Radio Netherlands Worldwide

SSO Login

meer inlog mogelijkheden:

Close
  • Facebook
  • Flickr
  • Twitter
  • Google
  • LinkedIn
Home
Maandag 28 mei | Wereldomroep.nl is de website voor Nederlandstaligen in het buitenland, expats en emigranten.
afbeelding van Marijke van den Berg

Goedkope groenten tegen obesitas

Gepubliceerd op : 16 augustus 2010 - 12:10 pm | door Marijke van den Berg (still RNW)
Lees meer over:

De prijs van gezond eten in de supermarkt is van invloed op het eetgedrag van mensen. Des te goedkoper groente en fruit ten opzichte van vette producten zijn, hoe gezonder mensen eten.

Het verschil is 'significant' zegt Wilma Waterlander, gedragswetenschapper aan de Vrije Universiteit. In de strijd tegen obesitas onderzocht zij of mensen in de supermarkt gezonder eten uitkiezen als het goedkoper is. Nu is de praktijk vaak dat juist ongezonde producten, zoals eten met teveel vet, zout en suiker, goedkoper zijn dan bij voorbeeld groenten en fruit.

Waterlander heeft 600 proefpersonen vanachter hun eigen pc laten shoppen in een virtuele supermarkt. Een eenvoudige prijsdaling van 25% voor groente bleek een groot effect te hebben; gemiddeld kochten mensen er per week bijna een pond meer van. Door die prijsdaling te combineren met een reclameactie en een verhoging van de prijs van ongezonde producten wordt het effect nog groter.

Al met al reikt Waterlander de regering een sterk argument aan voor invoering van prijssturing en de 'vettaks'

 

Reacties en discussie

Een gezondheidswetenschapper aan de VU 7 mei 2012 - 12:46 pm / Nederland

Tem eerste Hans Pot, geen mejuffrouw. Dit komt denigrerend over. Je weet niet wie zij is en of ze is getrouwd.

Uit jouw reactie kan ik opmaken dat het internet jouw enige bron is van informatie. Zowel jouw informatie als de toonzetting is behoorlijk subjectief geladen.

Blijkbaar weet je niet hoe objectieve wetenschappelijke kennis tot stand komt. Als tip geef ik je om het volgende boek te lezen: 'Een filosofische inleiding voor levenswetenschappers en medici: Wat is wetenschap'.

Lees dat maar eens goed door en ga eventueel proberen een academische studie volgen op het gebied van levenswetenschappen.

'Nieuw Japans onderzoek'. Het wordt pas objectief wanneer er consensus wordt bereikt over de resultaten van zo'n onderzoek, wanneer deze opnieuw is uitgevoerd met dezelfde uitkomsten.

Wees dus niet zo'n ontzettende blaaskaak en pas op met wat je zegt.

dypessarryine 17 mei 2011 - 8:10 am / Germany

wat ik zocht, bedankt

Hans Pot 19 augustus 2010 - 3:13 am / Canada

Jullie snappen er nog steeds niets van en ik heb het geduld echt niet meer om het nog eens weer uit te leggen. Je wordt niet vet van vet maar van suiker en andere geraffineerde produkten uit de zetmeel hoek. In fact er is juist weer een nieuw Japans onderzoek gepubliceerd dat een te lage inname van verzadigd vet de kans op problemen juist vergroot.
Als jullie werkelijk geinteresseerd zijn in het probleem bekijk de video presentatie van dr.Robert Lustig : Sugar the Bitter truth. Je kunt het Googelen en het vinden op Youtube. En dan is er de film met Merryl Streep : First do no Harm.
Maar ik ben het eens met juffrouw Waterlander dat vers fruit en verse groente een stap op de goede weg is. Hopen we... want veel groente en fruit is gezond toch? Nietwaar? Of misschien niet? Te veel giftige stoffen? Insecticides, herbicides, fungicides, nematicides enz. Of misschien zit er in die sla toch niet dat wat je gedacht had? Geen of weinig mineralen maar een overdaad aan nitraten?
En volkoren brood blijkt ook helemaal niet zo gezond nu we weten dat die granen zich al die jaren geleerd hebben zichzelf te beschermen d.m.v. een eiwit bescherming (Lectins) die aardige toxiciteit produceert in de eter. Genoeg om je LDL omhoog te jagen. En het zit allemaal op die vezels.
Ja hoor je kunt het geloven of niet maar na een paar gezonde bruinde boterhammen met een lekker stuk vette kaas gaat je LDL cholesterol omhoog. Maar goed dat je echte boter op je brood had en een dikke plak kaas dat helpt tenminste je HDL cholesterol omhoog. En nee, ik zuig niks uit mijn dikke duim, iedereen kan zichzelf op de hoogte stellen door de WWW te surfen. Een goed begin is de European Journal of Clinical Nutrition en als tweede zou ik maar eens de site van de Weston A. Price Foundation bestuderen. Maar ieder die Lustig bekeken heeft is gewaarschuwd.

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br>
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.

Meer informatie over formaatmogelijkheden

VOLG DE WERELDOMROEP OP FACEBOOK

Aanbevolen video's

Toeristen laten Griekenland links liggen
De toeristen industrie in Griekenland heeft het zwaar. Buitenlandse...
Zwervers 'vogelvrij' in Suriname
Een tijdje waren ze het gesprek van de dag door brute moorden op hen, de...
Radio Nederland Wereldomroep © 1947-2012