Radio Netherlands Worldwide

SSO Login

meer inlog mogelijkheden:

Close
  • Facebook
  • Flickr
  • Twitter
  • Google
  • LinkedIn
Home
Maandag 28 mei | Wereldomroep.nl is de website voor Nederlandstaligen in het buitenland, expats en emigranten.
afbeelding van Redactie
Map
Hilversum, Nederland
Hilversum, Nederland

Wat doen we met Zwarte Piet in het buitenland?

Gepubliceerd op : 29 november 2011 - 2:24 pm | door Redactie RNW (Foto: Dick Drayer)
Lees meer over:

Traditie van Zwarte Piet

Dat Sinterklaas een 'knecht' heeft, die bovendien 'zwart is van kleur', was voor het eerst te zien op de mooie illustraties in het boekje met versjes Sint Nikolaas en zijn knecht. Het verscheen in 1850 in Amsterdam en was geschreven door de oud-onderwijzer Jan Schenkman. Een naam gaf Schenkman de knecht, of het 'knechtje', niet.

Lees het hele artikel over Zwarte Piet van het Meertens Instituut dat Nederlands taal en cultuur bestudeert …

Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht … Maar Zwarte Piet is niet overal even welkom. Bijvoorbeeld niet in Vancouver. Daar besloot de organisator van het sinterklaasfeest na een klacht dat het olijke knechtje (‘ik ben zwart als roet, maar ik meen het toch goed’) beter thuis kan blijven.

'We hebben onderzoek gedaan en zijn tot de conclusie gekomen dat ze een punt hebben', aldus Sinterklaas-organisator Tako Slump in The Vancouver Sun. 'We kunnen de Afrikaans-Canadese gemeenschap verzekeren dat er geen aanstootgevende zwarte gezichten te zien zullen zijn.'

Op 1 december hebben de organisatoren in Vancouver besloten het hele sinterklaasfeest dit jaar te cancelen.

De zwartepietendiscussie
Een kleine revolutie, lijkt het, want de afgelopen 25 jaar was Zwarte Piet altijd van de partij in Vancouver. Hoe het feest komend weekend er precies uit gaat zien, weet organisator Tako Slump nog niet. Maar 'Black Peter' is er in elk geval niet bij.

Vancouver is niet de enige plek ter wereld waar Zwarte Piet zich beter niet kan vertonen. Nadat 'Sander ’t Borrelmenneke' de zwartepietendiscussie opende op de Wereldomroep Facebookpagina kwamen aanvankelijk alleen afwijzende reacties in de geest van 'kom niet aan onze traditie'. Sander begon de discussie met een link naar een pagina waar de standaardargumenten voor handhaving van de zwartepietentraditie worden tegengesproken

Facebook
Afgelopen weekend, toen het topdrukte was voor sinterklazen in binnen- en buitenland, volgde een tweede discussie op Facebook. Daaruit blijkt dat juist Nederlanders in het buitenland geconfronteerd worden met negatieve reacties op Sints vrolijke hulpje. 

Zo schrijft Trudy: 'En weer wordt een leuk kinderfeest verpest door een enkeling die racisme wil zien waar het niet is. Hou toch eens op met dat gezeur en accepteer Zwarte Piet en Sinterklaas als wat het is: een leuke Nederlandse kinderfeest.'

Not done
Maar volgens Nederlanders in de VS die zich online in de discussie mengen, is Sinterklaas in Amerika, net als in Canada, 'not done'. Ottilie schrijft: 'Amerikanen vinden het lastig omdat black facing hier een eigen geschiedenis heeft. Zwart is niet een kleur als het om mensen gaat, maar een ras en dus gaat 'zwart van het roet' er niet in.'

Ottilie zegt dat haar Amerikaanse kennissen andere aspecten van de sinterklaastraditie wel kunnen waarderen. 'Ze vinden het wel heel leuk hoe we het vieren met surprises en gedichten waarin je grappen maakt over iemands eigenschappen of gebeurtenissen. Dan vinden ze het een stuk vriendelijker en minder commercieel dan kerst in Amerika.'

Geschokt
Paula meldt dat haar twee dochters vorig jaar op de internationale school in Bejing zwarte piet hebben gespeeld. Vriendinnen waren geschokt, aldus Paula. 'Ze vonden het racistisch.'

Angela vertelt dat haar man Maori is. 'Ik heb het verhaal vaak proberen uit te leggen. Hij vindt het hilarisch en 'Zwarte Piet' is een van de weinige dingen die hij in het Nederlands kan zeggen.'

Er zijn meer buitenlanders die met humor naar Zwarte Piet kijken. Zo schrijft de Amerikaanse journalist David Sedaris in 'Six to Eight Black Men' humoristisch én kritisch over zijn eerste indruk van de Nederlandse traditie en leeft hij mee met Nederlandse ouders die hun kroost 'heel wat uit te leggen' hebben. Ook het Amerikaanse cabaret in Amsterdam, Boom Chicago, steekt de draak met de sinterklaastraditie in hun Sinterklaas Rap op Youtube.

Aanpassen?
Sommige expats en emigranten vragen zich af waarom de traditie niet aangepast wordt, als mensen zich erdoor beledigd voelen, al dan niet terecht. Tradities hebben immers geen eeuwigheidswaarde, en dat geldt ook voor het sinterklaasfeest. Aan het begin van de 20ste eeuw was het met name een feest voor geliefden. Pas met de komst van Valentijnsdag uit Amerika, veranderde dat.

'Maakt het zwart zijn van Zwarte Piet, het sinterklaasfeest beter?' vraagt Sander zich af. 'Zo nee, waarom stug vasthouden aan iets?'

Dat tradities veranderen, blijkt uit de viering van het feest in Suriname en op de boven- en benedenwindse eilanden. Volgens redacteuren van de Caribische redactie van de Wereldomroep is 5 december in Suriname omgedoopt tot Kinderdag, waar de pieten alle kleuren van de regenboog hebben. Een andere redacteur herinnert zich van Curaçao vooral witte pieten.

We zijn benieuwd wat het komend weekend in Vancouver gaat worden. Wit, gekleurd, of helemaal geen pieten!

De dichter Quinsy Gario wil de dialoog aangaan over Zwarte Piet - bekijk de video

Reacties en discussie

Marian 9 december 2011 - 5:16 pm / Australie

Ik schrijf dit vandaag, 9 December, dus dit komt als mosterd na de maaltijd op 5 december. Maar na het voorgaande debat over Zwarte Piet te hebben gelezen, kan ik mij niet meer inhouden. Zwarte Piet een voorbeeld van nederlands racisme? Dit is political correctness ten top gedreven, welke nuchtere Hollander had dat ooit gedacht. Even stellen: Zwarte Piet was nooit een neger, hij was/is een Moor. De Moren waren arabieren die in de middeleeuwen via Afrika Spanje veroverden en zo daar over tijd deel uitmaakten van de plaatselijke bevolking.

Maar voor deze gelegenheid zal ik even voort borduren op political correctness en het uit elkaar halen van een oude nederlandse traditie:
Sinterklaas, in tegenstelling tot Santa Claus, word meestal voorgesteld als een magere oude man (is hij anorexisch?). Met mijter op het hoofd en een rode koormantel aan ziet hij er typisch uit als een afgevaardigde van de paus. Maar wacht eens even, hoeveel katholieke en andere godsdienstige mannen zijn te aardig geweest voor kinderen en maakten zich schuldig aan pedofilie?? Schadevergoeding aan de slachtoffers heeft sommige bisdommen tot de rand van faillissement gebracht. Laten we dus alsjeblieft Sinterklaas niet aan onze kinderen (en ouderen) voorstellen als een “goedheiligman”. Dus zoals zwarte pieten niet meer zwart mogen zijn, moet sinterklaas maar beter een gewoon pak aan, of jeans met warme trui.
Dan was er was er altijd dat gedreig dat kinderen met de roe geslagen konden worden. Als ouder of als onderwijzer mag je je kinderen niet slaan, en zwarte piet mag dat wel? Nee hoor, weg met die roe, en geen gedreig!
En de zak van Sinterklaas waarin de stoute kinderen werden gestopt en teruggenomen naar Spanje? Wat een vreselijk dreigement tot kidnappen van een klein kind, zag die zijn ouders en vriendjes niet voor een jaar, en waarschijnlijk was er dwang arbeid voor die 12 maanden, of erger … heftig getraumatiseerde kinderen hebben slapeloze nachten doorgebracht in de weken voorafgaand aan 5 December. Dus met dat dreigement moet gestopt worden!
En dan heb ik nog niet genoemd het strooien van lekkernijen – sinds mijn derde jaar drumde mijn moeder me in NOOIT snoepjes van vreemde mannen aan te nemen, maar elke november komen sinterklaas en zijn zwarte pieten naar nederland en beloven kadootjes en geven pepernoten en snoepjes aan de kinderen. Sint en zijn zwarte pieten negeren deze lessen in zelf bescherming voor kinderen totaal, met alle gevolgen van dien.

Van hier af aan maar geen Sinterklaas meer vieren?

Terug kerende expat 25 december 2011 - 3:11 pm / Nederland

Na dat Zwarte Piet, Witte Piet is geworden gaat dit politiek correcte gezeik gewoon verder.
Ze moeten gewoon opvallen met iets kapot te maken en wat makkelijker dan Europeese kinder feestjes. Je zo verschikkelijk te gedragen, op een kiderfeestje te schreewen en de kinderen te laten schrikken.
Hun anti sociaal gedrag en haat voor de Nederlandse Kultuur is opvallend. Er waren kinderen die huilden die de angst werd opgejaagd door jullie gedoe en die niet wisten wat er gebeurde. Dat is kunst??
Probeer je dat mijn studenten aan te doen, of jaag je zo mijn kinderen de angst op het lijf op een dag dat speciaal voor hun moet zijn en ik zal worden weg gesleept van de politie je een pak slaag te verkopen wat je de rest van je leven niet vergeet. Jullie zijn smerig tuig.

Will je iets veranderen dan ga je de politiek in en maak je niet kinderen bang op straat.

Oh God<<< nee een Witte piet?, dat is dan weer anders racisties toch!
Wat is je volgende gezeur.
Snow white, Sneeuw Witje
The Sneeuw man
Ik droom van een White Christmas
White water Rafting
White Collar crime (should Caucasians take offense)
Witbrood?
Schaakspel, Een schaakspel met zijn witte en zwarte stukken?
Oh god neeeee. Othello!
Melk, Chocolade Melk, Witte Chocolade, Cacao?
Een wit spook. Caspar De witte spook? Nu dat is beledigend voor blanke mensen!
De Indiaan zegt. "How" Pale face!"
Op een donkere Zwarte nacht door de puur onaangeroerde witte sneeuw lopen!
Black circles under your eyes. Zwart onder je ogen als je moe bent.
Zwarte poep met maag problemen?
De Zwarte dood. Zwart geld maken etc.
Jullie zijn doorgedraaid en ziek! En zien alleen maar mogelijkheden culturen kapot proberen te maken. Kinderen bang maken op een kinderfeest.
Ga naar een psychiater voor emotionele hulp als je je niet gelukkig in je eigen huid voelt.
Wist je dat Stevie Wonder ook geen probleem met Sinterklaas en zwarte Piet heeft?
Daar kun je wat van leren, maar Julius Malema is blijkbaar jullie held.

Maak het gewoon thuis Zwarte Sinterklaas en Witte Piet die op een regenboog paarden zitten. maar ik hoop dat als je dat volgende keer weer probeert dat de ouders van de kinderen je zo aanpakken dat je voor veiligheid naar de gevongenis wilt.
Kinderen bang maken en een kinder feestje met belachelijke politiek kapot maken.
Met ervaring van de kinderen en met zo een herinnering van jullie gedrag worden die kinderen inderdaad racisties. Lafaards! I respect that the Dutch police did not do a much bigger number on you "filth" and break some bones as you deserved it for scaring children with your PC activist crap.

Anonymous 4 december 2011 - 1:42 am

Geef dan op z'n minst gewoon toe dat de Zwarte Piet afstamt uit het grote slavernij verleden van Nederland, ipv dat ge-onzin over roet. Durf je kinderen uit te leggen hoe het werkelijk zit. Dan heeft de traditie tenminste nog waarde.

karel 2 december 2011 - 8:11 pm / Ierland

Wat een gedoe omdat Sinterklaas gebeuren. Het is iets wat al zo lang onder de Nederlanders speelt Het is het verhaal van een bisschop uit Spanje die helpers heeft uit de tijd dat Spanje nog overheest werd door de moren ,een altijd onschuldig vermaak voor de kinderen ,er heeft nooit een bijgedachte aan gekleeft die de helpers als zielige onderdrukte mensen heeft voorgesteld. Dat zijn de mensen er later maar bij gaan denken. Het gebeuren van schoorsteenveger snap ik ook niet helemaal.Het hele Santa Claus gegeuren in Amerika is ontstaan toen de Hollandse setlers zich vestigde in de US. Ze hadden het Sinterklaas gebeuren mee genomen daar naartoe en dat heeft zich over de jaren veranderd in het Santa gebeuren met Kerstmis, ook daar zijn we dus een beetje verantwoordelijk voor. Maar ga nu alsjeblieft niet het Sinterklaasfeest gaan veranderen , het is een echte Nederlandse folklore die zonder enige vorm van negatieve bijgedachte ontstaan is en ik vind het eigenlijk onterecht dat buitenlanders zich daar aan storen en niet kunne of willen begrijpen waar het omgaat
Karel Jongkind

Fanny Mai 3 december 2011 - 1:58 am / NL

Sinterklaas is trouwens slechts een van de vele Sint Claus of Nikolaus feesten die door heel (germaans) Europa worden gevierd. Niet alleen de Nederlanders hebben dus deze traditie meegenomen naar de VS en daarom heeft Santa Claus meerdere voorvaders uit verschillende Europese landen. Alleen in Nederland is de knecht van Sint Nicolaas overigens een negroide man. Dat is dus wel typisch Nederlands. Iedereen mag zelf bedenken of hij trots is of niet op deze Nederlandse traditie.

Anonymous*3 2 december 2011 - 3:18 pm / NL

Sinterklaas word niet door kinderen georganiseerd maar door volwassenen.
Volwassenen weten heel goed wat 'blackface' is en ook dat het NOT DONE is.

gelukkig sterft het feest in het buitenland helemaal uit door enerzijds de santa-verwarring en anderzijds het slijten van nederlandse gebruiken per generatie.

... we weten tenslotte allemaal heel goed dat schoorstenen geen oorringen en rode dikke lippen geven aan de vegers.

Corina 2 december 2011 - 2:55 pm / Nederland

De rol van Zwarte Piet is wel degelijk verbonden met het slavernij verleden. Het beeld dat in de loop van de jaren is ontstaan laat dit over duidelijk zien. Dit komt allereerst tot uitdrukking in het fysieke beeld tijdens bijeenkomsten op straat of thuis en op de buis, en afbeeldingen in de media, verwijzen naar het oude beeld van de zwarte als knecht / slaaf: het kroeshaar (zwarte pruik met krull...en, het is toch niet zo dat alle schoorsteenvegers krullen hebben?!), de geprononceerde lippen, niet al te slim overkomend en vaak slecht Nederlands sprekend (alhoewel dit laatste punt de laatste jaren verbeterd is onder druk van kritiek op dit personage).

Ten tweede is de periode voorafgaand aan Sinterklaas voor mensen met een donkere huidskleur geen pretje, er wordt voortdurend een beroep gedaan op hun vergevingsgezindheid. De associaties die mensen maken in relatie tot iemand met een donkere huidskleur zijn niet leuk, en de grapjes onder het mom van moet kunnen al helemaal niet. Menig donkere lacht dan als ‘een boer met kiespijn’ en zwijgt maar, en de gekleurde kinderen ja, die doen vrolijk mee... Voor de buitenstaander onder het mom van integratie, maar de negatieve associaties die blijven en ook zij voelen dat en leren hiermee op jonge leeftijd omgaan.

En zelfs als de oorsprong van Zwarte Piet niets te maken heeft met het slavernij verleden en de manier waarop eeuwen lang naar de gekleurde medemens is gekeken (Apartheid en Alabama zijn niet zo heel lang geleden), dan nog valt op dat door vele mensen in de samenleving dit toch zo wordt ervaren. Niet alleen door tegenstanders van Zwarte Piet, maar ook door voorstanders van Zwarte Piet en niet te vergeten het gros welbespraakte anonieme gasten op het internet die met hun beledigende taal een wel heel misselijke sfeer creëren.

Daarom doet het er niet toe of de oorspronkelijke gedachte over de knecht van Sinterklaas wel of niet zo bedoeld is. Een ding begrijp ik niet, waarom is het zo moeilijk om naar de ander te luisteren die gekwetst is door deze hele gebeurtenis ? Waarom moet die ander zijn mond maar houden ? Waarom moeten mensen zo hard worden aangepakt door de politie als zij hiertegen demonstreren ? Is dat echt alleen voor de gezelligheid van de kinderen, om hun feestje niet te verpesten ? Over welke kinderen hebben wij het dan eigenlijk ?

Wat is dat toch in Nederland, of Nederlanders in Canada, dat wij niet in staat zijn om op een respectvolle manier met elkaar in gesprek te gaan over ons gezamenlijk verleden, een gezamenlijk verleden waarvan de (negatieve) sporen nog steeds zichtbaar en merkbaar zijn in het heden.

Deze reactie wil ik afsluiten met de zeer toepasselijke woorden van Jezus:
'Vader, vergeef het hun, want ze weten niet wat zij doen.'.

Babyboomer 3 december 2011 - 5:19 pm / Nederland

Helaas Corina wat u hier schrijft, klopt historisch niet.
In feite bestaat slavernij nog steeds.
Slavernij was in de oudheid in de culturen een normaal verschijnsel.
In de kasten, rangen en standen culturen, was het slaaf zijn een kaste/stand.
Slavernij heeft helemaal niets te maken met ras/huidskleur.
Ook in de Moorse cultuur was sprake van (zwarte) slavernij.
Dat de zwarte mens "massaal" naar Amerika is verhandeld, was het gevolg van het feit dat de Indianen niet geschikt bleken voor de arbeid van de Europeanen.
Denk hierbij ook eens aan de blanke mensenhandel van Oost-Europese vrouwen.
En wat dacht u van loonslavernij in onze westerse cultuur.
De kloof tussen arm en rijk etc.etc.
Het Europese mythische beeld van Sinterklaas heeft niets met racisme te maken. Lees eens mijn reactie op: http://www.rnw.nl/nederlands/article/geen-sinterklaas-vancouver-na-besch...

LJM 2 december 2011 - 12:35 pm / NL/SU

Men voelt zich blijkbaar erg op de tenen getrapt en gedwongen om degenen die aanstoot nemen aan Zwarte Piet te overtuigen dat ze van een mug een olifant maken. Men denkt dat door te roepen dat men geen rascist is en niet discrimineert, dat men daadwerkelijk met eigen acties anderen niet kwetst. Aan de mensen die zo overtuigd zijn van hun goede intenties; waarom neem je niet even de tijd om na te denken WAAROM een ander iets wat jij als normaal beschouwt, blijkbaar als kwetsend ervaart? Je kunt wel roepen dat in jouw ogen iedereen gelijk is, maar juist als je de andere de RUIMTE niet gunt om zijn eigen gevoel te kunnen delen en op te komen voor zichzelf, bewijs je daarmee dat jij hen niet als gelijke beschouwt. En dat is nou juist de kern van het ontspruiten van deze discussie!
Je verschuilen achter het argument dat kinderen het toch zo'n leuk feestje vinden en geen elementen van rasicme of discriminatie in dit feest zien is wel heel makkelijk. Ze zijn zich er misschien niet meteen van bewust wanneer ze Sinterklaas voor het eerst vieren, maar het zijn nog altijd kinderen die vaak hun donkere mede scholier uitschelden door hen voor Zwarte Piet uit te maken. Waar komt dat dan vandaan? Hoe zijn die kinderen dan op de gedachte gekomen dat ze iemand kunnen kwetsen door hen voor Zwarte Piet uit te schelden? Wanneer men volwassen is waakt me wel voor het gebruk van Zwarte Piet als scheldwoord, omdat men zich bewust is hoe fout dat is, maar kinderen zijn zich dat niet bewust. Denk daar maar eens over na!

Ik ben nog nooit een magische schoorsteen tegen gekomen die elke niet donkere persoon die er doorheen gaat, ongeacht hoe die er voorheen uitzag, zwart krullend haar, dikke lippen, een ander accent en grote gouden oorringen kan geven. Als je tot de dominate groep behoort is het makkelijk om te zeggen dat de anderen hun bek moeten houden en met de stroom mee moeten gaan. Jij hebt immers nergens last van dus volgens jou is alles pais en vree! Ik lees nergens dat er gezegd wordt dat het feest moet worden afgeschaft, men roept alleen op tot het heroverwegen van hoe de Pieten worden geportretteerd.

All men are equal, but some men are more equal than others (naar George Orwell's Animal farm)

marion verschoor 1 december 2011 - 10:53 am / italie

Onzin. Zwarte pieten worden zwart omdat ze door de schoorsteen moeten!

Esmee Cornelissen 2 december 2011 - 11:48 pm / Netherlands

Die schoorsteen waar veel mensen het over wil ik ook heen, blijkbaar zit er ook een super kapper in waardoor je haar dus mooi zwart word met krullen, volgende afslag in de schoorsteen, naar de visagiste om mn lippen te doen. DAT allemaal!! door een schoorsteen!

Ben zelf helemaal nederlands en heb ook sinterklaas geviert net als mn zussen, waaronder 1 zus zei ( ze was heel klein toen nog) Hey daar is zwarte piet. ze zei het tegen een vrouw met een donkere huidskleur. mn moeder was er HEEL erg van geschrokken uiteraard! maar het gaat er dus om dat in een gezin discriminatie helemaal niet bestaat TOCH een kleine meid dat zo ziet.

ik hoop maar dat als ik een gelukkige moeder word, kan zeggen hoe het vroeger was, en dat we nu gelukkig ook donkere sinterklaasen zijn en witte pieten.

Chris B 1 december 2011 - 5:15 pm / USA

Marjon: het maakt niet uit wat de verhalen achter een mythe zijn, het gaat om het effect dat een personage heeft. Zelfs als het waar zou zijn dat zwarte piet er uit ziet als een neger met rode dikke lippen en roet zwart gezicht doordat hij een schoorsteenveger was, dan nog gaat het om het effect op mensen die al zo vaak door racisme zijn geraakt.

Het gaat om het effect -- niet om de verhaaltjes er achter die we aan onze kinderen vertellen.

John SMith 1 december 2011 - 12:57 am / USA

Laten we eens een nieuwe traditie in het leven roepen.

Een Arabische prins op een mooi paard, geholpen door een stel korte joodse A'dammers, incl. haakneus, van die mooie zwarte hoeden, de kleine orthodoxe krulletjes, die met de collectebus over straat lopen en ondertussen alle kinderen bangmaken (ik neem je mee naar Israel!). We vertrekken vanaf Amsterdam Centraal en lopen naar de diamantbuurt.

Als die niet werkt voor je, wat gedacht van een Marokkaanse berber op zijn kameel, met twee eunuch-kaaskoppen en een 6-tal blanke slavinnen, op de fiets en in bikini, met van die grote Nederlandse wiebel-borsten.

Ja dat kan niet he. Dergelijke karikaturen zijn beledigend. Welnu, dat is ook zo voor andere groepen in onze samenleving. De excuses zijn niet van de lucht. Herkauwde verhalen over de schoorsteen zijn ook onzin. Er heeft nog nooit iemand door wat roet in zijn dieet spontaan kroeshaar, dikke rode lippen en gouden slaven-oorbellen gekregen.

Als alleen de 'overgevoelige buitenlanders' er problemen mee hebben, blijf het dan vooral doen in Nederland, maar laat alle knechten lekker in hun eigen huidskleur en zonder slaven-accesoires meedoen. Met al die niet-blanke fans moet het toch makkelijk zijn om vervangers te vinden die achter het paard aan willen lopen.

rachel 30 november 2011 - 7:25 pm / italie

Wat een onzin in Nederland het wordt elk jaar erger, Sinterklaas mag geen kruis meer op zijn mijter en zwarte piet moet maar wit worden, Nu toen ik klein was en nog in Nederland woonde was het verhaal dat de Sint op zijn paard over de daken reed en de zwarte pieten door de schoorsteen naar beneden gingen om cadootjes in de schoen te leggen en vandaar dat ze zwart zijn.Laten we a.u.b. onze Nederlandse tradities in ere houden en dat gezeur moet maar eens over zijn want misschien beledegen wij wel de marrokaanse of turkse gemeenschap, nu dat zijn nu ook nederlanders en moeten zich maar aanpassen zoals ik dat heb moeten doen in Italie.

Chris B 30 november 2011 - 9:44 pm / USA

Zoals ik eerder schreef: waarom zou je Nederlandse tradities in ere willen houden als dat mensen pijn doet? Wat is belangrijker: de dingen doen die "we altijd al doen", of nadenken en kijken wat het effect van sommige tradities is op anderen? De wereld verandert gelukkig steeds, en dingen die 100 jaar geleden heel gewoon waren zijn nu niet meer in te denken. Lijkt me een goede zaak.

Anonymous 30 november 2011 - 6:00 pm / Duitsland

En Sinterklaas dan, dat is ook discriminatie, en wel van oude Spaansse mannen die seizoens-gastarbeid moeten doen in Nederland.
Groeten van Zeurpiet

Anonymous 30 november 2011 - 3:49 pm / Azie

Een aantal jaar geleden toen wij in Chicago woonden, was het ook een mega probleem en gingen ze er "rainbow" Pieten van maken. Zo triest, ben gelijk niet gegaan. Zwarte Piet is zwart omdat ie door de schoorsteen komt. Het is een Nederlands feestje, ze hoeven toch niet een optocht door de stad te doen, wie boeit dat nou? Je kunt wel overal iets achter zoeken?

Anonymous 30 november 2011 - 4:15 pm / Nederland

En die kroes haar en rode lippen, wordt eens wakker man!

Jakobus 30 november 2011 - 3:30 pm / Spanje

Ik heb een zwarte auto. Ik overweeg om hem maar weg te doen want ik ben bang dat men mij als een racist ziet. Maar toen zij een ander weer jij bent een racist als je hem weg doet want jij was zo goed voor hem en nu moet ie misschien wel naar de sloop en dan wordt hij uit elkaar getrokken. Is er iemand die wel een gezond heeft om mij te adviseren. Lieve mensen, deze tekst is alleen maar om de mensen die de problemen maken over een zwarte Piet na te laten denken, waar zijn ze mee bezig. Heb gewoon liefde voor alle mensen, dat geld ook voor mijzelf hoor. Jezus zei voordat hij aan het kruis stierf, Vader vergeef het hun want zij weten niet beter. Probeer zo te denken dan is deze oorlog(want dit is het begin van een oorlog)over. Veel liefs voor alle mensen die hier reageren.

Chris B 30 november 2011 - 9:48 pm / USA

Je vergelijking klopt niet. Een zwarte auto is nogal wat anders dan een acteur die kroeshaar heeft, rode lippen opsmeert en zwart geschminkt is. Ik ben het met je boodschap eens: liefde voor alle mensen. Dat betekent dat je je ook kunt verplaatsen in mensen met een andere achtergrond dan jij (niet opgegroeid in Nederland, veel nare ervaringen met racisme...). En op die manier nadenken: waarom zou ik doorgaan met een traditie die mensen pijn doet?

Jannie 30 november 2011 - 10:48 am / Nederland

Voor Jo uit Denemarken:
U schreef: Ik denk dat we ons meer zorgen moeten maken over het feit dat er op een aantal basisscholen in Nederland (en het aantal neemt toe) het Sinterklaasfeest niet meer wordt gevierd vanwege de aanwezigheid van moslimkinderen.

Daar heb ik hier nog geen berichten van gelezen. Wel dat er gemengde feesten op de scholen worden gehouden. In Veendam vieren de Nederlandse kinderen ook het Suikerfeest welke het einde van de Ramadan betekend.
Hier leren de kinderen ook dat Sinterklaas van oorsprong uit Turkije kwam en via Spanje naar Nederland.

Jannie 30 november 2011 - 10:40 am / Nederland

Dag,
Juist de Zwarte Piet (mèt hoofdletters) zou men meer moeten gaan waarderen. Als oorsprong een hulp van Sinterklaas,werd hij vroeger als een boeman gebruikt om kinderen -in toom - te houden. 'Als je je niet gedraagt dan neemt zwarte Piet je mee in de zak/ naar Spanje. En/ of je kreeg voor de billen met de roe.
In 1951 was Spanje nog heel ver weg en welke kind wilde zo lang bij pa en moe vandaan?
Tegenwoordig zit er alleen maar snoep en cadeautjes in die zak. Zwarte Piet is een aardige lieve persoon die pepernootje uitdeelt en capriolen maakt. Hij zorgt ervoor dat het paard rustig langs de mensen kan lopen. (en over daken) En zijn zwarte kleurtje is ook omdat hij dan in de nacht beter ongezien cadeautjes door de schoorsteen kan gooien. Alleen zijn fel gekleurde pak kan hem verraden...
Niks geen discriminatie. Hij hoort er gewoon bij. Juist het afschaffen is discriminerend.
Wanneer men nu al toegeeft aan de wensen van klagers, wat blijft er van de jaarlijkse traditie over? In Nederland heeft het ook een tijd gespeeld toen kregen de Pieten een paars en groen kleurtje.

Ik wens iedereen overal ter wereld een leuke grappige Sinterklaasfeest.

Anonymous 30 november 2011 - 10:10 am / Zuid-Afrika

Even wat anders - ik ben er op tegen dat Sinterklaas aan whitewashing moet doen. We gaan dus alle zwarte mensen maar weghouden van onze kinderen? Alsjeblieft niet.

Misschien klopt het wel niet wat ik vroeger leerde, dat de vrijgekochte slaven van de bisschop vrijwillig voor hem bleven werken en het leuk vonden om een keer per jaar mallotig te doen voor de kinderen. Maar als we politiek correct alles witwassen denk ik dat menig Nederlands kind anders nooit een Black iemand van dichtbij ziet. En dat is pas echt vervreemdend.

Mary Sadler 30 november 2011 - 9:52 am / Zuid-Afrika

Dus, wat doen we? Gewoon maken alsof er geen zwarte mensen bestaan? Ik begrijp dat geweeklaag over ras niet, overal wordt racisme bijgehaald zodra er zwart aan te pas komt. Schamen zwarte mensen zich dan voor hun velkleur? Ik vind het echt zielig hoor, dat de 'stoere' Hollanders zich zo laten intimideren door een paar PC-behepten. Zonder Zwarte Piet hoeft Sinterklaas voor mij ook niet meer.

Jo 30 november 2011 - 9:43 am / Denemarken

Het is elk jaar weer hetzelfde gezeur.........van volwassenen. Denkt men nu werkelijk dat kinderen er ook zo tegen aan kijken ?? Oh nee !! Mijn kinderen -pubers nu - hebben geen racistische ideeën overgehouden aan Sint en Zwarte Piet !! In kinderogen is Zwarte Piet nl nèt zo belangrijk (misschien wel belangrijker) als Sint.
Ik denk dat we ons meer zorgen moeten maken over het feit dat er op een aantal basisscholen in Nederland (en het aantal neemt toe) het Sinterklaasfeest niet meer wordt gevierd vanwege de aanwezigheid van moslimkinderen. Ik vind dat heel erg, vooral omdat het Sinterklaasfeest een feest is dat al in de 12e eeuw werd gevierd. Het is een oude traditie, misschien de enige die Nederland nog rijk is. Daar moeten we zuinig op zijn.

cg 30 november 2011 - 5:52 am / Canada - Vancouver B.C. Area

Uw aankondiging dat
" de Nederlanders van Vancouver" besloten hadden Zwarte Piet op te geven is niet juist. Dit besluit is genomen door Tako Slump, de organisator van de intocht per boot met een bezoek aan zijn Holland Shopping Centre, kort nadat hij zijn klanten per e-mail gevraagd had om hun mening. Maar zonder dat even af te wachten besloot hij Zwarte Piet er uit te nemen. Ik was zaterdag jl. op een Sinterklaasfeest (met TWEE ZWARTE PIETEN) met nog zeker 80 andere Nederlanders, we hebben daar Tako niet voor nodig. We laten ons niet alles afpakken door een paar klagers ( African Canadians),die toch ook hun eigen cultuur meenamen. Zij vonden dat wij racistisch zijn, discrimineren en hun beledigden door Zwarte Piet aan te houden. WIJ voelen ons beledigd dat zij dat van ons denken, alleen omdat wij een stukje tradtie van ons geboorteland willen aanhouden. En dat in een "multicultureel" land als Canada!!!!! Wij kijken ook wel eens de andere kant op als ons iets niet helemaal aanstaat. P.S. zojuist ontving ik een e-mail van "de organisatoren ( Tako ), dat het hele feest NIET DOORGAAT !!!!! OVER INTIMIDATIE GESPROKEN..........

cg 30 november 2011 - 3:29 am / Canada Vancouver area

Het is niet juist (zoals in de aanhef van de nieuwsletter is aangegeven), dat DE NEDERLANDERS in Vancouver besloten hebben om ZWARTE PIET er buiten te laten !!! Tako Slump,eigenaar van het Holland Shopping Centre (organisator van de Sinterklaas met Zwarte Piet intocht), verzocht ons op 24 november per e-mail ons commentaar te geven op het aandringen van een paar "African Canadians" Zwarte Piet op te geven, die vonden dat wij Nederlanders hun discrimineerden, beledigden en racistisch waren. Maar reeds op 25 november lees ik in de Vancouver Sun, dat hij Zwarte Piet al had opgegeven, dus voordat alle commentaar binnen was en zojuist ontvang ik een e-mail van hem dat het hele feest niet doorgaat. Wie moet zich beledigd voelen???? WIJ TOCH !!!! Waarom laten we ons alles afnemen door een heel kleine minderheid, die ook hun eigen gewoonten en cultuur meegenomen hebben naar dit zogenaamde vrije multiculturele land jl. zaterdag was ik met nog 80 andere Nederlanders op een Sinterklaasfeest, gelukkig wel met TWEE ZARTE PIETEN en wij willen dit handhaven. We hebben Tako daar dus niet meer voor nodig.

Frans L. 2 december 2011 - 7:28 am / Langley, BC, Canada

Leuk dat U uw eigen Sinterklaasfeestje hebt gehad met Zwarte Pieten. Ik wil toch m'n respect uiten aan Tako en zijn familie omdat dit verhaal uiteraard hun als organisator enorm onder druk heeft gezet vooral vanwege de wereldwijde verslaggeving in de media. Het korte tijdsbestek van het moment toen deze onzin begon tot aan het evenement zelf moet enorme druk op Tako hebben gelegd en daardoor heeft hij de beslissing genomen ermee te stoppen voor dit jaar. Mocht Tako dit ooit weer willen organiseren, dan zou hij wellicht kunnen denken aan een Private Party waar alleen uitgenodigde gasten welkom zijn om een ouderwets Sinterklaasfeest met Zwarte Pieten te kunnen vieren.

Anonymous 30 november 2011 - 3:51 am / Vancouver, Canada

Ik vind het wel goed dat het afgeschaft is; deze traditie komt voort uit de tijd van de slavernij en ik kan me goed voorstellen dat African Canadians het als discriminatie opvatten. Bovendien, ik las ergens dat tradities niet eeuwenlang hoeven te bestaan en daar ben ik het mee eens. Tradities kunnen veranderen en wij moeten met de tijd meegaan.

Anonymous 29 november 2011 - 8:31 pm / grieken;and

Jammer dat er zo'n ophef wordt gemaakt over wel of geen Zwarte Pieten. Een traditie mag toch worden voortgezet? De Slavernij in de 19e eeuw had niet alleen zwarte slaven.Mijn blanke voorvaderen waren christenslaven in Algiers (1814-1816) en werden ook niet bepaald goed behandeld. Bij de intocht van Sinterklaas zie je tegenwoordig kleine kinderen die geschminkt zijn als Zwarte Piet wat je vroeger ook niet zag. De Pieten geven mijns inziens geen nderdanig beeld als zij Sinterklaas helpen, ze vrolijken de boel op. Als zij wit, geel of getint waren zou er dan ook zoveel commentaar worden geleverd?Voor mij is een Sinterklaas zonder Zwarte Piet geen Sinterklaasfeest meer.

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br>
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.

Meer informatie over formaatmogelijkheden

VOLG DE WERELDOMROEP OP FACEBOOK

Aanbevolen video's

Toeristen laten Griekenland links liggen
De toeristen industrie in Griekenland heeft het zwaar. Buitenlandse...
Zwervers 'vogelvrij' in Suriname
Een tijdje waren ze het gesprek van de dag door brute moorden op hen, de...
Radio Nederland Wereldomroep © 1947-2012