Radio Netherlands Worldwide

SSO Login

meer inlog mogelijkheden:

Close
  • Facebook
  • Flickr
  • Twitter
  • Google
  • LinkedIn
Home
Maandag 28 mei | Wereldomroep.nl is de website voor Nederlandstaligen in het buitenland, expats en emigranten.
afbeelding van Perro de Jong
Map
Dromahair, Ierland
Dromahair, Ierland

Touwtrekken om biddende Finn

Gepubliceerd op : 1 februari 2011 - 5:07 pm | door Perro de Jong (Foto: Martijn Leenheer)
Lees meer over:

Martijn Leenheer haalde zijn zoontje van een Ierse lagere school af toen hij ontdekte dat de kleine Finn er leerde bidden. Martijn en zijn vrouw hadden vooraf aangegeven geen prijs te stellen op religieuze vorming. Intussen zijn ze naar de Ierse mensenrechtencommissie gestapt.

Toen Martijn Leenheer met zijn vrouw Amanda in Dromahair ging wonen, een dorpje in County Leitrim in het noordwesten van Ierland, wist hij al dat de rooms-katholieke kerk er diepe wortels heeft. Maar, zegt hij, als buitenlander werd hij daar nauwelijks mee geconfronteerd. Tot hij een school moest kiezen voor zijn zoontje.

National schools
Als je gewend bent aan het Nederlandse onderscheid tussen openbaar en particulier onderwijs, is het even wennen in Ierland. Er zijn 'national schools', maar het runnen daarvan liet de staat van oudsher over aan de kerk. Nog altijd is daardoor meer dan 90 procent van de lagere scholen katholiek: een unicum in Europa.

Toch verwachtte Martijn geen problemen. 'In het 'mission statement' van de Drumlease Primary School stond dat elk geloof welkom was, en ook géén geloof. We kregen een formulier waarop we konden aangeven of we wilden dat Finn religieuze vorming kreeg. We hebben daar toen 'nee' tegen gezegd.'

Het recht om niet mee te doen is zelfs vastgelegd in de Ierse grondwet. Des te groter was de schok toen na een tijdje bleek dat Finn op school toch leerde bidden. 'We wisten dat de juffrouw tijdens de religieuze vorming niet apart op Finn kon letten, maar ze weigerde ook om te ontmoedigen dat hij meedeed.'

Van school af
Finn moest zelf maar kiezen of hij met zijn klasgenootjes meedeed of niet, vond de juf. Niet eerlijk als je nog maar een kleuter bent, vond Martijn. Bovendien kreeg Finn van de school één ding te horen en van zijn ouders iets anders en dat is nooit goed. 'Hij had het niet meer naar zijn zin en het ging steeds slechter.'

Martijn en Amanda deden verwoede pogingen om te praten met het schoolhoofd. 'Die weigerde te reageren, en de verstandhouding zakte onder nul. Op een gegeven moment dreigde hij Finn zelfs van school te sturen. Vanwege zijn onrustige gedrag.' Het bestuur moest beslissen, geleid door de dorpspriester.

'Toen hadden we al een andere school geregeld voor Finn. Een Educate Together school in County Sligo, 20 kilometer verderop. Nu kost het ons steeds een half uur om hem te halen en brengen. Maar we zijn de school erg dankbaar. En wij hadden tenminste iets te kiezen.' Anders was thuisonderwijs de enige optie.

Nieuwkomer
Ook op de Educate Together scholen wordt aan godsdienst gedaan. 'Dat is in Ierland een verplicht onderdeel van het curriculum, maar in plaats van religieuze vorming krijgen ze informatie', vertelt Judith Neuman. 'Met Chanoeka krijgen ze te horen over het joodse geloof, enz. Maar ze krijgen niets opgelegd.'

De Nederlandse zit in het bestuur van een Educate Together school net buiten de hoofdstad Dublin. Het verhaal van Martijn verbaast haar absoluut niet. 'De school wil toch graag zieltjes winnen. Het blijft tenslotte Ierland, en Iers katholicisme is iets heel anders dan Nederlands katholicisme.'

Zelf raakte Judith bij Educate Together betrokken omdat op de meeste katholieke Ierse scholen jongens en meisjes gescheiden zijn. Dat wilde ze niet voor haar twee dochters. Maar het 30 jaar geleden opgerichte Educate Together is een relatieve nieuwkomer, zegt ze, en de weerstand was en is groot.

Buitenlanders
Ook de concurrentie op de Ierse onderwijsmarkt speelt een rol. Want hoe meer leerlingen, hoe meer geld je als school krijgt om leerkrachten in te huren. Dat zou volgens Judith ook wel eens een reden kunnen zijn geweest waarom de Drumlease Primary School ouders lokt met een 'opt-out'.

Bij Educate Together zijn opvallend veel niet-Ierse ouders betrokken. Maar niet omdat ze zich allemaal tegen de religieuze vorming verzetten. 'Ik ken moslimouders die hun kind liever op een katholieke school doen omdat ze er dan bij horen', vertelt Judith. 'We leren het ons kind later allemaal wel af, zeggen ze dan.'

Toch vindt ze het veelzeggend dat juist Martijn Leenheer als buitenlander nu de kat de bel aan heeft gebonden. 'Veel Ierse ouders durfden dat zelf niet, maar zijn blij dat hij het heeft gezegd.' Dat 90 procent van de Ierse scholen katholiek is, tegenover 60 procent van de Ierse bevolking, zegt volgens haar genoeg.

Mensenrechten
In Dromahair zelf waren de reacties gemengd, zegt Martijn. Er waren mensen die hem kwalijk namen dat hij als buitenlander zijn mond opendeed, of die het disloyaal vonden tegenover het dorp. 'Het is een kleine gemeenschap.' Toch is hij uiteindelijk met zijn klacht naar de Ierse mensenrechtencommissie gestapt.

'Misschien heb ik er als Nederlander meer moeite mee, maar het is oneerlijk. Als de school weigert er op te letten, dan betekent het niets dat in de grondwet staat dat je als ouders mag kiezen. En wij waren nog in de luxepositie dat we een alternatief hadden. Voor veel Educate Together scholen is er een wachtlijst.'

Hij en Amanda blijven in elk geval gewoon in Dromahair wonen. En Finn? 'Die is op de nieuwe school weer helemaal rustig geworden.'

NL Magazine - Martijn Leenheer in gesprek met Frans Regtien

Gerelateerde artikelen

Reacties en discussie

Anonymous 26 februari 2011 - 12:43 am / griekenland

Ik woon zelf in griekenland en hier is het grieks-orthodoxisme zelfs een echte staatreligie. Andersdenkenden kunnen wel uitsluitsel krijgen van godsdienst LESSEN
maar het dagelijkse gebed wordt iedere morgen al uitgesproken op de speelplaats door alle kinderen. Ik ken trouwens wel meer van dit soort vragen: als het volkslied gezongen wordt, zingt je kind dan mee? Ik woonde vroeger op het nederlandse platteland en dan kwamen er vragen als "mag ik als hervormd kind wel bij het rk buurjongetje gaan spelen?" Ik schrok me naar toen ik de eerste keer een groot crucifix zag hangen met een nogal bloederige Jezusfiguur erop. Ik heb mijn kinderen gewoon naar de griekse school laten gaan en in alles mee laten doen. Het ligt aan de kinderen zelf: mijn dochter is grieks orthodox en vrij gelovig, mijn zoon doet nergens aan. Laat hem dus maar gewoon mee doen en blijf er met hem over praten: hoe hij het zelf vindt, of hij ergens in gelooft. Het ligt er ook aan hoe lang u denkt nog in Ierland te blijven: gaat u alweer weg voordat hij zijn school heeft afgemaakt e.d. en moet hij dan misschien naar weer een ander land?
Sonja

I. A. Krilov 22 februari 2011 - 4:19 pm / Nederland

Het is altijd al zo geweest dat religieus denkende mensen onder extra bescherming in deze wereld worden genomen dan anderen (bv artikel 23 grondwet Nederland, waar men zich ongemakkelijk bij voelt, gezien de mislimscholen), vermoedelijk ook gezien de veelvuldig optredende onverdraagzaamheid jegens op een andere wijze aangesproken religieuze groepen. Dat is vrijwel in elk land openlijk of onderhuids aan te treffen, om maar niet te spreken van openlijke repressie tot moordpartijen toe. Zie bv. de uitholling van de Ierse grondwet door door de scheve verhouding RK-scholen-percentage bevolking.
Wat de tactische zijde betreft van de ouders van Martijn lees ik dat ik dat die handelwijze door het merendeel van de respondenten wordt afgekeurd. Ik wil in verband hiermede opmerken, dat als iedereen altijd ervan uit zou zijn gegaan dat je je moet aanpassen, dat er nimmer verlichte geesten zouden zijn geweest die de wereld verder hadden geholpen. Deze houding van de aanpassers mist een ietsepietsje de nodige verantwoordelijkheid voor zichzelf en het nageslacht.

michel 28 februari 2011 - 5:20 pm / Ukraina

Da , Prawda, accuratna casal ! Allen die zitten in de zelfde tunnel en nooit zien om zich heen, zullen ook nooit verder komen dan hun strakke blik !!

Solsjenitsin !!!

Anonymous 22 februari 2011 - 3:28 pm / Curaçao

Merkwaardig dat in alle reacties van mensen die tegen het besluit van deze ouders zijn, de vrijheid van godsdienst kennelijk een groot goed is. Maar religieus onderwijs ontkent die vrijheid aan kinderen! Kinderen worden niet geboren als katholiek, moslim, nationalist of communist. Ze hebben geen keuze en worden door indoctrinatie in eigen kring gedwongen tot een bepaalde overtuiging. Om het kind recht te doen zou Europa moeten kiezen voor neutraal of openbaar onderwijs. Vrijheid van godsdienst betekent juist ook vrij van godsdienst.

Anonymous 16 februari 2011 - 6:55 pm / IERLAND

Woon al 25 in Ierland en mijn half Ierse / half Nederlandse zoon is nu 17 en niet katholiek. Altijd naar een Katholieke school gegaan (hoewel ik zelf actief betrokken ben geweest bij Educate Together). Onze ervaring is dat de scholen best (een beetje) rekening willen houden met niet katholieke kinderen. Alles werd eenvoudiger toen hij wat ouder werd en wij wat meer uit konden leggen. Hij kreeg op school natuurlijk wel e.e.a. mee, wat ertoe leidde dat hij dacht dat God overdag een oogje in het zeil hield, maar dat Spiderman dat 's nachts van hem overnam. Maar hij is gelukkig nooit tot bidden of kerkgang verplicht. Moeilijker vond ik het dat hij op 'playschool' gebedjes leerde voor het middageten. Nooit bij stilgestaan dat de creche/playschool ook katholiek was. Gelukkig komen er steeds meer Educate Together scholen - hopelijk in de toekomst ook voor vervolgonderwijs, want het blijft een ouderwets system dat niet meer van deze tijd is, zelfs in Ierland niet.

Anonymous 15 februari 2011 - 3:21 pm / USA

Natuurlijk mogen ouders doen wat ze willen, maar niet ten koste van hun kind. Had dit in alle rust, prive opgelost. Niks aan de hand. Maar nee, de mensenrechter moet er bij en dan dat prachtige jongetje groot op de foto. Die vader had met zijn hoofd op de foto gemoeten. Het gaat om hem, niet om zijn kind. Als hij echt het belang van zijn kind voor ogen had gehad, dan hij de privacy van zijn kind beschermd. Dat is wat me stoort.

Somewhere over the rainbow 14 februari 2011 - 5:31 pm

Iedereen hier die tegen de reactie is van de ouders en die vindt dat zij zich moeten aanpassen, vinden jullie dat ook over de mensen die naar Nederland komen wonen? Dus dan mogen er geen moskee's gebouwd worden of andere gebedshuizen?
Ik denk niet dat de ouders alles naar hun hand willen zetten; de school heeft een opt-out, dus moet zich daar ook aan houden. Men MAG volgens de school KIEZEN. Als ze op voorhand hadden gezegd: " Dit is een RK school en we onderwijzen volgens die leer en daar zal uw kind zich aan moeten aanpassen" dan was het een ander verhaal en hadden de ouders niks om zich op te baseren en hadden zich moeten aanpassen. Maar nogmaals de school heeft een opt-out, dat is het verschil! Dus de ouders passen zich aan en kiezen voor de opt-out!!!

Anonymous 13 februari 2011 - 5:45 pm / Brasil

Waarschijnlijk hebben de ouders een groter probleem met bidden dan het kind. En tja een roomse school die niet bid?? Misschien moet je ergens anders gaan wonen. M.I. domme ouders die daar een probleem van gaan maken, het kind is meteen niet meer welkom op school, in de klas, bij zn vriendjes enz.En de ouders ws ook niet.

suzywong 10 februari 2011 - 8:01 pm / frankrijk

ik begrijp eigenlijk die ouders niet, als je een kind op een rooms katholieke school doet krijgt hij katholiek onderwijs lijkt me, dus wordt er oa gebeden.

William103 10 februari 2011 - 1:29 pm / zwitserland

Als ik dit lees krijg ik medelijden met het arme kind dat met zulke moeilijke en principiele ouders moet opgroeien. Om een mensenrechten commissie voor zoiets in te schakelen is niet alleen buiten elke proportie, maar gaat ook nog eens ten koste van degenen die zo'n commissie wel echt nodig hebben!!

Bart 9 februari 2011 - 10:36 pm / USA

Ik vind het eerlijk gezegd niet zo handig van deze ouders. Je plaatst jezelf toch wel een beetje buiten de maatschappij en je kind ook. Het was ook wel wat naief om te denken dat alleen hun zoontje in een hoekje met lego kan gaan spelen terwijl de rest wel bidt. Het is nu eenmaal een klein dorpje in een vrij gelovig land. Ik pas me hier in het Zuiden van de VS ook aan, het is hier nu eenmaal anders dan in NL.

kenavo 9 februari 2011 - 10:24 pm / frankrijk

Ik heb maar even gewacht met reageren, want mijn eerste reactie was; typisch Nederlands gedrag van die vader.
Nu even nagedacht.
Maar nog steeds ben ik van mening dat dit helemaal niet deugt, vooral voor het kind, dat nu ook nog eens met een foto op internet staat!
Principieel en drammerig, wat doen deze mensen in Ierland?

Carry 9 februari 2011 - 2:42 pm / Frankrijk

Tikkeltje sneu, hoe die ouders precies menen te weten wat goed is voor hun kind. Wat in ieder geval níet goed is, is je kind in een uitzonderingspositie plaatsen t.o.v. klasgenootjes, leeftijdgenoten e.d., en over het hoofd van de kleine Finn heen hun privé-oorlogje te voeren. Toen ze in Ierland gingen wonen, hebben ze zich goed laten informeren, neem ik aan, over het land. Dus moeten ze precies hebben geweten wat een immens grote rol het katholieke geloof in dat land heeft. Wedden dat Finn later zwaar gelovig wordt, dat is een logisch gevolg van onverdraagzame ouders met "principes" die ze desnoods je keel in rammen.

michel 9 februari 2011 - 6:49 pm / Ukraina

Dus JIJ wilt zeggen dat , die moslims die naar Nederland komen dan OOK niet zo een grote bek moeten hebben , DAT ZEG JE, want dan hadden ze zich maar moeten informeren en aanpassen, Of weg wezen. !! Als dat zou kunnen !! Maar in plaats daarvan DWINGEN ze ONS HUN geloof op , maar een Nederland heeft dus GEEN rechten, die moet in EIGEN land en in een ander , hier dus Ierland alles maar slikken en pikken , Nee hoor gelijke rechten voor iedereen, wat die Moslims HIER mogen mag een Nederlander OOK in Ierland of WAAR dan ook . zijn eigen overtuiging leven !!!Hier blijkt maar uit , Moslim, Katholiek, protestant, het is gewoon 1 pot nat, Opdringen van iets wat er niet is !!wat ze niet kunnen bewijzen en dus maar dan maar met geweld aan anderen opdringen ! de redding van de wereld, GEEN GELOOF MEER en alle oorlogen en conflicten zijn ten einde, de enige "christenen in GEDRAG " zijn niet gelovigen ! die voeren geen oorlog om hun mening, gooien geen mensen dood met stenen, sluiten in gemeenten geen buren uit die niet naar de kerk gaan , laten hun kinderen niet dood gaan omdat ze geen inenting MOGEN !! en daar dan lekker GOD de schuld van geven LAF gewoon. Maar ook voor de gelovige of JUIST voor de gelovige komt de dag des oordeels en die KAN alleen maar harder zijn dan voor de niet gelovige, want die hoeft niet zo veel te verantwoorden !! Dus wat elek buitenlander hier wel mag van JOU mag een Nederlander niet in een ander land ?? zijn eigen leven en opvattingen hebben !!

Sydney 9 februari 2011 - 1:25 pm / Australie

helmaal mee eens met de reacties die het er niet mee eens zijn.! als je in een ander land gaat wonen, dan zijn er andere gewoontes ook op scholen,hier dragen ze uniformen, is er meer dicipline, had ik daarop tegen moeten zijn om dat wij dat in Nederland niet gewend waren? enne onze kinderen "moesten" ook meedoen met de godsdienstles, hebben we gewoon over thuis gediscuseert, want wij doen er niks aan, en dat is helemaal geen probleem geweest met onze kinders.

michel 9 februari 2011 - 12:50 pm / Ukraina

Daar gaan we weer, wij worden allen, ook en vooral in Nederland geacht , zie het Wilders proces, IEDERE overtuiging te respecteren en op te komen voor de VRIJHEID ermee te doen wat men ZELF wil. HA, behalve als het gaat om NIET kerkelijken en/of niet gelovigen.Daar kan je mee doen wat je wilt, DIE hebben geen rechten want die horen NERGENS bij, en dat is OOK een vrije keuze. Wat is er nou zo vreemd aan dat men niet kunt geloven in wat je, NIET kunt zien, horen, voelen en waar geen ENKEL bewijs voor kan worden geleverd. Het probleem zit in het volgende, IK zal NOOIT zeggen God bestaat niet want dat WEET ik niet !! maar zolang er geen bewijs is zeg ik NEE hij bestaat niet MAAR dat DENK/GELOOF ik ! Maar gelovigen WETEN zeker dat hij WEL bestaat zonder enkel bewijs, als ik dan aan gelovige vraag , waarom heet het dan GELOOF en niet WEET !!!! blijft het geloofwaardige en logische antwoord schuldig , maar word er met Bijbelteksten gegooid, die net zo zijn geschreven door mensen die er niet bij waren als de sprookjes van Anderson ! Zijn die dan OOK waar ? En kerk, even bij de bijbel blijven, als je niet naar de kerk gaat ben je volgens gelovigen geen goede gelovige, Leuk hoor , dan is de Jezus, de ZOON van god OOK een slechte gelovige, die had niet eens een kerk maar stond op een berg ( Golgotha ). wat een onzin , geloof zit IN de mens WEL of NIET en doet daar mee wat acceptabel is voor het sociaal gedrag.hetgeen men dan christelijk noemt. En het leuke is, NIET gelovigen zijn christelijker dan gelovigen, ze liegen niet zo veel, steken geen mensen in de brand als heks, stenigen geen mensen, zijn niet zo achterbaks, Niet boodschappen doen op zondag in het DORP maar wel van Hardenberg naar Zwolle rijden op koopzondag want dan zien de buren het niet, ze beginnen geen oorlogen om HUN geloof WETEN aan anderen op te dringen en ga zo maar door ! Maar de niet gelovigen vinden nooit ergens een oor om HUN overtuiging te bezigen , namelijk er niets mee doen OF het voor zichzelf houden. De opmerking "dan moet je niet in Ierland gaan wonen,PRIMA, maar dan ook alle Moslims EUROPA UIT, en niet Wilders voor de rechter slepen, ZIE dat bedoel ik gelovigen hebben hun eigen waarheden , dat wat HUN willen moet zo zijn wat anderen willen of er van denken word dan van tafel geveegt, Waarom Ik zo ageer, In 1995 kwam in Dedemsvaart , zwarte kousen gemeente Hardenberg een jochie van 9 jaar in de stal van zijn vader onder een heftruck en was dood, tijdens de uitvaartdienst in de VRIJ gemaakte kerk, zei de dominee, tenoverstaan van KINDEREN en de vader en moeder van dit PLAT gedrukte kind met open kist, DIT is de wil van god, in bedekte termen! Ik had hem ter plekke wel kunnen verpletteren de moeder liep huilend de kerk uit. stel dat God bestaat, fijn hé om HEM dan de schuld te kunnen geven voor je EIGEN stommiteiten , Ik hoop voor diegenen die dit GELOVEN en doen, dat ze ooit BOVEN de rekening hiervoor gepresenteerd krijgen !! Niet geloven moet NET zo worden gerespecteerd en verdedigt als wel geloven , en vergeet vooral niet , het HEET GELOVEN en niet WETEN !!!!!

Gordon 9 februari 2011 - 11:03 am / NL

Petje af voor Martijn & Amanda !

Onderdeel van evolutie is dat je stopt met "woordjes prevelen tegen een onbewezen entiteit". Kijk naar landen als Zweden en NL, die scoren hoog op de geluksschaal en omdat het aantal gelovigen zo laag. Die relatie is duidelijk (ook al kan je dat niet aan iedereen uitleggen).

De school in kwestie heeft zich niet gehouden aan het afgeloten contract. Simpel.

Goede zaak dat mensen opkomen voor zichzelf en zich niet de les laten lezen door een RK school.

Anonymous 11 februari 2011 - 12:42 pm / Nederland

Martijn & Amanda moeten gewoon in Nederland blijven wonen en ophouden hun nederlandse atheïstische denkwijze op te dringen aan anderen! Tenslotte zijn ze gasten in Ierland. Bevalt het ze niet, ophoepelen dan. Over opdringen gesproken!

Anonymous 9 februari 2011 - 11:00 am / Engeland

Ben verbaasd dat de acties van deze familie bijna unaniem afgekeurd worden. Ik denk dat de reacties in veel gevallen anders zouden zijn als het om een strenge islamitische school ging.
Ik heb altijd de indruk gekregen (veel Ierse kennissen) dat de RK in Ierland veel extremer is dan een RK of andere christelijke school in Nederland of Engeland. Zelf zou ik het verschrikkelijk vinden als mijn kind naar een school moest waar een bepaalde religie aan vastgeknoopt zit. In Engeland zijn alle staatsscholen bijvoorbeeld Church of England - het verschil is dat ze, net zoals de 'Educate Together' scholen, ook informatie verstrekken over andere godsdiensten, en dat die als gelijkwaardig behandeld worden in de les.
Ik vind dat de Ierse school eerlijk had moeten zijn: als ze zich alleen aan de RK leer willen vasthouden, geef dan geen 'opt-out'. Als er wel een opt-out is, hou je daar dan aan. Daar ging het deze familie geloof ik om, of niet? Want beginnen met 'ach, ik ben niet religieus maar ik leer het ze zelf later wel af' - dan begin je met het principe een kind aan te leren dat ze de juf of de meester niet kunnen geloven.

Anonymous 9 februari 2011 - 2:28 am / Singapore

Het spijt me zeer, maar dit is een erg overdreven reactie van de ouders.
Alles is al wel zo'n beetje gezegd in dit verband dus ik hou het verder kort. Sorry ouders, maar als jij in Ierland gaat wonen dan weet je dat dat erbij hoort. Blijf dan lekker in Nederland. Daar zijn ze zo 'tolerant'

steven 9 februari 2011 - 6:51 am / Thailand

Helemaal mee eens.
Zeker de stap naar de mensenrechtencommissie is way overdone.

Maarten E D 9 februari 2011 - 1:05 am / Nederland

Deze principiële benadering zou ik nooit toepassen in Ierland, die past niet erg bij de Ierse volksaard. In Nederland is het nu minder maar toen ik op de lagere school zat en op de middelbare school, was het niet veel anders.
In Epe in de jaren 60 moest ik op een school met de bijbel niet alleen bidden maar ook elek week ene psalm uit het hoofd leren en elke dag 3 kwartier hardt-op uit de bijbel lezen; in de jaren 70 kreeg ik vrije uren las de rest van de klas op godsdienstles moest zijn, toei k op een katholieke school zat in Valkenswaard; ja, er was inmiddels wat ontwikkeling.Ja, maar ik was geregistreerd protestant, meenden mijn ouders, en ik MOCHT niet mee doen met de godsdienstles, ik was een heiden.
Eind 80-er jaren trouwden we in Cork, in de Republiek.
Wederom problemen over godsdienst, maar niet onoverkomelijk.
De Ierse volksaard is soms moeilijk te volgen, rechtlijnigheid staat niet centraal. Maar een beetje flexibiliteit lost de meeste problemen op! Mijn advies: aanpassen, uitleggen aan je kind en doorgaan met genieten van land en volk.

Jacob 8 februari 2011 - 11:54 pm

Nederland/Europa is diep ge/verworteld in de Joods-Christelijke traditie. Elk kind moet daarvan kennis nemen om eigen identiteit, cultuur en geschiedenis te verstaan.
En wat is er eigenlijk op tegen dat een kind leert bidden? Stel nu dat die Jezus toch de enige weg, waarheid en leven is? Op welk (mensen)recht ga je je dan als ouder beroepen tenoverstaan van je kind(eren)?
Onbekend maakt onbemind. Ik daag een ieder uit gewoon 'es te beginnen met te lezen in die Bijbel, te beginnen bij het boek Johannes, en je zult nog 'es wat beleven, dat beloof ik je.
Vriendelijke groet.

Joep de Koning 9 februari 2011 - 5:34 pm

Deze hele discussie gaat terug naar de Unie van Utrecht van 1579 waarin stond “dat een yder particulier in sijn religie vrij sal moegen blijven ende dat men nyemant ter cause van de religie sal moegen achterhaelen ofte ondersoucken.” Dat was de basis voor de onafhankelijkheid van de Verenigde Zeven Provincien. Dit concept ging ook mee met de eerste kolonisten naar Nieuw Nederland in 1624 op Governors Island. Zij moesten via “levenshouding en voorbeeld…de Indianen ende andere blinde menschen tot de kennisz Godes ende synes woort sien te trecken, sonder nochtans ijemant ter oorsaecke van syne religie te vervolgen, maer een yder de vrijch[eyt] van sijn consciencie te laten.” Het is voor ons onbegrijpbaar dat dit grondwettelijke recht welk aan de oorsprong van de Republiek en aan de ontwikkeling van de Verenigde Staten stond werd verworpen door de Nederlandse regering, het parlement en de stad Amsterdam tijdens de 400 jaar unilaterale vriendschap viering in 2009. Dat de nieuwe Nederlandse boodschap van uitsluiting nu door Geert Wilders zelf naar de stad New York wordt gebracht beduidt dat de oude boodschap van 1579 en 1624 geen weerklank meer vindt in Nederland. We hebben zelfs geen een antwoord van ondersteuning voor die boodschap uit officieel Nederland kunnen krijgen, laat staan een endossement voor die oude boodschap. Het is nu tijd voor Amerika geworden om die boodschap van 1624 naar Nederland te sturen. Misschien door Obama zelf om zo interesse voor TolerancePark dot org’s boodschap te vinden?

Tuur 8 februari 2011 - 11:31 pm / Frankrijk

De reactie van deze man is volledig ongepast. Alvorens je te verhuizen neem je eerst voldoende inlichtingen en dan had hij dat geweten. Het zijn de bezoekers die zich aanpassen aan de plaatselijke gewoontes en niet omgekeerd. Terug naar nederland sturen is de enige mogelijkheid. Zijn er nog niet genoeg vreemden bij ons in Nederland en België die hun wil willen opdringen?

Jacqueline 8 februari 2011 - 9:51 pm / Griekenland

Kan me niet voorstellen wat er mis mee is dat je kind leert bidden. Alles wat je leert in je leven is meegenomen. Ik ben ook niet belijdend gelovig door naar een kerk te gaan maar geloof wel in hogere machten. Of die dat God, Allah of Budah heten maakt mij niet uit. Maar vind het wel belangrijk dat mijn kind wel de bijbel kent en wie Jezus is en ook kan bidden, maar ook dat hij weet wat de Koran is en ook van andere geloven hoort. Hij is Grieks Orthodox gedoopt want dat kan hier bijna niet anders, maar we gaan bijna nooit naar de kerk. Wel vind ik dat wij volgens de richtlijnen van de tien geboden horen te leven. Wat ik ook goed vind is dat ze hier zelfs nog op de middelbare school godsdienstles krijgen en ook elke dag voordat de school begint het Onze Vader moeten bidden. En elke Maandag wordt de GR vlag gehezen en volkslied gezongen en vrijdag weer ingehaald en weer volkslied gezongen. Worden ze helemaal niet minder van en zo leren ze respect hebben voor iets en een beetje discipline en het is goed voor hun algehele ontwikkeling. Pas je aan aan andere gewoontes en haal daar de goede dingen uit en leer ervan, ook al doe je er later niks meer mee in je leven. Kennis is macht!

Anonymous 8 februari 2011 - 9:05 pm / Sint Maarten - Dutch West Indies

Wat een belachelijke mensen. Ze zijn zich kennelijk niet bewust van het feit dat zij in een 'vreemd' land TE GAST zijn en zich dienen aan te passen aan de normen, waarden en zeden van dat land. Wat verbeelden zij zich? Dat ze in een ander land de wet kunnen gaan voorschrijven??? Ongelofelijk! Bovendien is er nog nooit iemand van bidden slechter geworden en een kind eerbied voor anderen en de gebruiken van anderen bijbrengen is mijns inziens een schone zaak...
Zelf ben ik in mijn leven zeven (7) maal naar een ander land overgeplaatst, allemaal buiten Europa en ben me er altijd bewust van geweest dat ik ergens te gast was en heb veel geleerd van de diverse culturen en de verschillende talen opgepikt.
Een geweldige ervaring, zo'n leven!
Mvgr. Een gast in een 'ander' land!

Chrysalis 8 februari 2011 - 8:59 pm

Zoiets kun je toch verwachten als je in Ierland gaat wonen. Voor Finn's welzijn is het denk ik beter om of gewoon mee te doen of naar een internationale school te gaan. Misschien is het gewoon een kwestie van onbekend maakt ongemind.

Anonymous 8 februari 2011 - 8:31 pm / canada

Wat is er verkeert aan om te bidden, het is part van het onderwijs. En als je dat niet wilt, dan ga terug naar Nederland en zet je kind op een openbare school. Die Hollanders hebben altijd wat te zeggen, ze zijn het kleinste land met de grootste mond.

adrianuitibiza 8 februari 2011 - 7:50 pm / españa

zielig zeg ,
dat is nou presies wat ik bedoel met intergreeren heel erg zielig
probeer zo te zijn als een ieder , of als een ier
als je naar een moslim land gaat doe je een hooftvot op en als je naar spanje gaat zijn ze katoliek , en in israel joods
in holland eten de mensen erwtensoep en hier paella
ik zeg altijd ,of je blijft hier en pas je aan, of je rot op
trouwens ,,,,,, ik ben al 35 jaar in buitenland,en al die eemigranten zo als deze blijven een paar jaar en zijn weer weg , alles gewonnen en niets verlooren , wat vind ik dit zielig

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br>
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.

Meer informatie over formaatmogelijkheden

VOLG DE WERELDOMROEP OP FACEBOOK

Aanbevolen video's

Toeristen laten Griekenland links liggen
De toeristen industrie in Griekenland heeft het zwaar. Buitenlandse...
Zwervers 'vogelvrij' in Suriname
Een tijdje waren ze het gesprek van de dag door brute moorden op hen, de...
Radio Nederland Wereldomroep © 1947-2012