Radio Netherlands Worldwide

SSO Login

meer inlog mogelijkheden:

Close
  • Facebook
  • Flickr
  • Twitter
  • Google
  • LinkedIn
Home
Vrijdag 25 mei Aworaki.nl - de website met nieuws en achtergronden voor Antillianen
Nederlanders op de markt in de Amsterdamse Bijlmer
Map
Amsterdam , Nederland
Amsterdam , Nederland

Allochtonen zijn gewoon Nederlanders

Gepubliceerd op : 6 februari 2012 - 5:18 pm | door Redactie Aworaki (Foto: Sam Jones Producties)
Lees meer over:

Minister van Integratie Gerd Leers wil af van de term ‘allochtoon’. Hij vindt dat iedereen die in Nederland geboren is, gewoon Nederlander genoemd moet worden. Glenn Helberg van het Overlegorgaan Caribische Nederlanders (OCaN) is het met Leers eens, van het woord allochtoon moeten we nou eindelijk eens af. Voorzitter Roy Khemradj van het Surinaams Inspraak Orgaan (SIO) vindt het een papieren discussie.

Helberg: “Ik gun het minister Leers dat het hem lukt om dit erdoor te krijgen. De term allochtoon is negatief beladen en dat kan n``ooit goed zijn. Wanneer groepen negatief bejegend worden, voelen andere groepen zich positief en denken ze dat ze maatregelen mogen nemen.”

Gedoogpartner PVV is het absoluut niet eens met de CDA-minister. De partij van Geert Wilders vindt dat Leers de werkelijkheid verdoezelt. “Als je tweede generatie allochtonen ineens tot autochtonen bestempelt, vervuil je de statistieken en verdoezel je de werkelijkheid”, zei PVV’er Van Klaveren.

Criminaliteit
Helberg denkt dat de PVV de term allochtoon vooral aan wil houden om criminaliteit te duiden. Hij benadrukt dat etniciteit hier niets mee te maken heeft: “Etniciteit is nooit de reden waarom mensen in bepaalde situaties terecht komen. Etniciteit kan geen verklaring zijn voor welk gedrag dan ook.”

In de praktijk maakt het niets uit of je gastarbeider, allochtoon of iets anders wordt genoemd, zegt Khemradj. "Het is een papieren discussie." Hij denkt dat Leers zich wil profileren met de portefeuille Integratie, die hij onlangs heeft overgenomen van de vertrokken minister Donner. Volgens Khemradj past het voorstel van Leers in zijn streven om specifiek minderhedenbeleid af te schaffen.

Download
Roy Khemradj (SIO) in gesprek met Sam Jones

Vervelend woord
Mensen op straat reageren wisselend op de plannen van minister Leers. Mensen vinden het woord ‘allochtoon’ inderdaad vervelend. Een Surinaamse dame zegt: “We zijn geboren Nederlanders, al zijn we geboren in Suriname.” Een Arubaan stelt een nieuwe term voor: “’Emigranten’ zou een goed woord zijn, we zijn hier immers naartoe geëmigreerd.” Maar omdat hij niet weet hoe we de volgende generatie dan moeten benoemen, stelt hij voor het woord ‘allochtoon’ te houden.

Download
Bezoekers van de Amsterdamse Bijmermarkt over 'allochtoon' (Verslag: Sam Jones)

De woordvoerder van OCaN heeft al vaker over een nieuwe benaming nagedacht. Hij verklaart: “Er zijn ministers die hebben voorgesteld mensen te noemen naar hun afkomst: ‘Surinaamse Nederlander’ en ‘Marokkaanse Nederlander’. Eén van de dingen die uit onderzoek blijkt, is dat je bij integreren in de gaten houdt waar je vandaan komt en waar je naartoe gaat. Die combinatie zorgt voor succes.”

Download
Sam Jones in gesprek met Glenn Helman (OCaN)

Reacties en discussie

Anonymous 17 februari 2012 - 10:01 am

Op papier ben je dit of dat maar een ieder moet voor zichzelf weten wie die denkt dat ie is en wie die voelt dat ie is en je moet niet vergeten waar je vandaan komt, want eens ga je daar terug, of je dat nu wilt of niet, of je dat leuk vindt of niet maar daar is je thuis in NL staat misschien je huis.

En ik vind dat wij als Srananmangs wij ons land trouw moeten blijven en niet keer op keer onder doen voor de mensen die onze voorouders als pijn hebben laten lijden. Zeker hebben ze van Brussel ofzo op hun kop gekregen dat ze onderscheidt maken en dat ze dat daarom zeggen, maar je benaming kan anders worden maar je rechten en plichten dan?? Aan de plichten moeten we ons houden anders ben je de lul maar wat betreft onze rechten dan?? Wat gebeurd er met de gekorte AOW wordt die ook aangepast bij de benaming autochtoon??

Ding ma pang pang wit dagoe!

Anonymous 16 februari 2012 - 12:02 pm

in suriname geboren onder de nederlandse vlag ben je een nederlander
in nederland geboren ben je een nederlander

anders zijn alle niet indianen in de usa/cananda/zuid amerika en de nietdonkere mensen in afrika allochtonen

maar nee het gaat om zwart/wit

Anonymous 15 februari 2012 - 11:42 am

Hey billemang van Wilders, luister noh, je moet zelf weten of je een hoofddoek en dat soort dingen leuk vindt om te zien of niet, het is ook jou of je eraan wilt storen of niet. Maar goed.

Kijk als je in een ander land komt zou je je moeten aanpassen aan de het land en de mensen daar, je goddienst ga je nooit aan kunnen passen en dat hoort ook niet. Maar toen de Nederlanders in Suriname kwamen hebben zij zich ook niet aangepast aan de mensen daar, zij spraken ook hun eigen taal, integendeel de Surinamers moesten ook het Nederlands overnemen in hun eigen land, de Nederlanders hielden ook hun eigen godsdienst, cultuur enz. Dus dan mag je Wilders gelijk geven maar de buitenlanders in Nederlanders passen zich nog aardig aan, kijk een boerka is wel erg ja maar een hoofddoek moet kunnen, die buitenlanders zouden zich beter aanpassen in het NL als ze de kans kregen, er worden nog veel in een hoekje gelaten, werken vinden is ook moeilijk, enz enz. Jullie kwamen met geweld Suriname binnen en maakten jullie eigen regels, de buitenlanders komen NL normaal binnen en passen zich aan maar behouden de godsdienst en cultuur en dat is normaal.

Die Hollanders die zich in Thaliand vestigen veranderen toch niet? In Spanje ook niet toch? Hoeveel wonen er in Turkije?? Zijn zij nu ook moslim??

Dus hou op schei uit zeg.

Wilders heeft wel gelijk wat betreft die marokkaantjes die op de hoek hangen, de hele dag niks doen, roven, stelen enz enz. Van mij mogen die ook zsm de boot pakken en op tieften.

wilders vriend 9 februari 2012 - 7:32 pm / nederland

ik vind dat ome geerst wilders wel gelijk heeft.
als men geen alochtoon genoemd mag of wil worden, zal hij of zij zijn alochtone paspoort cq nationaliteit moeten inleveren voor de nederlandse.
en zo ook zijn cultuur de rug moeten wijzen.
je zult dan geheel voor de nederlandse cultuur moeten kiezen.
dus geen hoofddeksel of burka, geen moslim of is-lam geloof.
gewoon zo als wij nederlnaders leven moeten volgen.
kan of wil je dit niet dan behoor je tot die groep alochtonen helaas.
ook ben ik het niet eens dat er zoveel moskeeen moeten zijn en dat er islamitiche scholen zijn ,ik begin me aardig een wereld burger te vinden ipv een nederlander.
of wel de nederlanders worden germaanse of ziegeuner reizigers ,die zweven tussen de realiteit en de werkelijkheid.

GEERT GA ZO DOOR MAN JE WEET WAT GOED IS.

als nederland een democratie land is dan hadden net als in engeland de burgers mogen kiezen voor euro of eigen valuta maar nee rutje en consorte weet het beter.
lang leve de russen denkt rutje.

nederland is al verpest sinds de kabinet van agt dit is nooit meer goed gekomen.

de presidenten en het koninklijkhuis denken alleen maar ,ALS WIJ HET MAAR GOED HEBBEN EN EEN DIKKE PORTEMONEE

Choller 10 februari 2012 - 2:03 am

Gelukkig is Nederland een democratisch land en mag iedereen zijn eigen god aanbidden, maakt niet uit of jij er mee eens bent of niet.

jij bent een prima voorbeeld van de gemiddelde PVV stemmer: Autochtoon met een laag iq, geen opleiding, minimumloon, beheerst zijn eigen taal niet eens fatsoenlijk (lees je eigen post), jaloers op allochtonen met een betere salaris omdat ze hard werken, heeft geen idee van hoe de economie in elkaar zit en denkt dat alle problemen opgelost zullen zijn door het wegjagen van alle moslims gepaard met het her-invoeren van de gulden....

Angie 10 februari 2012 - 1:30 am

@ wilders'vriend: Als u mij vertelt waar ik een Curaçaos paspoort kan halen, kom ik met alle plezier dat bordeaux-kleurige boekje bij u inleveren! Ik heb mij de afgelopen 43 jaar netjes aangepast in NL, gewerkt, belasting betaald en mijn pensioen dubbel en dwars verdiend. Ik begrijp dat u vindt dat er al te veel moskeeën en islamitische scholen zijn. Het zou mij niet eens verbazen als u zou vinden als die 2 joodse scholen ook dicht moeten en vervolgens ook nog alle katholieke en protestants-christelijke scholen. Gaat u zich daarna beijveren om alle kerken in strijd met het nederlandse gedachtengoed te verklaren?
U kunt dan weer fijn in de tijd terug naar de germaanse "goden". waren dat niet Wodan en consorten? Nederland is idd verpest, misschien ook wel door politici, niet in de laatste plaats door uw "ome Geert". Maar in de allereerste plaats door de toegenomen Goddeloosheid.
Ik ben er in ieder geval trots op een Christelijke Allochtoon te zijn!

Prakash 8 februari 2012 - 12:27 am / Suriname

Waarover maken de Suri's in Nederland zich weer druk om een uitspraak van ene mini-ster. Deze discussie woedt inmiddels al ettelijke jaren en geeft weer aan, hoe diepgeworteld het etnisch denken van de hollander is. Iets dat genetisch bepaald is kun je niet 1,2 3 weg doen.
Het zit in de genen van de witte man en dat zal zo blijven till kingdom comes.
Hij zal zich altijd 'superieur' blijven voelen en gedragen( vooral in tijden van economische crises: dan komt hun ware aard naar voren). Hoe stom die ook is( nauwelijks een basisschool afgemaakt en analfabeet) beroept hij zich op 'zijn witte kleur'( alsof pigmentloos zijn zo belangrijk is.

Mensen: ik woon heerlijk in Surimaribo en hebben wij hier geen last van dit soort onzin discussies.
Migrant- gastarbeider, etnische minderheid, 2e generatie, 3e generatie etc, allochtoon/autochtoon: wij allen gaan vroeg of laat het hoekje om en daar zijn wij gelijk( de een 6-voet onder, de ander gebarbecued.

Sweet dreams .

Udo Köllges 7 februari 2012 - 7:22 pm / Nederland

Een geboren en getogen "Duitse" Rotterdammer met een van oorsprong Nederlandse moeder, maar zij was geen Nederlander op het tijdstip van de geboorte, maar wel tijdens mijn leven, zelfs ten tijde van mijn minderjarigheid. Een autochtone allochtoon of een allochtone autochtoon. Dank ervoor dat ik de status van halfbloedje dag in dag uit mag voelen, of gaan wij nu eindelijk beschaafd worden en mag ik mij nu na 39 jaar gewoon Nederlander gaan voelen.

Granman 7 februari 2012 - 6:44 pm

Ik ben door de witte/blanke man getransporteerd van Afrika naar Suriname. Ik kreeg de naam van mijn plantage eigenaar (bijvoorbeeld Bouterse, Rozendaal, Brunswijk etc.). Ik was gevlucht of ik kwam vrij in 1863/1873. Ik kreeg de godsdienst van de slaven eigenaar (mijn bezitter/eigenaar dus) door mijn strot geduwd. Mijn aangenomen God lijkt niet eens op mij. Bij alle andere godsdiensten is dat wel het geval. En als laatste had ik eindelijk een Koninklijke naam "Allochtoon" en dat wordt door de blanke man ook ingepikt. Ik ga bidden bij de witte/blanke God. Was ik maar in Afrika gebleven, dan had ik een Afrikaanse God en een Afrikaanse naam en ik zou ook een identiteit bezitten.

Angie 7 februari 2012 - 10:41 pm

@ Granman: wilt u alstublieft NIET de Here God beschuldigen van witheid? Dat is Godslastering! Te uwer informatie: In Ghana wordt bij iedere parlementsvergadering eerst gebeden: Tot God die hemel en aarde geschapen heeft.
Idd dragen sommige Surinamers nog de naam van een slavenhouder (op Curaçao hadden wij een ander achternamensysteem) maar veel Suri's hebben als familienaam een plaatsnaam in Nederland, zo van de landkaart geprikt. Ik weet niet of uw betovergrootvader of -moeder dat zelf heeft gekozen, of dat er bij de Burgerlijke Stand een mannetje stond aan te wijzen op de kaart van NL. Maar het is wél na 1863 gebeurd.

Granman 10 februari 2012 - 2:44 pm

@Angie: God moet wit zijn, want alles wat zwart is heeft een negatieve lading. Neem nu de termen, zwarte dag, zwart geld, zwarte Allochtoon, Niet Westers is automatisch zwart etc. Aan God kan je geen enkele andere kleur toekennen. Bij Islam is hij een Arabier, bij de Hindu is hij lichtbruin, bij de Chinees een beetje geel. Dus mijn verlangen is dat mijn God zwart is met kroeshaar.

Angie 10 februari 2012 - 9:06 pm

@Granman: Dat de nederlandse taal een negatieve lading toerekent aan zwart, is voor rekening van NL, niet die van God. Ik raad u aan om een bijbel open te slaan en Openbaringen 1: 13-16 aandachtig te lezen: Dan kunt u zelf zien dat Zijn haren weliswaar wit waren (als je naar een groot deel van de mensen en hun handelen kijkt, is het nauwelijks te verwonderen dat de Here grijs geworden is!) maar Zijn haar was "als wol" dus sterk krullend tot kroes. Zijn voeten worden beschreven als "koperbrons". Dus, beste Granman: Hij is bruin! Weliswaar niet gitzwart, maar allesbehalve wit!

Granman 10 februari 2012 - 9:28 pm

@Angie: Zo is het prima. De God uit de bijbel (geschreven door mensen) van de blanken is Zwart/Lichtbruin en heeft rasta kroeshaar. Ik hoop dat je dit volledig geloofd en zult uitdragen naar anderen.

Angie 11 februari 2012 - 12:22 pm

@Granman: Ik ben een christen en ik geloof onvoorwaardelijk wat er de bijbel staat (de bijbel is weliswaar geschreven door mensen, maar die werden geleid door Gods hand!) Het spreekt voor mij vanzelf om dit uit te dragen naar anderen en ik bid dat ook u dit zult doen. Eén van de redenen dat de westerse wereld, met een overwegend blanke bevolking, zo aan toenemende Goddeloosheid onderhevig is, is dat men weigert zijn hoofd te buigen voor Iemand die door Leers en consorten zou worden beschouwd als "niet westerse allochtoon" en dus ongewenst!
Moge Zijn komst nabij zijn! Ik wens u Gods zegen!

wilders vriend 9 februari 2012 - 7:35 pm / nederland

SORRY ANGIE.

MAAR DE 6E SCHIEP GOD DE VROUW EN VERDER WAS ZIJN FANTASIE TEN EINDE.

ALS HIJ ECHT BESTAAT DAN ZOU ER GEEN OORLOG ZIJN ,ALS HIJ ECHT BESTAAT IS ER GEEN HONGERSNOOD,ALS HIJ ECHT BESTAAT ,WAREN WE ALLEN GEZOND.

DUS HET BESTE GELOOF IS GELOOF IN JEZELF.

Henk3 8 februari 2012 - 12:03 am

Beste Angie, de mensen van Surinaamse afkomst met een Nederlandse plaatsnaam als achternaam, zijn een speciale groep, althans, zo is mij verteld. Nadat de slavenhandel officieel verboden was (1806), zijn er nog talloze illegale transporten geweest. Deze schepen werden ook wel onderschept, voor de kust van Afrika vaak door de Engelse marine. De slaven werden dan bevrijd en aan land gebracht, o.a. in Gambia.
Bij een controle niet ver van de haven van Paramaribo waren, probeerden de mensenhandelaren de autoriteiten geprobeerd wijs te maken dat het geen slaven waren maar 'Vrijwillige Afrikaanse werkers'. Dit werd echter niet geloofd. De Afrikanen waren dus op juridisch vrij maar terugkeer naar Afrika was niet aan de orde (al was het maar omdat de plaats van herkomst niet altijd bekend was en bovendien was de kans groot was dat ze daar weer in slavernij zouden komen). Deze mensen hebben in Suriname een achternaam gekregen en hiervoor zijn Nederlandse plaatsnamen gekozen. De reden waarom is mij niet bekend. Overigens hadden slaven geen achternamen. En de namen van de vrijgelaten slaven waren niet altijd gelijk aan die van de slavenhouder, vaak werd de letters verwisseld of er iets aan toegevoegd. Dit betrof de slaven die vóór 1863 vrijgelaten werden. In 1863 kregen ze een Nederlandse achternaam die níet in Nederland voorkwam. Vandaar dat Surinaamse achternamen vaak wel Nederlands zijn maar toch herkenbaar zijn als Surinaams. Gelukkig was er ook een mogelijkheid om namen te wijzigen want er zijn echt vreemde namen 'uitgedeeld'.

Angie 8 februari 2012 - 5:47 pm

Beste Henk III, bedankt voor de historische info. idd heel interessant. De "speciale groep" van zogenaamde "vrijwillige Afrikaanse werkers" (als het niet zo treurig was, zou het lachwekkend zijn) moet overigens een vruchtbaar leven hebben geleid, gezien het aantal NLplaatsnamen/achternamen.
Idd hadden slaven geen achternamen: volgens mij was op Curaçao de registratie als volgt: voornaam, zoon/dochter van: voornaam moeder. Vandaar dat er bij ons veel mensen zijn met een vrouwenvoornaam als familienaam.
Eigenlijk idioot dat men in 1863 niet zijn achternamen zelf mocht kiezen, zoals in Europa overal waar Napoleon geheerst heeft. Hoewel ook dat tot vreemde namen heeft geleid: niet alleen in NL, maar met name in Frankrijk: Monfils. Mamère, Monvoisin etc.

Anonymous 7 februari 2012 - 7:10 pm

ticket nodig? de nederlandse regering betaalt het graag voor je!

Anonymous 7 februari 2012 - 5:21 pm

Suriname was een kolonie van oa Nederland van 1667 - 1975

Het nieuwe land/werelddeel,werd bewoond door inwoners, die Columbus in 1492, Indianen noemde, omdat hij dacht dat hij in India was aangekomen, In 1593 neemt Domingo de Vera Suriname in bezit voor de koning van Spanje
1652 Lord Willoughby van Parham met een aantal Engelse families.
1667 de vrede van Breda tussen Nederland en Engeland, wordt Suriname aan Nederland toegewezen, dat daarvoor aan engeland toebehoorde en New York, dat toen Nieuw Amsterdam heette in Noord-Amerika en aan Nederland behoorde aan Engeland toegewezen.

Er zijn oorlogen geweest tussen Engeland ( Engelse tussenbestuur 1799 - 1802/Suriname werd toen een Engelse protectoraat)van 1804 -1816 behoorde suriname aan engeland, Frankrijk en Nederland/Baafse republiek 1795, naam van Nederland van dat jaar, waardoor Suriname ook daarna voor korte periodes aan Engeland en Frankrijk hebben toebehoord.

in 1802 bij de vrede van amiens komt Suriname weer terug als een kolonie van de Bataafse Republiek.

Slaven werden door oa Nederlanden naar oa suriname gebracht. in 1808 werd de slavenhandel afgeschaft, in 1863 de slavernij en pas in 1873 waren de slaven echt vrij.
Er kwamen contractarbeiders uit, India, China, Indonesie
De slaven en contractanten waren toen nog geen nederlanders.
In 1948 kreeg suriname autonomie/bij de ronde tafelconferentie. Op 29 december 1954 is Suriname deelgenoot geworden net als de als de antillen een deel van het koninkrijk der Nederlanden.

1795 - 1806 heette Nederland de Bataafse republiek. let op republiek.
van 1806-1810 heet Nederland Koninkrijk Holland. Het werd ingelijfd door Frankrijk 1810-1816/intoch van keizer Napoleon 1812.
1813 Napoleon werd verslagen bij Leipzig en verbannen naar Elba.Hij zag kans te ontspannen en werd weer keizer van Frankrijk, maar werd in 1815 ontnieuw verslagen bij Waterloo en verbannen naar St Helena, waar hij stief en 1821.
Pas in 1814 werd Nederland een Koninkrijk tot heden.

Surinamers kregen volgens mij pas in 1954, de Nederlandse nationaliteit, omdat toen pas Suriname een zelfstandig deel van het koninkrijk der Nederlanden werd. In 1948 kreeg je pas algemene verkiezingen.

Pas op 15 december 1954 toen Suriname een deel van het koninkrijk der Nederlanden werd.

Surinames hadden al in de eerste en tweede wereldoorlog, respectievelijk 1914-1918 en 1939-1945 al in het Nederlandse leger gevochten als Mititair.

Het zal m.i. in deze periode zijn kort na de 2e wereldoorlog dat Surinamers de Nederlandse Nationaliteit kregen en dt heeft geduurd tot 25 november 1975 voor Surinamers die op dat moment in Suriname woonden. Hopelijk dat iemand concreet aan kan geven vanaf wanneer Surinamers, afstammelingen van slaven in Suriname na 1873, contractarbeiders die daarna kwamen en anderen die in Suriname woonden de Nederlandse nationaliteit kregen. Men doet alsof dat altijd zo was, maar dat is het zeker niet. Als je niet blank was en afstamde van Nederlanders, was je geen Nederlander in de koloniale periode. Je had de witte maatschappij, die rechten en plichten hadden, mochten stemmen, funkties kregen bij de overheid, koloniale staten van Suriname en anderen afstammelingen van slaven en contractanten hadden dat recht niet. Je moest ook een bepaalde belasting betalen om voor 1948 te mogen stemmen of een bepaalde opleiding hebben genoten.

Henk3 8 februari 2012 - 12:12 am

Suriname werd pas in 1816 een kolonie van Nederland, daarvoor was het particulier bezit van respectievelijk de Fam. Van Sommelsdijck, de stad Amsterdam en de West Indische Compagnie. Maar ja, het maakt niet echt uit of je gebeten wordt door de hond of door de kat.
Zoals je zelf aan het einde van je torie al vertelt, gaf in de koloniale periode niet huidskleur de doorslag voor stemrecht maar inkomen en/of opleiding, al weet ik niet wanneer dat ingegaan is. In Nederland was dat trouwens ook het geval tot 1919. Vergeet niet dat er fabelachtig rijke niet-blanken waren in Suriname. Bekend voorbeeld is Elisabeth Samson. En de Koloniale Staten hadden een aantal zetels voor mensen die door de gouverneur benoemd werden. Van bv. Kielstra is bekend dat hij bij voorkeur Aziaten (nakomelingen van contractarbeiders) hierop benoemde.

Henk3 8 februari 2012 - 12:24 am

correctie: met vóór 1816 bedoel ik uiteraardvoor de Franse/Engels inmening.

Angie 7 februari 2012 - 10:54 pm

@ Anonymous: De laatste allinea's uit uw betoog komen mij onwaarschijnlijk voor:
Surinamers kregen pas na 1954 de Nederlandse nationaliteit??
Tot 1954 hanteerde NL als kolonisator dezelfde koloniale wetten voor Suriname als voor de Antillen. Alle Antillianen hadden en hebben de Nederlandse nationaliteit. Mijn grootmoeder werd in 1901 geboren en zij heeft haar hele leven een nederlands paspoort gehad. En nee: zij was niet blank en stamde ook niet af van witte Nederlanders. Ik weet niet waar u uw informatie vandaan heeft, maar zeker niet uit een wetboek.

Anonymous 7 februari 2012 - 4:36 pm

Khemradj is het natuurlijk niet mee eens omdat hij zijn verdien basis ziet verdwijnen in de toekomst .
Leers heeft wat anders ophet oog : nl de kinderen van Maxima. Volgens het huidige beleid zijn die kinderen allochtonen . Dus die discussie zal nog komen

Guillaume Pool 7 februari 2012 - 4:31 pm / Nederland/Suriname

Ik vond allochtoon de mooiste naam die wij opgeplakt kregen. Zelfs uit het graf kreeg ik goede berichten. Welke naam bedenken ze nu weer voor ons. Straks herken ik mezelf niet meer, dus... Lieve allochtonen, maak van elke vermoedelijke scheldnaam een koosnaam en word beroemd zelfs gelukkig. Ik wil nog altijd Allochtoon heten: een hete allochtoon.

Ramesh.Ch.M. 7 februari 2012 - 4:00 pm / Suriname

Ramesh.
surinamers die geboren zijn in Su voor l975 zijn van geboorte Nederlanders.neemt U aan ja of nee.Wat een gekibbel . We blijven als nederlanders.Zoveel koeien in een weiland,zwarte,bruine witte vacht.alle koeien geven melk dat wit is en wit zal blijven

Anonymous 7 februari 2012 - 3:16 pm

Het Nederlandse Koningshuis, Oranje is allochtoon. Het woord allochtoon moet men vervangen voor ALLACHTOON of ALLA(C)H TOON, Dat is pas lachen.

Anonymous 7 februari 2012 - 3:10 pm

zinloze discussie. Het maakt de goed opgeleide of meest niet aangepaste allochtoon niet uit hoe de witte Nederlander hem of haar noemt. De allochtoon weet wat hij of zij heeft aan het Nederlands paspoort, rechten en plichten. De Allochtonen zijn zich momenteel heel goed bewust van hun afkomst of waar ze vandaan kwamen, of hun voorouders. De band met hun thuislanden zal niet afnemen, hoe geslaagd ze ook zijn in Nederland. Een goed voorbeeld hiervan is Joden wonen overal in de wereld, maar de band met Israel, blijven ze houden. Ook de Nederlander als die in het buitenland wonen hebben ze hun eigen Oranjevereniging en vieren, Koninginnedag, Zelf in oorlogsgebieden waar Nederlandse militairen zijn heb je kamp holland. Het zelfde geld ook voor Amerikanen.

John12 7 februari 2012 - 3:03 pm

Ik ben wat ik me voel.MENS...voor de rest mag iedereen zeggen wat ze denken of denken wat ze zeggen, zolang ze hun poten thuishouden. Zo niet... dan wordt ik een ander (heel onplezierig)MENS.

Berkha Bhai 7 februari 2012 - 2:49 pm

Als het toch moet, hoe gaan we hierme om; De "wasechte". Nederlandse naar afkomst indelen: Nederbrabo, Nederlimbo, Nederfries enz. Ik zit nog even met de Groningers en de mensen uitNoord - of Zuid - Holland, maar daar zal de volksmond wel gauw iets op vinden, vrees ik.

Flappie 7 februari 2012 - 1:58 pm / Lappenmandland

Zeker een foto uit World Pres...
Kijk, je hebt witte en zwarte bessen èn rode en groene bessen. Bos bessen en jenever bessen...
Bij elkaar is het één pot jam op de globe. Ingeblikt laat ie langer mee!
Je hebt Israëliet en Israëliër
autochtoon of allochtoon?
Je kunt op zaterdag òf op zondag sigaren roken...
We doen het er maar mee.
De Klok Heit Negen en Negen Heit De Klok!
Maar die van mij koekoekt alleen maar even
koekoek, koekoek, koekoek, koekoek, koekoek, koekoek, koekoek, koekoek, koek...
uhh de pegels.

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br>
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.

Meer informatie over formaatmogelijkheden

Video
Orchestre Partout, band zonder verblijfsvergunning
De band Orchestre Partout bestaat volledig uit vluchtelingen. Ze spelen op...

Aanbevolen video's

Plas levert 'power'! Urine als energiebron.
Urine als duurzame energiebron. Gekker moet het niet worden zou je zeggen,...
Nederlandstalig onderwijs op Curaçao
Slechts vijf basisscholen op Curaçao geven volledig les in het...

Linea Recta

Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrijdag

Aworaki

Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrijdag

Uitzending gemist

Radio Nederland Wereldomroep © 1947-2012