Radio Netherlands Worldwide

SSO Login

meer inlog mogelijkheden:

Close
  • Facebook
  • Flickr
  • Twitter
  • Google
  • LinkedIn
Home
Maandag 13 februari | Wereldomroep.nl is de website voor Nederlandstaligen in het buitenland, expats en emigranten.

Emigranten zien massaal af van verlengen paspoort

Gepubliceerd op 15 juli 2009 - 7:04 pm
Lees meer over:

Nederlanders in het buitenland zeggen hun Nederlandse paspoort niet te zullen verlengen, en daardoor hun Nederlandse reisdocument te zullen opgeven.

Ook zeggen veel emigranten dat het straks praktisch en financieel onmogelijk is hun paspoort te verlengen, als het ministerie van Buitenlandse Zaken de aangekondigde nieuwe procedures daadwerkelijk doorzet.

Al decennialang kunnen Nederlanders in het buitenland hun paspoorten niet alleen laten verlengen op ambassades, maar ook op de vele consulaten in die landen. Binnenkort kan dat alleen nog maar op ambassades. Vooral in grote, uitgestrekte landen betekent dat Nederlanders soms duizenden kilometers moeten reizen, en meerdere dagen onderweg zijn.

Bovendien is dat niet alleen nodig voor het aanvragen van een verlenging, maar een paar weken later nogmaals voor het ophalen van de documenten.De regeling wekt veel wrevel op. Volgens Gerry Blom uit Canada overweegt een groot aantal immigranten nu om het Nederlanderschap maar op te geven.

Volgens het ministerie wordt als gevolg van Europese regelgeving in nieuwe paspoorten voortaan een chip opgenomen, en moeten aanvragers een electronische vingerafdruk afgeven, in een speciaal apparaatje. Dat apparaat wordt alleen neergezet op Nederlandse posten waar enkele honderden aanvragen per jaar worden afgehandeld, waardoor in de praktijk de afgelegen consulaten zullen afvallen.

Op de site van de Wereldomroep meldt een Nederlandse emigrant dat hij 4100 kilometer zal moeten reizen om bij de ambassade in zijn land te komen. Een ander vraagt zich af of het nou werkelijk zo veel extra kost om in al die consulaten zo'n apparaatje neer te zetten.

De SP gaat Kamervragen stellen over de problemen die zijn gerezen rond het nieuwe biometrische paspoort. Eerste Kamerlid Arjan Vliegenthart van de SP zegt dat de paspoortwet bedoeld is om het voor mensen makkelijker te maken; het kan volgens hem niet zo zijn dat het in de praktijk voor veel mensen juist moeilijker wordt om een nieuw paspoort aan te vragen.
 

Gerelateerde artikelen

Reacties en discussie

Peter Veldman 12 oktober 2010 - 1:06 pm / Paraguay-Fernando de la mora

Erg leuk....hier in Paraguay is GEEN NL ambassade.....en bij het consulaat kun je niet terrecht DAARVOOR. BVoor een nieuw paspoort is voor mij de dichtstbijzijnde plaats Montevideo in Uruguay...dat is wel effe 1500 km (ENKEL) reizen....28 uur per BUS...kost je 50 euro..OF een ticket met Vliegtuig..kost echter 350 euro!!
Verder moet je dus TWEE maal op en af...!!! Ik zwijg nog maar over hotelkosten...taxi...eten etc...etc...
vERDER BEN JE VOOR DIT GEINTJE SNEL EEN WEEK KWIJT (OF EN AF)...SCHIET LEKKER OP ZO.
nAAR bRASIL (rIO OF sp) ZOU IK OOK KUNNEN...ECHTER IS DIT NOG VEDRER EN KOST NOG MEER GELD...lol??
uITERAARD KUN JE OOK TERUG NAAR NL....EFFE EEN WEEKJE OP "VAKANTIE"...JA ERG LEUK AS NOVEMBER....NOTTTTT
WANNEER KUNNEN WIJ TERRECHT IN DE DUITSE,FRANSE,ITALIAANSE OF SPAANSE AMBASSADE OM ONS NL PASPOORT TE LATEN VERNIEUWEN?????
OO ja ik was nog vergeten de kosten van het paspoort zelf...ook al bijna 60 euro...zonder de pasfotos!!

LANG LEVE DE EU!!!!(not)
PETER VELDMAN
pARAGUAY

Ome Willem 12 mei 2010 - 2:55 am / Amerika

Marjolein vanuit Brooklyn, Obama heeft ons allen voorgelogen tijdens de verkiezingen, zoals zo'n beetje elke andere politici tegenwoordig...
Ik woon sinds 95 in Amerika en heb nog steeds een Greencard. Mijn Nederlandse paspoort is mij heilig. Al moet ik er ver voor reizen en te veel voor betalen, ik zorg ervoor dat ik het kan behouden.
Ik reis voor mijn werk de hele wereld af en merk overal steeds weer hoe makkelijk men overal in komt met een Nederlands paspoort.
Daartegenover mijn Amerikaanse kollega heeft vaak problemen als hij naar dezelfde landen reist als ik. Amerikanen worden meestal niet met open armen ontvangen vergeleken met ons Nederlanders...
Een van de redenen dat ik nog geen US paspoort heb aangevraagd. Denk er vaak genoeg aan, maar ik zie er echt geen voordeel in. Betaal net zoveel belasting met of zonder US pp.
Mijn paspoort niet meer verlengen? Dacht het effe wel...
Dan maar een keer per 5 jaar naar Nederland, de tulpen, klompen, dijken, markten, lekker bakske koffie met Bosche bol en een terrasje pikken, is het dubbel en dwars waard.
Ik ben en blijf Nederlander. En trots ook...

Viooltja 23 september 2009 - 9:55 am
Ik hoop dat er binnenkort weer iets gaat veranderen zodat iedereen er gelukkig van wordt. Het is echt ongelooflijk maar ook weer echt Nederlands.
Frits 16 juli 2009 - 9:06 pm
In reactie op het bovenstaande. - Bedankt Wilken Engelbrecht in Tsjechië voor uw reactie met info over de inschrijving van akten. - Petra in Engeland, ja, de bijschrijving van uw kinderen betekent inderdaad dat ze Nederlander zijn, een tastbaar bewijs, die bijschrijving. :-) - Anonymous, iemand die niet meer ingeschreven staat, kan een paspoort aanvragen bij de gemeente Den Haag. Tegenwoordig kan het ook bij de gemeente Enschede, als ik me niet vergis heb ik dat tenminste onlangs gelezen.
Let op mensen met een dubbele nationaliteit!!! Als je tien jaar niet meer in NL bent geweest en zo lang ook net in het bezit bent geweest van een geldig Nederlands reisdocument verlies je de Nederlandse nationaliteit. Deze termijn is met ingang van de wet begonnen: 1 April 2003. Kijk voor de zekerheid online. http://www.minbuza.nl/nl/reizenlanden/nederlanders_in_het_buitenland,ned... Ik ben zelf Canadees en Nederlands, want in Canada geboren en mijn ouders zijn Nederlands. Nu woon ik ruim tien jaar in New York en heb een Amerikaanse echtgenoot. Sinds Obama hier heeft gewonnen wil ik ook maar eens Amerikaans worden. Dan heb ik drie nationaliteiten net zoals onze twee zonen. Ik vind dit een groot bezit en zorg altijd dat ALLE paspoorten up to date zijn. Je weet maar nooit wat het leven brengt... Ik heb natuurlijk wel het grote geluk dat ik gewoon bij mijn eigen ambassade terecht kan. Ik hoop dat de Nederlandse overheid meer van die vingerafdruk apparaten plaatst en ik denk dat het best wel eens kan lonen om te bekijken hoe dit juridisch in elkaar zit.
A. Kosters 16 juli 2009 - 1:00 pm
Mocht dit doorgaan dan is bij mij en mijn volwassen dochters definitief de kogel door de kerk. Dwz dat we dan ondanks dat het me aan het hart zal gaan een andere nationaliteit zullen aanvragen. In ons woonland is het hebben van een verblijfsvergunning niet (meer) verplicht, desondanks moet je in geval van verlenging, verkoop en- of aankoop, stemmen en nog een aantal zaken een geldig identiteitsbewijs kunnen overleggen. Dus als er geen paspoort of identiteitskaart meer is, dan heb je geen poot om op te staan. Ik vind het hele paspoortgebeuren je reinste geldklopperij. Het hele gedoe met de speciale pasfoto's is daar al een voorbeeld van.
hans willems 16 juli 2009 - 11:55 am
Herodus-knevelwetgeving!
Petra 16 juli 2009 - 10:33 am
Ik heb twee kinderen, allebei in Engeland geboren en allebei ingescheven in mijn Nederlandse pas. Bovendien hebben ze allebei hun eigen Engels paspoort. Is het nu zo dat zij allebei Nederlandse nationaliteit bezitten, vanwege het feit dat ik ze in mijn paspoort heb laten inschrijven? Als dat het geval is, dan vraag ik voor hun geen nieuw Nederlands paspoort aan; ze kunnen dan op hun Engels paspoort reizen maar hebben dan toch nog de Nederlandse nationaliteit (wat voor mij belangrijk is: de kinderen zijn half Nederlands, dus dat wil ik officieel erkend zien).
s.winklaar 16 juli 2009 - 9:50 am
Mike heeft kennelijk geen probleem met de afstand om de paspoort te kunnen vernieuwen of verlengen.Niet alleen de afstand,maar de kosten die ermee gemoeid zijn.Probeer het dan voor anderen te begrijpen ! De reacties zijn toch duidelijk .Zo te merken is het voor de meeste emigranten een groot probleem.Trouwens,is deze vernieuwing Europees geregeld ?
Jan Vermeulen 16 juli 2009 - 9:43 am
Nu alle paspoorten in de EU bijna gelijk zijn, kunnen paspoort aanvraag gegevens niet door de lokale paspoort verstrekkende kanalen in het het woonland worden vergaard en aan de nederlandse autoriteiten worden door gestuurd. Afhalen van het nederlandse paspoort kan dan weer door de lokale kanalen in het woonland worden verzorgd. Of is dit te een te pragmatische oplossing in een europa waar het enige verschil tussen de verschillende nationale paspoorten het land op de omslag van het paspoort is?
Anonymous 16 juli 2009 - 9:30 am
Ik zelf ben geen Nederlander meer. Ik heb dat laten veranderen toen ik 18 was. Het is moeilijk om de nationaliteit van je eigen land te houden als je zo ver weg zit. Zelf woon ik in Californie. Ik zou vrezen dat ik naar Washington D.C zou moeten om een paspoort te halen. Dus dat betekend voor iedere keer 6000 mijl vliegen. Hopelijk is er iets dichter bij voor hen die nog nederlands zijn. In iedergeval zou dat genoeg zijn om van nationaliteit te veranderen. Als zo iets geks ingezet wordt, dan is het te verwachten dat er veel zullen zijn die de nederlandse nationaliteit op geven. gewoon maf. Marcel Buquet, Californie
Mike Duitsland 16 juli 2009 - 7:17 am
Wat zeuren we nou. We reizen over de hele wereld maar als het voor een paspoort is hebben we ineens afstandsbezwaren. Iedereen gaat weleens op familiebezoek in Nederland. Mooie gelegenheid om je paspoort te verlengen of vernieuwen. Whatever.
Anonymous 15 maart 2010 - 9:29 pm / Duitsland

We reizen niet allemaal over de wereld. Mijn ouders van bijna 80 hebben net als duizenden Nederlanders in Noord Duitsland een huisje gekocht. Ze reizen niet meer, maar móeten als buitenlanders verplicht een geldig paspoort of ID kaart hebben, voor de Duitse vreemdelingendienst. Emden, Bremen, Osnabrück - geen aanvragen meer mogelijk, nu moeten ze ineens 400 km op en neer reizen.

Gezien de drukte in consulaat Osnabrück enkele jaren geleden kan ik me voorstellen dat er méér dan de gevraagde 500 aanvragen gedaan zijn. Waarom gaat er dan niet weer een consulaat open in noord Duitsland?

Enschede? vergeet het maar: 6 a 8 weken wachttijd!

Anonymous 16 juli 2009 - 11:43 am
Als dat zou kunnen, zou dat fijn zijn, maar ik kan in NL mijn paspoort niet laten verlengen omdat ik daar niet ingeschreven sta. Wij moesten voorheen ook ruim 1100km reizen (met twee kleine kinderen) om ons paspoort te verlengen. Dat kostte ons meer geld dan een ticket naar NL. En dat was voordat deze nieuwe regeling erbij kwam.
Frits 16 juli 2009 - 4:54 am
O ja, even vergeten, de laatste info hieromtrent staat op: http://www.paspoortinformatie.nl/content.jsp?objectid=4495 maar dat is vast bij de meesten al bekend.
AnonymousJ.E.Scheffer 16 juli 2009 - 2:27 am
De Culturele Vereniging Nederland-Brazilië heeft in mei van dit jaar een van ruim 500 handtekeningen vergezeld Verzoekschrift gericht aan de minister van Buitenlandse Zaken om het honoraire consulaat in Curitiba, van de deelstaat Paraná, uit te rusten met apparatuur om paspoorten te kunnen vervaardigen. Naar aanleiding van dit verzoekschrift heeft M.Haverkamp(CDA), voorzitter van de TweedeKamer-Commissie Buitenlandse Zaken aan de minister vragen gesteld. De antwoorden waren negatief: men is niet van plan om de regels van de paspoortwet te wijzigen. Het verzoekschrift was ingediend namens de landbouwkolonies Arapoti, Castrolanda en Carambeí. In Nederland heb ik contact gehad met de RK-Emigratie Commissie die reeds druk aan het werk is om niet alleen onze belangen, maar ook de belangen van alle emigranten te behartigen en te verdedigen. Het is inderdaad waar: men raakt zijn Nederlandse nationaliteit niet kwijt wanneer het paspoort niet verlengd wordt en al jaren in een la ligt te beschimmelen. Maar wanneer je op reis moet is het een onmisbaar document, vooral als je geen dubbele nationaliteit hebt. De nieuwe wet verplicht tevens dat kinderen hun eigen paspoort moeten hebben en niet meer bij vader/moeder ingeschreven kunnen worden. Zij hoeven nog geen vingerafdrukken te maken(tot 12 jaar), maar het betekent wel dat ze, ongeacht de leeftijd, meegezeuld moeten worden op een vaak lange, vermoeiende, kostbare en niet altijd ongevaarlijke reis. De apparatuur voor biometrie is niet duur: in Brazilië hebben alle verkeersburo's, tot in de kleinste steden toe, dezelfde apparatuur om het rijbewijs te vervaardigen. Waarom kan een Nederlands paspoort niet ook 10 jaar geldig zijn (voor volwassenen) zoals in Duitsland? Men wil zo graag dat heel Europa uniforme regels heeft. Waarom is D. dan een uitzondering of is juist de rest een uitzondering? Om de 5 jaar doet aan geldklopperij denken. Mijn raad is: laten we onze klachten en krachten bundelen via de reeds genoemde organisatie waarvan ik het emailadres doorgeef: welbeschouwd@caiway.nl Nelly Schouw-Zaat is de secretaresse van deze organisatie. Johan Scheffer johanscheffer@br10.com.br
Frits 16 juli 2009 - 4:49 am
Ik wilde even reageren op het feit dat volgens de nieuwe paspoortwet kinderen niet meer bij vader/moeder ingeschreven kunnen worden, maar hun eigen paspoort moeten hebben, zoals reeds door Dhr. Scheffer aangekaart. Ik vraag me af of deze m.i. zeer nadelige nieuwe wet ook kan worden aangevochten, alsmede de beperkte geldigheid van het huidige paspoort. Wat is nu 5 jaar voor de doorsnee emigrant waarvan sommigen weinig (internationaal) reizen vanwege bv. een eigen (boeren-)bedrijf. Wat betreft de kinderbijschrijving, voor ouders van kinderen met een dubbele nationaliteit vanwege geboorte in het nieuwe thuisland, wordt het prijzig en omslachtig om voor ieder kind een eigen paspoort te moeten gaan aanvragen. Ik kan hier niet over uit. Dan lopen de emigranten straks met een hele stapel paspoorten van hun kinderen (een kind moet immers o.h.a. zo niet altijd met een paspoort van de geboortenationaliteit het land verlaten). Om nog maar over de risico's van diefstal en verlies van zo'n stapel paspoorten te zwijgen. Het mooie rode NL-se paspoort waarmee je in de meeste landen welkom bent (zonder eerst een visum aan te hoeven vragen) is veel waard op de zwarte markt, dus diefstal is een reeël risico. De kinderbijschrijving was ideaal en ook nog eens heel goedkoop in vergelijking met een eigen paspoort voor uw/je kinderen. Ben benieuwd hoe andere emigranten hierover denken. Als we dit tezamen aankaarten, zullen we toch wel recht van spreken hebben en zullen ze hier iets aan doen? Weet iemand trouwens meer over de inschrijving van geboorteakten bij de gemeente Den Haag? Kosten? Gewoon bij voorbaat inschrijven en men vraagt alleen om een uittreksel of trouwboekje wanneer nodig en alleen dan moet men betalen? Alvast bedankt voor reactie(s). Er staat maar weinig info hierover op de site van de ambassade. Ik zie soms ook door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel wetten, vooral bij dubbele nationaliteit (dan van 2 landen). En als je een paar duizend kilometer bij zowel de ambassade als een consulaat vandaant woont (dat kan ook nog, hier nog niet gelezen), moet men zich eerst goed informeren alvorens bij amb. of consulaat langs te gaan.
Wilken Engelbrecht 16 juli 2009 - 12:54 pm
Voor een geboorteakte of trouwboekje in den Haag (die geboorteakte heb ik al tweemaal moeten regelen, touwboekje gelukkig maar eenmaal) is altijd de originele akte van het land van gebrooet van het kind + beëdigde en ambtelijk gevestigde vertaling (meestal dus via Ministerie van BuZa van het bewuste land + Nederlandse ambassade nodig. En goed opletten dat alles cklopt - bij mijn tweede kind had de vertaler per ongeluk mijn geboortejaar op de vertaling gezet ipv dat van mijn zoon (we hebben toevallig vrijwel dezelfde verjaardag, alleen wel 44 jaar verschil... - hadden wij en alle goedkeurende autoriteiten ook over het hoofd gezienn dat leverde in Den Haag veel problemen op. Gelukkig wonen we in een ander EU-land, daarom accepteerde de ambtenaar uiteindelijk de datum van de originele Tsjechische versie.
Jan 15 juli 2009 - 11:28 pm
Ik woon al 40 jaar in Hiroshima, maar reis zeker ieder jaar naar Nederland of andere landen. Heb dus een paspoort nodig en ik heb nog steeds de Nedelandse nationaliteit. Vroeger kon de paspoort verlenging/aanvraag per post worden gedaan. Dat kan al lang niet meer. Ik moet naar het consulaat in Osaka; een reis van meer dan 3 uur. Die reis alleen kost al 30 duizend yen. Voor de volgende verlenging moet ik straks naar Tokyo, een afstand van 900 km, enkele reis. 4 uur met de hoge snelheidstrein plus lokaal vervoer. Totaal 5 tot 6 uur. Wederom enkele reis. Kosten vervoer? Totaal meer dan 50 duizend yen. Dit is toch eigenlijk te gek. In de 21e eeuw met al de technologie, internet, etc. In alle ATM's en banken hier in Japan zijn die apparaatjes die een elektronische vingerafdruk nemen. Hoeveel tienduizenden van die ATM's zijn er wel niet? En vergeet de banken en bijkantoren en postkantoren niet. En dan kan een consulaat er niet eens 1 installeren? Dat wil er bij mij niet goed in. De service gerichtheid wordt gewurgd door een onwillige, niet geinteresseerde ambtenarij.
Reinier 15 juli 2009 - 10:17 pm
Dat is mooi waardeloos. Ik zou daardoor 2 keer een reis can zo'n 1000 mijl moeten maken. Knap waardeloos zeg. Wat een service , en daar moeten we dan ook nog eens voor betalen en extra dure foto's voor leveren.
Reb Sjimsjon Levie Tas 15 juli 2009 - 8:43 pm
Ik dacht dat er een Europees pasport zou komendoor al die Europese wetgevingen { ikzelf woon in Israel wij hebben er geen moeite mee behalve dat ik er een dag voor moet iuttrekken om naar Tel-aviv te gaan } . Maar ik dacht dat die verplaatsbaare aperaten nog niet zo een gek idee of een vaste voor alle landen van de EEGop een paar vaste punten
J.M.W. Kooijman 15 juli 2009 - 8:00 pm
Oppassen om niet onnodig paniek te zaaien. Het is NIET juist dat men zijn Nederlanderschap verliest, als men zijn paspoort niet verlengd. Het is nl. niet verplicht om een geldig paspoort te bezitten. De gronden voor het verlies van het Nederlanderschap staan limitatief opgesomd in de Wet op het Nederlanderschap en het niet-hebben van een geldig paspoort is daar niet bij. Het niet-verlengen van het paspoort levert daardom vooral ongemak op: men kan niet meer naar het buitenland vanuit het woonland, maar als het woonland niet eist dat men een geldig paspoort bezit (en waarom zou dat, als er een geldige verblijfsvergunning is?) is er verder weinig aan de hand. Ik heb het voor alle zekerheid kort geleden aan Buitenlandse Zaken voorgelegd en daar bevestigde men dit. Een ander nadeel van het niet hebben van een geldig paspoort is, dat men niet meer per brief kan stemmen, aangezien daarvoor een geldig paspoort of een bewijs van Nederlanderschap vereist is. Maar ik denk dat het eenvoudig niet verlengen van het paspoort zeker een alternatief voor het aanvragen van naturalisatie is (Bedenk ook, dat het niet zeker is dat naturalisatie wordt toegestaan).
Anonymous 11 juni 2010 - 9:16 pm / NRW, Duitsland

Klopt niet, voor de lokale autoriteiten (vreemdelingendienst, gemeente) MOET men als buitenlander een geldig legitimatiebewijs hebben (paspoort of idkaart). Anders is de verblijfsvergunning niet meer geldig. Er is hier - net als in Nederland - identificatieplicht!!!

Iede de Vries 15 juli 2009 - 10:09 pm
U heeft gelijk. We trokken een te voorbarige conclusie over 'nationaliteit'. Het gaat om een 'reisdocument'. De tekst van het artikel is aangepast. Dank voor uw opmerkzaamheid. met vriendelijke groet, Iede de Vries / Wereldomroep

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br>
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.

Meer informatie over formaatmogelijkheden

VOLG DE WERELDOMROEP OP FACEBOOK

Aanbevolen video's

Schaatsen, omdat het moet!
Elfstedentocht of niet, Nederland staat dezer dagen massaal op het ijs. De...
Er-op-uit (1): de Mergelland route in 1969
Het rijke televisie-archief van de Wereldomroep bevat honderden uren...
Radio Nederland Wereldomroep © 2011