtuigend bewijs.
Er zijn geen fotos of geluidsopnames. Wat men heeft zijn geruchten en meer niet. Iedereen weet in geuren en kleuren te vertellen wat er op die dag daar gebeurt is, maar niemand kan bewijs aandragen om die verhalen te ondersteunen. Ook Bimla Gajadien die zoveel wist, durft nu niet naar de rechtszaal te gaan om haar kennis te delen met de rechter. Ook dat zogenaamde geluidsbandje van de broer van Bram Behr waarop Paul Bhagwandas bepaalde dingen zou vertellen, kan maar niet boven water komen.
Dat er 15 mensen gruwelijk zijn vermoord staat als een paal boven water. dat kan niemand ontkennen. Ook Bouterse niet. Maar wie heeft nou precies wie vermoord ? Dat is de hamvraag. En dat is heel moeilijk bewijzen.
Een zichzelf respecterende rechter kan niet vonnissen op basis van gevoelsmatigheden, geruchten, en aannames. Het bewijs zal op tafel moeten komen, anders mag de verdachte vrijuit gaan. Want in het strafrecht geldt: [b]liever een schuldige die vrij rondloopt, dan een onshuldige die onterecht opgesloten zit.[/b]
Als de rechter echt objectief is dan zal deze zaak eindigen zoals de zaak van O.J. Simpson in Amerika: strafrechterlijk gaat de verdachte vrijuit en de nabestaanden zullen alleen civiel-rechterlijk nog iets eruit kunnen halen.
Op basis van wat tot nu toe is gepresenteerd als bewijs is er maar 1 uitkomst mogelijk: vrijspraak wegens gebrek aan bewijs.
de verantwoordelijkheid ligt altijd bij de hoogste in rang in een land, onderneming of what ever, dus ook hier.
DDB was ter plekke!
onzin
Bouterse is een vloek
voor Suriname. Speelt
nu moi boi foe dada
nadat hij landgenoten
heeft vermoord, laten vermoorden,
laten verdrinken, laten verdwijnen,
laten opruimen. Hij heeft gebouwen
laten verbranden. Hij heeft baby's en
zwangere vrouwen laten afslachten. Hij heeft
de Surinaamse jeugd vernietigd met zijn
drugskartels. Bouterse is een onmens, die
snel in de hel moet belanden.
De waarheid is bitter. de tijd is een grote weldoener vooral wanneer het gaat om dit onnozel proces dat men rechtsproces noemt. Want na zoveel jaren is de waarheid nog steeds duister. Deze geweldige rechters kunnen maar niet de rode draad vinden, zo dom lijken zij wel te zijn. Geen enkel van de getuigen weet de waarheid achter het 8 december gebeuren. Hoe gaan de rechters erachter komen. En daar Nederland als kolonisator 99% van de waarheid te verbergen heeft, blijft Nederland de hoofdschuldige en de hoofdverdachte in deze zaak. Maar hebben de rechters wel die macht om Nederland tot verantwoording te dwingen? Net wat ik gezegd heb, alles wat tot nu toe gaande is mbt het 8 december proces, is doodgewoon geldverspilling, een misdaad jegens het volk van Suriname. De rechters weten geen recht te spreken, omdat het recht vervuld is van haat der
nabestaanden jegens de enige nationalist van het land Suriname. Het recht is door hen vertolkt naar eigen voldoening. De rechters dienen nu een andere wending in dit proces te nemen richting Holland. Want daar moeten zij zoeken naar bewijzen voor het waarom van de dood van die lafaards. En als zij tegen een wet stil komen te staan die verder onderzoek verhindert,
dan mag het proces gewoon stopgezet worden. Bouterse is en blijft onschuldig. En het bewijs dat hij onschuldig is, ligt in detail toelagen opgenomen in alle bankrekeningen van de hele vervloekte NF kliek. Massa uitbuiting van het volk van Suriname met wet en recht in de hand. Alle bewijzen zijn daar van zijn onschuld wat leidt tot de oorzaak van de
staatsgrepen en tevens de mede betrokkenheid van massa landverraders gebundeld in NF verband in de chronische verzieking van ons nationaal gevoel. Bouterse is en blijft onschuldig. Ik heb gezegd.
De zinsnede “Ik ben van mening dat Bouterse nu niet meer veroordeeld kan worden” klinkt bedenkelijk populistisch. Laten we niet vergeten dat mensenrechtenverdragen tot stand zijn gekomen o.a. in reactie op een aantal regimes dat zich graag op het gesundes Volksempfinden beriep. Ik deze casus in verjaring gestuit een paar jaar geleden. Dankzij de nabestaanden. Het recht moet zijn beloop krijgen. Vragen stellen heeft geen zin meer, dat is echt nu echt voorbij. Nu de strafeis van de Openbare Ministerie.
Ik ben van mening dat Bouterse nu niet meer veroordeeld kan worden!
Reden hiertoe is dat Suriname al 30 jr tijd heeft gehad om zulks te realiseren, echter zonder daadkracht. Wat deed de vorige regering 15 jaar lang? Altijd als Bouterse of diens partij aan de macht is, of altijd als de verkiezingen naderen begint men met vuilsmijterij richting Bouterse en diens partij.
==
Nog belangrijker lijkt mij om nog de volgende vragen te stellen:
(Stel dat Bouterse aldaar aanwezig was he)
1. Hoe heeft het kunnen ontstaan dat het zo uit de hand is gelopen?
2. Wat is het aandeel van Nederland?
3. Wie was de drijfkracht achter de aldanniet gepleegde daden?
4. Nog belangrijker, waarom heeft Nederland onze Surinaamse democratie
geholpen?
5. Waarom heeft Nederland o.a. kolonel Falck zo snel terug geroepen nadat
een staatsgreep onder leiding van NEDERLAND was gepleegd??
6. De zaakgelaste van Nederland die in Suriname was, heeft bekend dat
Nederland en dus ook hij ervan op de hoogte was dat er iets gebeuren
zou. Waarom heeft Nederland toen niet ingegrepen?
7. Bouterse, toen nog een jongen van slechts 36 jr of jonger moest maar
met de situatie na de staatsgreep zien om te gaan. Nederland had toch
geen strond in zijn verstand? Nederland wist toch al van te voren
dat een staatsgreep niet zonder doden en bloed kan plaatsvinden?
8. Hoe achterlijk dan Nederland zich blijven gedragen??
Want, hoe kun je zonder geweld een staatsgreep plegen?.
Vertel mij of het ooit iemand gelukt is om in alle vrede en zonder
bloed te vergieten een staatsgreep te plegen?
Samenvattend wil ik keihard stellen dat Nederland op basis van feiten de schuldige in deze is. Nederland heeft het gepland en het vertrouwen van een jongeman als Bouterse misbruikt om de staatsgreep te realiseren.
=
Dus laat u zich niet van alle kanten door de blanken naaien, ga niet als kuddedieren achter de Hollandse hypocritie schuilen, maar kom voor de waarheid op!
De jaren lange ontkenning of verzwijging van Nederlandse aandeel is minstens zo erg voor de nabestaanden.
=
Met alle respect voor de nabestaanden:
Maar u moet Nederland, de blanke Chinezen hebben en niet Bouterse.
Door Nederland is het allemaal zover gekomen en als Bouterse maar iets doet dan "pieren"jullie mondjes en ondertussen wassen jullie allen de "boeba"van de Blanken.
=
NIEMAND komt aan Bouterse, NIEMAND, HIJ is onze man en dat BLIJFT hij wat mij betreft nog 30 jaar.
=
Hebben jullie gekeken dat het afgelopen 15 jaar?
wat is er met onze rechtsstaat gebeurt????
Wat is er met schending van de mensenrechten gebeurt?
Wat is de werkwijze van openlijke corrupte advocaten o.a. Frank Truideman en Moerahoe, de notaris Soerdjbalie, en wat te denken dat de corrupte trouweloze rechter Anand Charan?
-
Ze zetten alles op Bouterse, hij moet volgens enkelingen vallen en zal Suriname in een paradijs veranderen?? ha ha ha , een troost.....met Bouterse hebben we tenminste een man die van Suriname een zelfstandige land wil maken!
=
Alle andere partijen willen handjes ophouden en willen zij het volk afhankelijk maken van andere landen.
Meneer Bouterse, ik ben trots op u en beloof u juridische advies en bijstand indien dat mogelijk zal zijn. Laat u zich niet gek maken door enkelingen die menen de wereld te verbeteren.
Blessie!
Dewaarheidishard! Ben jij ook een bloedbroeder???...Laat Nederland erbuiten,hier hebben Surinamers hun eigen broeders in koele bloede vermoord,zonder vorm van proces,dus laten wij niet afwijken (afleidingsmanouvre)van de feiten en omstandigheden en het oordeel van de rechter afwachten...Het RECHT ZAL ZEGEVIEREN...
Heb jij en wel eens afgevraagd waarom Nederland alle documentatie van betrokkenheid als top-secret voor de komende 50 jaar opgeborgen heeft? Als Nederland niks te verbergen heeft, waarom mag voorlopig (50 jaar) niemand, ook de Nederlandse belastingbetaler niet , weten wat de Nederlandse betrokkenheid is? Als je een volgende keer reageert , laat je verstand een beetje werken. ..als je hersenen hebt. Bouta is en blijft onze president. heb er maar vrede mee.
@wind buil............ ..!!! verraders moeten het bekopen met hun leven..!!! waren deze schoften die jij probeert te verdedigen erin geslaagd hun plan door te drukken..dan hadden we zeker een ander suriname...!! in negatieve zin wel te verstaan...!!! ieder praat over bouterse zijn 8-9 dec gedoe....begin maar te leuteren over wat die klootzakken aan het beramen waren...!!! dat was dus wel acceptabel...!!! geef me een grote BREAK....of in sranang tongo gezegd....GIM WANG K**LO BRIK YERE....!!!! ik ben een sranang mang die zich bezig houdt met vaderlandse geschiedenis en ga zelf op onderzoek uit wat de waarheid is..!!! en niet wat holland of wie dan ook die anti-bouta gezind is mij wil komen opdringen....!!! oooo......wat zijn jullie toch zo naief, en labiel in jullie denkwijze en redenering...!!! en waarneer bouterse straks.... TERECHT... wordt vrijgesproken van alle tenlaste geleging(n),gaan jij en je gelijkgestemden die qua niveau niet verder dan de elementaire niveau reikt., weer een grote muil opzetten...!!! wat wordt het deze keer dan....bouterse heeft hun bedreigd ...????? HET KAN VERKEREN...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! buil........
@WIND BUIL..als je het zo opneemt voor nederland., wil ik gevoegelijk aan nemen dat je een nederlander bent /bent geworden......rest mij dan de vraag...waarom reageer je eingelijk op zo'n topic...??? het gaat je toch geen malle moer aan...??? het is puur surinaamse aangelegenheid waarbij nederland categorisch onkent part noch deel aan te hebben...!!!! of zit heel nederland te liegen...??? zeg het maar.......
p.s ¨¨ Dewaarheidishard!¨¨¨ A.K.A. hard maar waar....?????
Noord-gestoord laat die man toch. Hij loopt in de ww, dus heeft alle tijd van de wereld om zijn onzin uit te kramen. De enige tijd waarop hij bezet is , is wanneer zijn uitkering gestort is.
CItaat uit het Surinaamse blad Parbode: 'Hij heeft idioten en gekken om zich heen. Dan ga ik echt niet zeggen: Bouterse was erbij.'
:
Dertig jaar geleden deed Rambocus een poging om de misdadigers die met geweld aan de macht waren gekomen weg te schieten. 'Wie met geweld aan de macht komt heeft geen legitiemiteit', was de redenering van Rambocus en van zijn advocaten die later allen werden vermoord.
Wat anonymous hier naar voren heeft gebracht, laat blijken dat juist vanwege de geplande coup tegen Bouterse, een vervloeking heerst over de surinaamse gemeenschap. Een vervloeking die uitgesproken is geworden door intellectuelen en hun familie die Suriname geenszins een warm hart hebben toegedragen. Anonymous mag dan wel gek zijn, maar als wij tussen de regels van de geschiedenis door kunnen lezen, zien wij dat hij zonder meer gelijk heeft. de nabestaanden hebben inderdaad alle recht om te spreken, maar de waarheid blijft omwille van schaamteloosheid en gewetenloosheid zoek. De nederlandse politici hebben gewoon een samenzwering met de nabestaanden om alle waarheden te dokken omdat zij zonder meer medeplichtig zijn geweest aan de dood van hun familielid. Alle nabestaanden dienen de bak in te gaan, want de rechtvaardiging en bescherming van al hun leugens kunnen zij alleen maar vinden in Holland. Intellectuelen inderdaad, intellectuelen die echter gevaarlijker zijn dan een criminele bende. En die gewetenloosheid en verraad jegens land en volk heel hoog in de vaandel weten te houden. Zegene hen die deze lafaards de bek zal openbreken om hen te getuigen van hun eigen meedogenloze schuld. Lang zullen zij leven om te boeten voor een misdaad jegens het land. Vooral wanneer het land Bouterse heilig is. Ik heb gezegd.
Ghanshyaam::Jouw ,,BAAS,,staat op het punt de WAARHEID te vertellen,dan zlt gij anders piepen....neem alvast een voorproefje...en loop niet blindelings ahter moordenaars aan...anders wordt jij ook vervloekt...LEES Oud-couppleger vraagt Bouterse waarheid te vertellen over '8 december'
Door: Stieven Ramdharie − 12/03/12, 06:00
© reuters. Desi Bouterse, afgelopen week in Paramaribo.
Voor het eerst is op de Surinaamse president Desi Bouterse door een medecouppleger een beroep gedaan om de waarheid te vertellen over de Decembermoorden. Staand voor de krijgsraad heeft Ruben Rozendaal, lid van de ooit hechte 'Groep van 16', verklaard dat Bouterse op cruciale momenten aanwezig was in Fort Zeelandia, waar in 1982 vijftien politieke tegenstanders werden geëxecuteerd.
De verklaring van de ongekend openhartige Rozendaal (55) is een forse tegenslag voor Bouterse. Gedurende het proces dat nu vier jaar loopt, had nog geen van de 'bloedbroeders' met wie Bouterse in 1980 de macht overnam het aangedurfd hem af te vallen. Nabestaanden van de slachtoffers van de Decembermoorden juichten Rozendaals oproep en getuigenis dit weekeinde toe.
Strafeis
'Dit kan een doorbraak zijn', zegt Eddy Wijngaarde, broer van de omgebrachte journalist Frank Wijngaarde. 'Dat zoiets belangrijks nog gebeurt, nota bene op de laatste dag van de verhoren.' De auditeur-militair formuleert de komende weken de strafeis tegen Bouterse. 'Rozendaals verklaring is in Suriname ingeslagen als een bom', aldus Henk Kamperveen, zoon van de geëxecuteerde oud-minister Ampie Kamperveen. 'Dit is een bijzondere dag.'
De ernstig zieke Rozendaal deed vrijdag in Boxel, een marinebasis even buiten Paramaribo, een klemmend beroep op Bouterse en zijn oud-collega's om uit de doeken te doen hoe en waarom de vijftien prominente opposanten van het militaire regime werden vermoord. Hij trok zijn verklaring in van vorig jaar, waarin hij zei dat hij Bouterse ten tijde van de executies niet in het fort had gezien. 'Ja', antwoordde Rozendaal nu op de vraag van de krijgsraad of de toenmalige legerleider op 8 december in Fort Zeelandia was.
'Niet goed herinneren'
Bouterse stelt al jaren dat hij het fort al had verlaten toen de executies begonnen. Dit wordt echter tegengesproken in het dossier - door een lijfwacht en door een oud-militair. Alle nog levende leden van de 'Groep van 16' verklaarden de afgelopen jaren zich niet goed te kunnen herinneren waar Bouterse precies was. De oud-sergeanten behoren tot de in totaal 22 moordverdachten.
Rozendaal verklaarde vrijdag onder meer dat hij om vier uur in de ochtend vakbondsleider Fred Derby, die hij thuis moest ophalen, afleverde bij Bouterse in het fort. Ruim een uur later zag hij de lichamen van de eerste vijf slachtoffers al op een hoop liggen bij de plaats van executie.
De oud-couppleger vertelde dat Bouterse hem de laatste tijd twee keer heeft bezocht met het verzoek geen belastende verklaringen over hem af te leggen. Volgens Rozendaal rust er al dertig jaar 'een last' op Suriname door de moorden, en moeten Bouterse en de 'Groep van 16' daarom opbiechten wat er is gebeurd. Rozendaal: 'Ik ben geen moordenaar. Ik wil dat de waarheid wordt verteld.'
Rozendaal heeft zich eerder kritisch over Bouterse uitgelaten. Een jaar geleden weigerde hij een staatsonderscheiding omdat hij zich door Bouterse politiek en financieel in de steek gelaten voelt. Een eerdere verklaring, uit 2010, die gunstig was voor Bouterse, becommentarieerde hij vorige maand in het Surinaamse blad Parbode: 'Hij heeft idioten en gekken om zich heen. Dan ga ik echt niet zeggen: Bouterse was erbij.'
:
Bouterse geeft bevriende roofmoordenaar gratie lettergrootte verklein lettergrootte vergroot lettergrootte
Bouterse © reuters In Suriname is grote beroering ontstaan over de gratie die president Desi Bouterse heeft verleend aan zijn wegens roofmoord veroordeelde pleegzoon. Romano M. zat een straf van 15 jaar uit wegens doodslag, beroving en het gooien van een handgranaat naar de woning van de Nederlandse ambassadeur Ruud Treffers.
Het is voor zover bekend de eerste keer dat een president een roofmoordenaar gratie verleent. 'Dit is in strijd met het rechtsgevoel van alle Surinamers', zegt oud-minister van Justitie Chandrikapersad Santokhi telefonisch vanuit Paramaribo. 'Personen die zo'n zwaar delict hebben gepleegd, horen geen gratie te krijgen.'
Vriendjespolitiek
Het gratiebesluit is gesprek van de dag in Paramaribo nadat justitie woensdag in de krant The Times had bevestigd dat M. weer vrij was. Bouterses staf ontkende donderdag dat er sprake was van vriendjespolitiek.
Dit wordt echter door weinigen geloofd. 'Dit toont opnieuw aan met wie we van doen hebben als president', zegt parlemenslid Winston Jessurun (DA'91). 'De president mag gratie verlenen. Maar hij stelt nu zijn pleegzoon in vrijheid die een burger in koelen bloede doodschoot.'
M. werd in 2005 veroordeeld voor de brute roofoverval op een Chinese handelaar. Deze werd in 2002 door de bende van M. beroofd en neergeschoten toen hij 90 duizend dollar kwam storten bij een geldwisselkantoor. Vanuit de vluchtauto schoot M. hem dood. Rechter Valstein-Montnor, die Bouterse nu berecht vanwege de Decembermoorden, achtte ook bewezen dat M. later net zo'n overval probeerde te plegen. Deze werd echter verhinderd door toevallig aanwezige bewakers van de Nederlandse ambassade. Uit wraak gooide M. daarna vanuit een auto een handgranaat naar Treffers woning.
Luchtje
'Mij verwondert dit niet', zegt het parlementslid Aziz Gajadien (VHP) over de gratie. Gajadien wijst erop dat de regering-Bouterse ook roofmoordenaars, cokehandelaren en verkrachters in aanmerking laat komen voor Voorwaardelijke Invrijheidstelling. Aan elf vervroegde vrijlatingen zou een luchtje zitten.
Ook duiken er meer veroordeelden op rond Bouterse. In zijn delegatie die onlangs een regionale top bezocht, zaten drie leden met een drugsstrafblad. 'Dit soort lieden circuleert nu dus rond de staatsmacht', sneert oud-president Ronald Venetiaan. 'Hun verleden is bekend.'
(DIT IS DE NAAKTE WAARHEID)VOOR DE AANHANGERS ,,BARABBAAS,,
volkskrant.nl, Stieven Ramdharie − 30/12/11
De nabestaanden van die 15 lafaards zijn de ware schuldigen. Zij zijn de ware moordenaars van hun dierbare. De ware geschiedenis heeft dat reeds bevestigd. Alles wat nu gebeurd, is een rechtsproces op basis van een vingerwijzing. En een vingerwijzing op basis van haat tegen mensen die middels een revolutie een ware onafhankelijkheid wilden teweeg brengen. Eigenlijk had niet 15 mensen het leven moeten bekopen, maar 1500 van die lafaards die zich schuldig hebben gemaakt aan gedachten en plannen om de enige nationalist van het land Suriname, om zeep te helpen. Het is al 23 jaar dat de nabestaanden hun regime gevestigd hebben in Suriname middels de hielenlikkers club van Nederland, namelijk het NF.En wat is haar uitvoercapaciteit? Nul komma nul. Daarom hebben wij nu een president met een hart voor land en volk, een president zonder schuld die het stelletje vieze vingers van het NF drastisch afwijst voor een betere Suriname. Aan alle Boutahaters, veel beterschap, want jullie zijn allemaal besmet met het virus van vingerwijzing, grondenpikkerij en belastingszakkenvullerij. Een grote misdaad tegen het volk van Suriname, groter dan de dood van de 15 rampzaligen die niets en dan ook niets voor Suriname hebben gedaan en hebben betekend.
jij en bouta zijn zeker boelers anders kan ik de liefde voor deze moordenaar niet verklaren. Alle andere argumetnen die jij aanhaalt zijn net zo waardeloos als jij. Gebruik het woord nationalist nooit meer zonder het eerst op te zoeken en de juiste betekenis in juiste context te plaatsen. U leeft nog en heeft nog nooit iets voor het land betekent jammer dat uw leider dat over het hoofd gezien heeft.
Nieuwe reactie inzenden