Radio Netherlands Worldwide

SSO Login

meer inlog mogelijkheden:

Close
  • Facebook
  • Flickr
  • Twitter
  • Google
  • LinkedIn
Home
Woensdag 8 februari | Wereldomroep.nl is de website voor Nederlandstaligen in het buitenland, expats en emigranten.
Enter a description of the photo here
afbeelding van Conny van den Bor
Map
Hilversum, Nederland
Hilversum, Nederland

Vingerafdruk in paspoort al binnen een maand

Gepubliceerd op : 29 mei 2009 - 11:43 am | door Conny van den Bor
Lees meer over:


Het opnemen van vingerafdrukken in paspoorten wordt verplicht per 28 juni aanstaande. In eerste instantie overigens alleen voor diplomaten, in september wordt de regel verplicht voor burgers. Talloze Nederlanders in het buitenland worden hierdoor getroffen, maar ze lijken een vergeten groep. Hoewel het ministerie van Buitenlandse Zaken dit bestrijdt.

 
Robert Gomes uit Brazilië is boos. En niet zo'n beetje. Door de invoering van vingerafdrukken in paspoorten (biometrie) moet hij namelijk in de toekomst een aanvraag doen in Brasilia (2200 kilometer verderop), Rio de Janeiro (2400 kilometer), of Sao Paulo (2500 kilometer). Het kost hem vier dagen reistijd (heen en terug) en zo'n 1750 euro aan reis en verblijfkosten. Daarmee is hij er nog niet, want het ophalen van het paspoort dient persoonlijk te gebeuren. Inderdaad, dan moet de hele riedel weer opnieuw.
 
Kan dat niet anders?
Het Nederlandse consulaat in Recife waar hij tot nog toe terecht kon, is slechts 140 kilometer van zijn huis. Maar ja, dat mag geen paspoorten meer uitgeven. Vertwijfeld vraagt Gomes zich af of dit niet anders had gekund en hij is niet bepaald de enige. Talloze reacties kreeg de Wereldomroep op een eerder verhaal over de invoering van vingerafdrukken in paspoorten.
 
Tientallen consulaten
Over de invoering van de maatregel, die binnen de Europese Unie is afgesproken om paspoorten extra te beveiligen, gaat het ministerie van Binnenlandse Zaken. Maar zover het de Nederlandse ambassades en honorair consulaten (HC's) in het buitenland betreft beslist Buitenlandse Zaken. Woordvoerder Christoph Prommersberger van BuZa verklaarde tegenover de Wereldomroep dat ‘'zeker tientallen consulaten '' geen paspoorten meer mogen uitgeven nadat de biometrie is ingevoerd.

Apparatuur gratis
Als reden wordt aangevoerd dat het veel geld kost om voor alle HC's in het buitenland dure apparatuur aan te schaffen en dat lang niet alle HC's zijn berekend op de extra beveiliging. Prommersberger: ‘'Weliswaar betaalt Binnenlandse Zaken de apparatuur, maar dat moet vervolgens worden aangesloten op een nieuw netwerk. Er moeten simpel gezegd extra kastjes worden geplaatst in de consulaten en de verbindingen moeten extra beveiligd worden. Bovendien worden er fysieke eisen gesteld aan de beveiliging, er moet dus hier en daar flink verbouwd worden. En mensen moeten worden opgeleid hoe ze moeten omgaan met de nieuwe apparatuur, dat kost allemaal veel geld.''
 
Bezuiniging
De suggestie dat de invoering van vingerafdrukken is ingegeven door bezuinigingen, wijst hij dan ook resoluut van de hand. ''Het is een maatregel die is binnen de Europese Unie is genomen. Wij voeren dat uit, waarbij we proberen de service voor Nederlanders zo goed mogelijk te handhaven. Er zijn wel consulaten die in de toekomst geen paspoorten meer mogen uitgeven en dat is heel vervelend voor de betrokkenen. Maar per saldo zijn er juist meer consulaten geopend dan dat er gesloten zijn.''

Schandalig
Dat er consulaten zijn die wel openblijven, terwijl ze geen paspoorten meer mogen uitgeven vindt Maarten Hemmes uit Florence een wassen neus. De voorzitter van de Nederlandse vereniging is ronduit verontwaardigd, want ‘'via een achterdeur worden die consulaten natuurlijk over een tijdje alsnog gesloten.'' Consulaten draaien op de uitgifte van paspoorten, daar komen de inkomsten vandaan. Als dat ophoudt, kost het openhouden van een consulaat alleen nog maar geld en dat is een mooi argument om de boel alsnog te sluiten. Met alle gevolgen van dien voor de honderdduizenden Nederlandse toeristen die hier jaarlijks komen.''
 
Nederlandse vakantiegangers de klos
‘'Daar denkt niemand in Den Haag over na, maar op het consulaat komen dagelijks Nederlandse vakantiegangers die hulp nodig hebben. Ze zijn beroofd, of er is iemand in het ziekenhuis terecht gekomen, of wat dan ook. Als al die Nederlandse toeristen nergens meer terecht kunnen voor hulp omdat de consulaten dicht zijn, dan zou ik me rot schamen als politicus.''
 

Verstrekkende gevolgen
Christoph Prommersberger verwijst de woorden van Maarten Hemmes naar het rijk der fabelen. ''De dienstverlening aan Nederlandse vakantiegangers blijft gewoon op peil.'' Hij verwijst voor de feiten naar de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken (www.minbuza.nl). Via de balk met de tekst "vragen over nieuw paspoort/biometrie" kunnen mensen up-to-date informatie vinden. Hier staat onder meer een overzicht van de ruim 180 lokaties in het buitenland waar Nederlanders een nieuw biometrisch paspoort kunnen aanvragen. Meer informatie is ook te krijgen via ambassades of consulaten op werkdagen tussen 9:00 uur en 17:00 uur Nederlandse tijd. Bellen met het ministerie kan via het volgende nummer: +31703484770.

Bovendien heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken alvast vragen en antwoorden over de invoering van het nieuwe paspoort en de gevolgen voor in het buitenland wonende Nederlanders op een rij gezet. Uit deze vragen en antwoorden blijkt volgens Prommersberger dat de invoering van biometrie geen bezuinigingsmaatregel is. Integendeel zelfs. Ook dat paspoorten altijd persoonlijk moeten worden opgehaald klopt niet helemaal volgens hem, er zijn uitzonderingen op de regel. ''We proberen zoveel mogelijk tegemoet te komen aan mensen die dagen zouden moeten reizen om een nieuw paspoort aan te vragen, maar helemaal voorkomen kunnen we dit niet.''

 

Gerelateerde artikelen

Reacties en discussie

Anonymous 27 juli 2009 - 10:13 am
Nog een maagzweer: Bij het ophalen moeten de vingerafdrukken het dan wel doen, indien niet dan moet het paspoort opnieuw worden aangevraagd. Het werkt als volgt: er worden 4 vingerafdrukken afgenomen, daarvan worden er 2 geselecteerd bij de centrale aanmaak van het pas en die moeten het dan wel doen als je die op komt halen. Kinderen boven de 6jr moeten straks ook een eigen pas hebben, dus als je met de hele familie gaat vernieuwen wat is dan de kans dat alle vingerafdrukken het ook doen......de testen waarvan ik heb gehoord is die kans niet groot. Je kunt ook afzien van de vingerafdrukken maar dan is het pas maar 1 jaar geldig en kost het zelfde. Ik werd meteen Braziliaan, mooi volk
Anonymous 27 juli 2009 - 10:03 am
Zag op de televisie een hoogleraar die inging op de fraudegevoeligheid van het nieuwe paspoort. De chip is in een oogwenk gecopieerd en een vingerafdruk is zo van een glas gehaald. Alle fraude die daarna hier mee wordt gedaan moet de gedupeerde dus van bewijzen dat hij of zij het NIET is geweest. Dat wordt Kafka van het ergste soort. Ook wees hij er op dat de vingerafdruk geen europese verplichting is maar een puur nederlandse regeling. Maak je niet druk, bij het volgende pas wordt wangslijm afgenomen en weer 5 jaar later worden we gechipt. In combinatie met het rekeningrijden, de OV chipkaart, camara's op elke hoek en het vasthouden gedurende 2 jaar van al het internet en telefoonverkeer is 1984 een feit. En dan is het wachten op de gelegenheid om hier grondig misbruik van te maken. Nederland heeft niet voor niets in WO 2 zo veel joden kunnen uitleveren, domweg omdat bij ons de archieven zo lekker compleet waren en de ambtenaren zo plichtsgetrouw. De meeste burgers worden gedood door hun eigen regeringen, ken de geschiedenis.
Frans van der Horst 23 juli 2009 - 10:10 am
Waarom zouden wij buitenlanders in ieder geval niet een vingerafdruk kunnen krijgen bij elke ambassade/consulaat van elk EU land -dat zou de samenwerking van de EU landen ook bevorderen. Ik neem aan dat dat in ieder geval wat meer mogelijkheden zou geven. Waarom zouden we dat niet bij elk politie bureau kunnen doen? Ik neem aan dat ze die dingen overal hebben. Waarom zouden we niet een paspoort voor 10 jaar kunnen krijgen? Mijn Amerikaanse vrouw krijgt een paspoort voor 10 jaar.
Roebrs 15 juli 2009 - 2:40 am
Hi Redactie, Ik dacht dat in bijna ieder land de politie vingerafdrukken kan maken. Waarom geen overleg dat mensen die ver weg wonen daar hun afdruk kunnen laten maken? Groeten Rita
Jan 27 juni 2009 - 11:31 am
Moet er niet ook gekeken worden naar het aantal Nederlanders die in een land wonen vóór er consulaten gesloten worden? Hoeveel paspoorten worden dan in Duitsland afgegeven? Er zijn vanaf juli maar 3 posten in Dld. waar je een paspoort kan aanvragen, hoe zit het in verhoudeing met bijv. Spanje, Frankrijk, maar ook Australië en Canada? Lijkt mij een te snelle, ongegronde en slecht geargumenteerde beslissing om zoveel paspoortposten in Dld. te sluiten. Zou de Tweede kamer er nog wat aan kunnen doen?
riatsila 25 juni 2009 - 2:12 pm
gewoon belachelijk. hier in het noorden van brazilie, moeten wij met zijn vieren 3000+ km reizen voor een nieuw paspoort, en dan 4 weken later weer 3000+km. plus hotel , maaltijden etc etc etc, ik geloof dat ik van nationaliteit ga veranderen.
Frank 20 juni 2009 - 10:15 pm
HC Bremen: 20 km afstand: doen ineens geen paspoorten meer, Enschede: 2,5 uur rijden, afspraak over 8 (!) weken, paspoort kan ik dan niet eens meteen meenemen. De grote groep Nederlanders die in het noorden van Dld. woont (inclusief de exmilitairen hier) moet straks massaal de autobahn op of de trein in naar Berlijn. Dank u zeer, minister Verhagen!
Anonymous 19 juni 2009 - 9:40 am
Ook in Toscane is het een probleem. Tot nu toe kon je je paspoort vernieuwen in Florence. Nu moeten we naar Rome. Dit is ca. 350 km. Treinkaartje retour kost al gauw zo'n 80 euro. Op 1 dag heen en weer lukt waarschijnlijk niet, dus 1 nacht hotel + verblijfskosten. Daarna nog een keer om het weer op te halen. Dus nog een keer kosten + 4 dagen vakantie opnemen!!! En dat voor een paspoort! Het is echt te hopen dat er een andere oplossing komt, want dit is ronduit belachelijk!
Han Baas 19 juni 2009 - 7:42 am
Met de Nederlandse diplomatieke vertegenwoordigingen in het buitenland ben ik best tevreden. Het Openbare Bestuur in Nederland mogen ze van mij meteen opruimen en dat hebben zij geheel aan zichzelf te danken. Raar dat zij dat zelf niet begrijpen maar voor mij is het duidelijk waarom Wilders zo terrein wint.
Ruben 18 juni 2009 - 2:02 am
Ik ben woonachtig in het Zuiden van brazilie en ik heb twee kinderen met Nederlandse paspoorten. Alle afstanden in Brazilie zijn groot en ik vrees dat ik nu per vliegtuig naar Rio, Brasilia of São Paulo moet reizen, hotel erbij en weer terug naar huis. En dan weer de paspoorten afhalen, vier weken later. Brazilie is duur en dit gaat mij duizenden Euro's kosten. Jammer dat je zelf aan de andere kant van de Wereld nog altijd slachtoffer ben van de Hollandse kortzichtigheid. Ik begrijp dat het duur is voor Consulaten etc. om dergelijke apparatuur aan te schaffen maar de bedragen die ik, samen met vele anderen, in en buiten Brazilie, moeten neertellen staan niet in verhouding. Vanaf nu, iedere vijf jaar al die kosten maken. Ik ga maar vast sparen.
Betty 14 juni 2009 - 11:00 am
Er is een lijst van bio-posten op minbuza.nl. Wel heel rar: in Noord-Duitsland geen enkele post, maar in Frankrijk 7, in Spanje 7, in UK 8 posten. Waarom niet ook in Hamburg (moest Hamburg nou echt dicht??), Bremen, Osnabrück?
Anonymous 13 juni 2009 - 11:55 am
Te gek voor woorden,zelf wonen wij in Frankrijk,en vernieuwen ons paspoort in Montpellier,wat ook niet naast de deur is,hopelijk blijft deze wel open,heb ook nog n vraagje,is het mogelijk om in NL .te vernieuwen?? Wie weet het antwoord? Jaap en Lola.ZF.
joy 8 juni 2009 - 1:16 pm
Het is werkelijk bij de wilde spinnen af (zo mijn lieve moeder zeggen). Denken ze in nederland soms alleen aan de nederlanders die in het buitenland wonen omdat ze uitgezonden zijn door bedrijven (dus goed betaald) of aan mensen die lekker verdient hebben en in een riant huisje in frankrijk zijn gaan wonen? Vergeet niet dat er veel mensen op de een of andere manier in het buitenland zijn terechtgekomen en waarmee het niet zo rooskleurig is gegaan. Die keihard moeten werken om het hoofd boven water te moeten houden en heel blij zijn als ze eens een keer een 600 usd over hebben om wat ruimte te hebben. Gunnen jullie die dan geen reisje naar een plek waar ze eens kunnen genieten voor een paar dagen? Nee, dat moeten ze dus verplicht uitgeven om naar een stad te gaan waar ze het liefst nooit van hun leven zouden heengaan om hun paspoort te vernieuwen. Geemigreerde nederlanders kosten de staat niets, draai ze dan ook op deze manieren niet een poot uit. Denk even na.
Bep Torkington 7 juni 2009 - 1:27 pm
Gelukkig ben ik een genaturaliseerde Australische. Ik zou iedereen die moeite heeft met het vernieuwen van een paspoort aanraden om zo spoedig mogelijk hun Nederlandse nationaliteit te veranderen tot dat van het land waar ze van plan zijn om te blijven. Dan kan Buitenlandse Zaken in Nederland naar de drommel lopen!
Rob Gelderloos 7 juni 2009 - 10:51 am
Ik ervaar de service verlening van de vele consulaten waarmee ik de laatste twintig jaar te maken heb gehad uitstekend. Gewoon een kwestie van vriendelijk vragen. Zeven jaar geleden hebben wij voor ons zoontje, enige dagen daarvoor geboren in Zuid Afrika, een paspoort gekregen op het consulaat in Kaapstad op koninginnedag. Omdat wij de volgende dag het land moesten verlaten, was een medewerker zo behulpzaam speciaal voor ons op die dag het consulaat te openen. En zo kan ik nog wel enige ervaringen waarbij je bij de nederlandse consulaten met beleefdheid meer bereikt dan met mopperen en klagen.
Ron 6 juni 2009 - 5:11 am
Op de lijst van BZ staan alleen al in Frankrijk 6 plaatsen waar je je nieuwe paspoort kan aanvragen, waarvan 3 langs de Middelandse zee kust. In Belgie kan dat in Brussel en 45 km verder in Antwerpen, terwijl in landen die 50x groter zijn dan Belgie of 10 x groter dan Frankrijk mensen 2000 Km moeten reizen had dat niet beter kunnen worden verdeeld. Ik begrijp dat in die landen waarschijnlijk meer landgenoten wonen, maar zo gaat ons een paspoort wel minimaal 3 dagen kosten waarvoor we vrij moeten nemen en dan heb ik het nog niet over dekosten die in mijn geval (reizen, hotel etc) minimaal 500 euro zullen zijn. En dat allemaal omdat we in de pas willen lopen met de USA die zelf al deze voorwaarden ook niet in hun eigen paspoort hebben.....
Frank 5 juni 2009 - 10:03 pm
In het noorden van Duitsland zijn wij nu helemaal de pineut: de consulaten Osnabrück, Emden, Bremen, Hannover: dicht, oftewel geen paspoorten meer, ondanks alle mooie beloftes van Buitenlandse zaken. De enige beroepspost in het noorden (Hamburg, net als Frankfurt): vanaf juli gesloten. Het is 400 km rijden naar Berlijn of Duesseldorf. Passport in Enschede halen? vergeet het maar, 2 maanden wachttijd. En dat terwijl hier zoveel duizenden Nederlanders wonen. Voor immigranten wordt er van alles gedaan, maar voor Nederlanders in Europa...?
Viooltja 5 juni 2009 - 4:58 pm
Ik ben het absoluut niet mee eens dat wij Nederlanders in het buitenland zover moeten gaan reizen om een nieuw paspoort te krijgen. Het gaat ons veel geld en tijd kosten. Hier hebben ze geen rekening mee gehouden. Misschien kunnen onze kosten vergoed worden door het Minsterie van Buitenlandse zaken. Ik stel voor dat we allemaal een boze mail sturen naar het Ministerie van Buitenlandse zaken en ze te vragen waar ze mee bezig zijn.
Mr F.J.De Laet 3 juni 2009 - 12:36 pm
I live In Australia and have still after 49 years a Dutch pasport becouse off all the travel I have done around Asia and the world It have its good points to stay on aDutch pasport. Some Country's have along memory concerning the Brittish from pass history. But where I live I may have to travel 2000 KM to Sydney I f I have to exstend my dutch pasport pluss ACCOMODATY cost to waith for exstanded period to get my passport back. Is it posseble to send the bill to the bloody minded Dutch Government who have invented this crasy Idee. They are the creaters off all the missery for the dutch people living outside the country. Mind you I have serve the country in the defence forges overseas . This is the payback we get. Thank you.
Martien Tegelaers 3 juni 2009 - 8:59 am
Dat klinkt veel belovend. Een maand of twee geleden ook een nieuw paspoort aangevraagd. Moest twee fotoos inleveren. In totaal heb ik er 30 moeten laten maken voor het consuaat in Helsinki accoord was, ik heb tien vingers...... Hoe kan het eigelijk dat Finnen een 4x zo lange tijd hebben voor ze hun paspport moeten verlengen, heeft de EU dit nog niet in de gaten. ( zelfde met rijbewijs)
Chantal 3 juni 2009 - 7:41 am
als de ambassade in eigen land verder weg is dan de ambassade in een ander land. zou je dan ook naar die ambassade in het andere land mogen gaan (2 uur reizen tegenover 6 uur) ?
Jan 3 juni 2009 - 6:08 am
Alweer een extra verplichting. Weinig commentaar over deze nieuwe regel. Jaren geleden moesten we onze kinderen meenemen ter controle om in ons paspoort te laten bijschrijven. En nu dit weer. En waarom?? Omdat ons land inmiddels vol zit met allerlei oplichters en profiteurs. Die frauderen als de pest en daar krijgen wij de rekening voor gepresenteerd. Met het ziekenhuis bezoek al niet veel anders. Vroeger konden we er gewoon heen en nu moet er een pasje gemaakt worden met controle van de persoonsgegevens. Ook hier is massaal de boel opgelicht. En, ... geloof me , niet door autochtone Nederlanders. Ook niet met kinderen in paspoort schrijven etc. Dus alweer een GROOT nadeel van de bejubelde multikultiKOLDER!! Ben benieuwd of dit stukje mag blijven staan want meestal wordt commentaar op de multi-waanzin direct verwijjderd in ons democratische landje ???
henk jan 3 juni 2009 - 12:00 am
hallo, ik herinner mij dat ik een paspoort had toen ik een jaar of 18 was,met een vingerafdruk er in. later werdt deze afgeschaft want het was fraude gevoelig. nu weer aangeschaft en niet fraude gevoelig? alleen maar extra inkomsten, hahahahaha
J.M.W. Kooijman 2 juni 2009 - 7:53 pm
Ik heb zojuist naar de lijst van consulaten op de website van BuZa gekeken en zoals ik al vreesde is dat een zeer beperkte. Dat impliceert m.i. in een aantal gevallen dat men naar een nabij buitenland zal moeten reizen, als in het woonland geen consulaat aanwezig is. Het probleem wordt dan, dat het oude paspoort bij de verlengingsaanvraag wordt ingenomen. Hoe moet men dan terug naar het woonland en tzt het nieuwe paspoort ophalen? Veel zou al gewonnen zijn, als de gewoonte om het oude paspoort voortijdig in te nemen wordt verlaten (dat kan net zo goed worden ingenomen tegelijk met de uitreiking van het nieuwe paspoort.) Als dat zou gebeuren, zou ik persoonlijk naar het Canadese Vancouver kunnen reizen, i.p.v. naar San Francisco, wat me veel beter zou uitkomen.
Benno Groeneveld 2 juni 2009 - 7:47 pm
Dit blijft me verbazen. Je kunt wel veilig genoeg je Nederlandse bankzaken regelen via het internet vanuit alle hoeken van de wereld. Maar je vingerafdrukken digitaal versturen, dat is onmogelijk. En dat terwijl die apparatuur toch echt geen zalen ruimtes nodig zal hebben. En terwijl de meeste honorair en andere consulaten toch bemensd zullen worden door personen die wellicht al wat ervaring hebben met het versturen van bestanden via het internet. Het lijkt soms wel alsof Buitenlandse Zaken eigenlijk geen zin heeft in al die Nederlanders in het buitenland. Dat volk loopt maar in de weg bij het "echte" werk: cocktailparties bezoeken en met andere diplomaten babbelen. Ja, ja, ik weet het, het werk van diplomaten omvat wel wat meer, ik heb niet voor niets 15 jaar voor de Wereldomroep bij de VN in New York rondgelopen. Maar bij al dat diplomatieke werk wordt wel eens vergeten, dat de diplomatieke dienst ook een dienstverlenende functie heeft voor ons in het buitenland. En men kan niet zeggen, dat dat 'mensenwerk' plotseling uit de lucht komt vallen. Hebben wij Nederlanders niet een lange traditie van ons in alle uithoeken en gaten in de wereld vestigen?
Johan 2 juni 2009 - 7:06 pm
ja schandelijk mijn paspoort loopt 2012 af dus zou ik naar brasilia moeten tamelijke uitgaven voor iemand met een AOW woon zelf ook in brasil fortaleza en het mooiste van alles ze spreken daar geen Hollands maar engels stel je voor er komen Nederlanders die beheersen de engelse taal en het portuques niet daar sta je dan ik dacht zelf dat je paspoort opgestuurd werd naar brasillia zal mijn vrouw dat eens laten uitzoeken die spreekt portuques is Brasiliaanse hahhaa groeten Johan
frank 3 juni 2009 - 10:29 am
ik begrijp dus uit alle emails,dat wanneer een nederlander woonachtig is in / uitgezeten is makt niet uit!! zijn paspoort moet halen als je in thailand woont op een eiland ergens in het zuiden JE NAAR BANGKOK MOET VLIEGEN ???? is dit juist of heb ik het verkeerd begrepen? laat me weten johan maar in ieder geval hoef je nimmer en te nooit het land uit!! tenzij je visa verloopt frank bizar allemaal~~~~
maarten hemmes 2 juni 2009 - 5:58 pm
ach,het rijk der fabelen... Hier moeten we in elk geval allemaal(duizend man..) twee keer naar Rome,en daar maken we dan maar een dagje van..ik herinner me nog dat het consulaat-generaal in San Francisco werd gesloten 25 jaar geleden(Kist mocht het licht uitdoen...),nu dus maar weer openen? Het caroussel draait maar door...En er gaan géén HC's dicht in Italie..? We wachten af,en we hopen het!!... In elk geval hebben we een pràchtige nieuwe ambassade in Rome (-:
Rob Zwagerman 2 juni 2009 - 4:46 pm
Na de idiote invoering van het zorgstelsel voor Nederlanders in het buitenland krijg ik wederom de indruk dat de NL staat deze groep als outcasts beschouwt waarvan zo veel mogelijk "geplukt" moet worden omdat zij wel in hun woonland en dus niet in NL hun belasting betalen. Hoe kunnen wij hen het leven zo zuur mogelijk maken is kennelijk de opzet van de autoriteiten. Ja, dan had je maar niet moeten vertrekken; eigen schuld en wij zullen je krijgen! Voor ons zal dit paspoortgedoe betekenen dat wij twee maal 1000 km moeten rijden. Nou dan maar zonder paspoort! Ik begin er op mijn leeftijd niet meer aan. Overigens kan hier iedere Préfecture het zelfde vingerafdrukkunstje doen. Zoiets is toch eenvoudig met de ambassade in Parijs te regelen?
frank 3 juni 2009 - 10:37 am
helemaal me eens !! als je je maar kunnen plukken en kaal scheren!!! in europa een gouden kooi en niemand kan of mag iets meer,wordt betuttled, en enkel maar betalen!! gelukkig hebben ze voor ons moeten bloeien 334 milj eurootjes!! en dat zijn de bel: centen van je a a a chter kleein kinderen,tegen die tijd zien ze wel weer. oj a ook zo`n leuke!!!!!! energie bedrijven vekopen voor miljarden aan buit investment daarna over op groene stroom(( heb je hem door))))) ik wel hahahahaha en mister shell!!!! 160 mij ligt onde de grond!!! poen zat het ligt in straat!!!! en wij?? kortom je heb gelijk gooser!! we maken het er beste van ga nu snel naar de ambassade om de shit te vervangen groet f rank

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br>
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.

Meer informatie over formaatmogelijkheden

VOLG DE WERELDOMROEP OP FACEBOOK

Aanbevolen video's

'Het Nederlands kent geen scheldwoorden'
'Er bestaan geen vloeken en geen scheldwoorden in het Nederlands', ...
Knuffelend de stress te lijf in het RNW weekjournaal 5
Last van stress? Knuffel eens een koe! En verder ook in het RNW...
Radio Nederland Wereldomroep © 2011